متا سریع ترین کامپیوتر جهان را می سازد

متا سریع ترین کامپیوتر جهان را می سازد نیو وبلاگ: شرکت متا از سوپر کامپیوتر جدید خود موسوم به ˮAI Research SuperClusterˮ یا به اختصار ˮRSCˮ، رونمایی نمود.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، این کامپیوتر در دسته ی سریع ترین کامپیوتر های جهان قرار می گیرد و در صورتیکه سرعت آن دائما درحال افزایش است می تواند اختتام سال رتبه اول را کسب کند و قدرت محاسباتی آن به اگزامقیاس می رسد.
رایانش اگزامقیاس به انجام محاسبات با قدرت یک کوینتیلیون محاسبه بر ثانیه اشاره دارد.
شرکت متا که پیش تر با نام فیس بوک فعالیت می کرد چند سالی است که وارد حوزه هوش مصنوعی شده است و فهمیدن علت آن، کار سختی نیست. این مجموعه بوسیله فیس بوک، اینستاگرام و واتساپ داده های بسیار زیادی تولید می کند که یک انسان قادر به پردازش آنها نیست.
کامپیوتر شرکت متا وظیفه انجام این کار را بر عهده خواهد گرفت و از داده ها و قدرت محاسباتی بالا برای آموزش هوش مصنوعی برای تشخیص بهتر اشیاء در تصاویر، کلمات در صدا، ترجمه سریع زبان ها و شناسایی محتوای مضر و اطلاعات نادرست که نباید در رسانه های اجتماعی منتشر شوند، استفاده می نماید و البته که در نهایت این کامپیوتر به کمک دنیای متاورس می آید.
بیشتر بخوانید: دنیای مجازی متاورس کجاست؟
در شکل فعلی، این سوپر کامپیوتر حاوی ۶۰۸۰ پردازنده گرافیکی Nvidia A۱۰۰ است که بوسیله یک شبکه Quantum InfiniBand متصل شده و می تواند داده ها را با سرعت ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه منتقل کند.
از نظر فضای ذخیره سازی این سیستم ۱۷۵ پتابایت حافظه دارد. ۴۶ پتابایت آن حافظه نهان(cache) و ۱۰ پتابایت آن حافظه سیستم فایل شبکه ای است. یک پتابایت معادل یک میلیون گیگابایت است.
در آزمایش های انجام شده، سوپر کامپیوتر "RSC" قادر به آموزش مدلهای پردازش زبان طبیعی با سرعت سه برابر بیشتر از سوپر کامپیوتر هوش مصنوعی پیشین متا بود. در بینایی کامپیوتری نیز عملکرد آن ۲۰ برابر سریع تر بود. بینایی کامپیوتری یکی از شاخه های علوم کامپیوتر است که شامل روش های مربوط به دستیابی تصاویر، پردازش، آنالیز و درک محتوای آنها است.
از همه مهمتر، متا می گوید که "RSC" اقداماتی امنیتی انجام داده است برای مثال این کامپیوتر به اینترنت متصل نیست و داده ها فقط از مراکز داده این شرکت به دست می آیند. این داده ها در تمام طول مسیر تا رسیدن به سیستم رمزنگاری می شوند و تنها زمانی رمزگشایی می شوند که مقرر است از آنها برای آموزش مدلها استفاده گردد.
این تازه اول راه است. تا اواسط سال ۲۰۲۲، این سوپر کامپیوتر با ۱۰ هزار پردازنده گرافیکی بیشتر ارتقا پیدا می کند و تبدیل به شبکه ای سریع تر می شود که قادر به ارسال ۱۶ ترابایت داده در ثانیه است و مجموعا یک اگزابایت فضای ذخیره سازی دارد.
هم اکنون بالاترین سوپر کامپیوتر جهان کامپیوتر ژاپنی "Fugaku" است. اما نمی توان این دو کامپیوتر را مقایسه کرد برای اینکه سوپر کامپیوتر متا هنوز بطور کامل عملیاتی نشده و این دو آزمایش های یکسانی را پشت سر نگذاشته اند. بدین سبب اعداد و ارقام به دست آمده را نمی توان بطور مستقیم مقایسه کرد. در هرصورت "RSC" زمانی که اواخر سال جاری کار خودرا شروع کند به آسانی در بین ۱۰ سوپرکامپیوتر برتر جهان قرار خواهد گرفت.




منبع:

1400/11/05
20:37:10
0.0 / 5
559
تگهای خبر: اطلاعات , اینترنت , اینستاگرام , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی