وزیر بهداشت:

ارتقای خدمات در حوزه سلامت با اقدامات جهادی میسر است

ارتقای خدمات در حوزه سلامت با اقدامات جهادی میسر است به گزارش نیو وبلاگ ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: ارتقای خدمات رسانی به مردم در حوزه سلامت با اقدامات جهادی و تلاش تمامی دست اندرکاران در این حوزه میسر است.


به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر بهرام عین اللهی در نشست با رئیس و معاونان این دانشگاه اضافه کرد: در فرصت باقی مانده برای خدمتگزاری و عرضه خدمات ثمربخش به مردم باید نهایت تلاش خویش را داشته باشیم و در این راستا وزارت بهداشت از برنامه های دانشگاههای علوم
پزشکی برای توسعه خدمت رسانی و افزایش رضایت مندی مردم حمایت لازم را خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر توسعه خدمات بهداشتی و نظام شبکه ای تاکید دارند، افزود: توسعه خدمات بهداشتی و افزایش فعالیت بهورزان در مناطق روستایی، توجه به سلامت روان بخصوص در دوران پسا کرونا، گسترش خدمات پزشک خانواده، صیانت از جمعیت و توجه به موضوع
فرزندآوری همچون مواردی است که در حوزه بهداشت باید به آن توجه گردد.
برنامه محوری و تحول در آموزش
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این جلسه اظهار داشت: برنامه محوری و تحول و نوآوری در آموزش از نگاههای معاونت آموزشی این دانشگاه به حساب می آید.
دکتر ابوالفضل خواجوی راد با اشاره به اینکه توجه به شاخص ها و هرم سنی اعضای هیات علمی یکی از دغدغه های معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است، اضافه کرد: گروه های پایه و بالینی مشکلاتی را در هرم سنی دارند، ازاین رو در برنامه جذب اعضاء به این مورد توجه ویژه ای شده است.
وی الکترونیکی شدن فعالیت ها و خدمات را از دیگر برنامه ها عنوان نمود و افزود: در سال آینده تلاش می شود بیشتر فرایندهای معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت الکترونیکی عرضه شود.
وی خاطرنشان کرد: اجبار تدوین برنامه عملیاتی در تمامی دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دیگر برنامه ها به حساب می آید تا بتوان ضمن شناخت نقاط قوت و قابل بهبود، اولویت های هر دانشکده هم تعیین و بر مبنای آن گام برداشته شود.
دکتر خواجوی راد بومی سازی و تدوین "کوریکولوم های" آموزشی، توانمندسازی استادان دانشگاه، ارزیابی اعضای هیات علمی، توسعه آموزش مجازی و ایجاد دانشکده مجازی، کسب مرجعیت علمی، استفاده از ظرفیت استعدادهای درخشان، توسعه تحصیلات تکمیلی بر مبنای اهداف دانشگاه های
نسل سوم، اتخاذ سیاست های تشویقی و در نظر گرفتن بورس برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، راه اندازی فلوشیپ در رشته شبیه سازی، توسعه و تجهیز مرکز مهارت های بالینی را از برنامه های معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برشمرد.
پزشکی از راه دور و پیشگیری از اعزام ۴۷۰ بیمار کرونایی
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این جلسه اظهار داشت: با اجرای برنامه پزشکی از راه دور در استان خراسان بزرگ از اعزام بیشتر از ۴۷۰ بیمار مبتلا به کرونا به مشهد در موج های پنجم و ششم جلوگیری شد.
دکتر شاپور بدیعی اضافه کرد: در چارچوب این برنامه، مشاوره های تخصصی لازم برای درمان بیماران توسط متخصصان و اعضای هیات علمی در چارچوب "تله مدیسن" عرضه شده است که ضمن بهبود کیفیت خدمات از اعزام بیماران هم جلوگیری می شود.
وی طراحی و راه اندازی سامانه نظارت بر مراکز درمانی را از مهم ترین اقدامات برشمرد و افزود: بر این اساس بیشتر از ۵ هزار و ۶۰۰ موسسه درمانی به صورت مستقیم مورد ارزیابی قرار می گیرند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تمامی افرادی که بعنوان مداخله گر سلامت مشخص می شوند در این سامانه به ثبت می رسند، اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های انجام شده بناست، این سامانه در تمامی دانشگاههای علوم پزشکی کشور عملیاتی شود.
بدیعی توسعه گردشگری سلامت و هدایت بیماران از مبدا تا مقصد را از دیگر اقدامات برشمرد و افزود: هم اکنون ۲۱ بیمارستان و مرکز درمانی دولتی و خصوصی در مشهد مجوز گردشگری سلامت یا IPD را دریافت کرده اند و براین اساس تنها در این مراکز امکان عرضه خدمات به گردشگران سلامت امکان پذیر است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در دوران انتشار کرونا با اجرای برنامه نظام ارجاع و سطح بندی خدمات، روند خدمات رسانی به بیماران به شکل مناسبی انجام شد، اظهار داشت: در این چهارچوب خدمات سطح یک علاوه بر مراکز خدمات جامع سلامت منتخب در ۱۴۰ درمانگاه بخش
خصوصی عرضه می شود، همینطور ۱۹ مرکز خدمات سطح دو را برعهده دارند و بیمارستان ها هم در سطح سه و بستری به بیماران کرونایی خدمات عرضه می کنند.
دکتر بدیعی ضمن اشاره به راه اندازی بیمارستان ولایت بعنوان تنها بیمارستان تمام الکترونیک کشور در مشهد اضافه کرد: بر مبنای برنامه ریزی های انجام شده، در سال آینده ۵۰ درصد بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه الکترونیکی خواهند شد.
وی تصریح کرد: هم اکنون هفت هزار و ۷۷۸ تخت بستری در مشهد فعال است که ۷۰ درصد از آنها در بخش دولتی و ۳۰ درصد هم متعلق به بخش خصوصی و غیردانشگاهی است که بر مبنای شاخص ها حالا با کمبود دو هزار و ۸۰۰ تخت بستری در این دانشگاه مواجه هستیم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سالانه میلیونها زائر از نقاط مختلف کشور وارد مشهد می شوند و تحت پوشش خدمات این دانشگاه قرار می گیرند اضافه کرد: هم اکنون کمبود ۵۶ پایگاه اورژانس و آمبولانس همچون مشکلات این دانشگاه به حساب می آید که لازم است مساعدت
های لازم در این خصوص صورت گیرد.
۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم اظهار داشت: ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی حالا تحت پوشش این دانشگاه قرار دارند که از این میزان ۴ میلیون و ۱۲۰ هزار نفر در شهرها و یک میلیون ۸۰ هزار نفر در روستاها واقع شده اند.
دکتر سید جواد حسینی اضافه کرد: همینطور ۳۶۴ هزار نفر از اتباع خارجی ثبت شده در سامانه سینا توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد خدمات رسانی می شوند.
وی بیان نمود: الان ۷۶۵ خانه بهداشت، ۱۳۸ مرکز بهداشتی روستایی، ۱۰۱ مرکز شهری، ۴۷ مرکز شهری و روستایی و ۱۵۲ پایگاه بهداشتی و درمانی در حیطه دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال است که این مراکز قبل از انتشار کرونا اقدامات تخصصی خویش را در حوزه های مختلف بهداشتی و درمانی
ارائه می کردند، اما طی دو سال قبل بیشتر فعالیت ها بر روی مبحث واکسن و کرونا متمرکز بوده است.
مشهد ظرفیت تبدیل شدن به قطب مرجعیت علمی را دارد
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: با عنایت به ظرفیت های موجود، مشهد ظرفیت تبدیل شدن به قطب مرجعیت علمی کشور را داراست.
دکتر مجید غیور مبرهن با اشاره به اینکه در ۶ ماهه اخیر بالاترین تعداد نخبگان و پژوهشگران برتر از خراسان رضوی بوده اند، اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد حالا ۱۸ دانشمند یک درصد برتر و پر استناد را دارد که بعد از تهران بالاترین آمار کشور متعلق به این دانشگاه است.
وی با اشاره به اینکه اقدامات مهم پژوهشی گوناگونی در سال ۱۴۰۰ در این دانشگاه انجام شده که مهم ترین آن راه اندازی مرکز یونسکو در این دانشگاه بود، عنوان کرد: معتقدیم که حضور ما در مراجع بین المللی خیلی کمرنگ است، این درحالی است که راه اندازی مرکز یونسکو کمک بزرگی به استفاده
هرچه بهتر از توانمندی ها و ظرفیت های پژهشگران ایرانی خواهد نمود.
دکتر غیور خواهان تخصیص بودجه عادلانه در حوزه پژوهش شد و اظهار داشت: بودجه اختصاص یافته به حوزه پژوهش دانشگاه علوم مشهد پارسال ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود که در این حوزه خواهان تخصیص اعتبارات بیشتر هستیم.



منبع:

1400/12/27
19:32:04
0.0 / 5
370
تگهای خبر: الكترونیك , پزشكی , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی