کووید-19 خطر مبتلاشدن به اختلالات روانی را بیشتر می کند

کووید-19 خطر مبتلاشدن به اختلالات روانی را بیشتر می کند نیو وبلاگ: پژوهشگران ˮدانشگاه شفیلدˮ انگلیس در مطالعه اخیرشان اظهار کرده اند بعد از مبتلاشدن به کووید-19 خطر مبتلاشدن به بیماریهای روانی همچون اضطراب و افسردگی افزایش می یابد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اس تی دی، پژوهشگران انگلیسی بیان کرده اند در نظر گرفتن مشکلات روانی افرادی که از بیماری کووید-۱۹ جان سالم به در برده اند باید در اولویت قرار گیرد.
نتایج این مطالعه که بتازگی در مجله "The BMJ " انتشار یافته است نشان میدهد که کووید-۱۹ با افزایش ریسک اختلالات سلامت روان همچون اضطراب، افسردگی، مصرف مواد و اختلالات خواب، تا یک سال بعد از عفونت اولیه مرتبط می باشد.
پیش تر نیز پژوهشگران اظهار کرده بودند افراد مبتلا به کووید-۱۹ ممکنست در معرض خطر مبتلاشدن به اضطراب و افسردگی باشند اما این یافته ها از دو جهت چندان کامل نبود برای اینکه یک: پژوهشگران تنها دو مورد از عوارض آنرا بررسی نموده بودند و نکته دوم نیز این است که آنها افراد را تنها در یک بازه زمانی شش ماهه مورد بررسی قرار داده بودند.
اما ارزیابی جامع سلامت روان افراد مبتلا به کووید-۱۹ بعد یک سال هنوز انجام نشده است. جهت بررسی این مساله پژوهشگران دانشگاه شفیلد داده های وزارت امور کهنه سربازان ایالات متحده آمریکا از ۳۰ مارس ۲۰۲۰ و ژاویه ۲۰۲۱ را تجزیه وتحلیل کردند تا خطر مبتلاشدن به بیماریهای روانی را در افراد مبتلا به کووید-۱۹ حداقل ۳۰ روز بعد از آنکه آزمایش پی سی آر آنها مثبت شده بود، بررسی نمایند.
آنها داده های ۱۵۳ هزار و ۸۴۸ فرد را مورد بررسی قرار دادند و این داده ها را با دو گروه کنترل شده که به کووید-۱۹ مبتلا نشده بودند، مقایسه کردند. بیشتر شرکت کنندگان افراد سفیدپوست با متوسط سن ۶۳ سال بودند.
پژوهشگران سپس افراد مبتلا به کووید-۱۹ را نیز به دو گروه افرادی که در بیمارستان بستری شده اند و افرادی که بستری نشده اند، تقسیم کردند و داده های آنها نیز برمبنای فاکتورهایی مانند سن، جنسیت، نژاد، سبک زندگی و سابقه پزشکی جمع آوری شدند.
سپس پژوهشگران به مدت یک سال به بررسی این افراد پرداختند تا خطر ابتلای آنها به مشکلات روانی مانند اضطراب، افسردگی، اختلالات استرس، اختلالات مصرف مواد، کاهش شناختی و اختلالات خواب را بررسی نمایند.
پژوهشگران دریافتند در مقایسه با افراد گروه کنترل که به این بیماری مبتلا نشده بودند، افراد مبتلا به کووید-۱۹ در یک سال ۶۰ درصد خطر بالاتری برای مبتلاشدن به مشکلات سلامت روان یا دریافت نسخه برای این امر داشتند. این خطرات در افرادی که در مرحله اولیه کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند، بیشتر بود، اما حتی در میان افرادی که در بیمارستان بستری نشده بودند نیز مشهود بود. افراد مبتلا به کووید-۱۹ نیز در مقایسه با افراد مبتلا به آنفلوانزای فصلی، خطر مبتلاشدن به اختلالات روانی بیشتری را نشان دادند.




منبع:

1400/12/24
13:41:51
0.0 / 5
304
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی