علت مرگ نخستین دریافت کننده قلب خوک مشخص شد

علت مرگ نخستین دریافت کننده قلب خوک مشخص شد نیو وبلاگ: چند ماه پیش و در نخستین جراحی در نوع خود، یک بیمار 57 ساله به نام ˮدیوید بنتˮ(David Bennett) که با بیماری لاعلاج قلبی دست وپنجه نرم می کرد، تحت عمل جراحی قرار گرفت و یک قلب اصلاح ژنتیکی شده خوک دریافت کرد؛ اما این فرد دو ماه بعد از جراحی در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند درگذشت؛ حال علت مرگ وی مشخص شده است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، اوایل سال جاری میلادی اعلام گردید "دیوید بنت"(David Bennett) مردی که از یک خوک اصلاح ژنتیکی شده قلب پیوندی دریافت کرده بود دو ماه بعد از جراحی در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، درگذشته است. در ان زمان پزشکان مسئول این عمل گفتند معین نیست که بدن او عضو پیوندی را پس زده است یا خیر و سخنگوی بیمارستان نیز اظهار داشت: هیچ علت مشخصی برای مرگ وی شناسایی نشده است حال اما به گفته متخصصان پیوند، قلب خوکی که در اوایل سال جاری میلادی در یک عمل مهم به یک بیمار آمریکایی پیوند زده شد، حامل یک ویروس خوکی بوده و این امر موجب مرگ او بعد دو ماه شده است.
بنت نخستین فردی بود که قلب دارای نارسایی خودرا با قلب یک خوک اصلاح ژنتیکی شده جایگزین کرد. دیوید بنت که ۵۷ سال داشت در مریلند زندگی می کرد. او گرفتار عارضه قلبی شدیدی بود و بعد از آن که به علت واجد شرایط نبودن، چندین بار درخواستش برای قرار گرفتن در فهرست انتظار دریافت قلب انسان رد شد، با دریافت آزمایشی قلب خوک موافقت نمود.
قلب پیوند زده شده در ابتدا عملکرد خوبی داشت و برای چند هفته هیچ نشانه ای از پس زده شدن وجود نداشت. او با خانواده اش وقت گذراند و فیزیوتراپی انجام داد اما از بیمارستان مرخص نشد و به قول مسئولین بیمارستان چند روز قبل حالش رو به وخامت رفت.
آقای بنت نیز روز پیش از جراحی اظهار داشته بود: من یا باید این پیوند را انجام دهم یا جان خودرا از دست می دهم. من می خواهم زنده بمانم. بااینکه این تیری در تاریکی است اما آخرین شانس من است.
اکنون بعد از بررسی ها پژوهشگران دریافته اند که قلب بنت تحت تاثیر "سیتومگالوویروس" خوکی قرار گرفته است و این یک عفونت است که اثرات مخربی بر پیوند داشته است. سیتومگالوویروس (Cytomegalovirus) یک سرده از ویروس های رده هرپس ویرالس در زیرخانواده بتا از خانواده هرپس ویریده است.
شرکت بیوتکنولوژی Revivicor که این خوک ها را پرورش داده و مهندسی کرده است، از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد و هیچ بیانیه عمومی در مورد ویروس نتشر نکرده است.
"مایک کورتیس"، مدیر عامل شرکت eGenesis، که آنها نیز همین طور خوک هایی را برای پیوند اعضای بدن پرورش می دهند اظهار داشت: این خوک مقرر است از همه عوامل بیماری زای خوکی پاک باشد و این مساله بسیار مهمی است. آیا آقای بنت بدون این ویروس زنده می ماند؟ ما نمی دانیم، اما این عفونت نه فقط به زنده ماندن اون کمکی نکرد بلکه احیانا به شکست پیوند کمک کرده است.
علت مرگ بنت مهم می باشد، برای اینکه اگر قلب وی در نتیجه رد ایمنی از کار می افتاد، ممکن بود پژوهشگران باردیگر به یک روش جدید برای انجام یک پیوند موفقیت آمیز روی می آوردند. حالا انتظار می رود که شرکت هایی مانند United Therapeutics و eGenesis، یا دانشگاه هایی که با آنها کار می کنند، آزمایش های بالینی اندام خوک خودرا ظرف یک یا دو سال آینده انجام دهند.
"بارتلی پی گریفیت"(Bartley P. Griffith) که این پیوند را انجام داده است اظهار داشت: حالا ما کم کم درحال درک این مساله هستیم که چرا او از دنیا رفت. اگر علت مرگ او یک عفونت بود، احتمالاً می توانیم در آینده از آن جلوگیری نماییم.
"یواخیم دنر" از موسسه ویروس شناسی دانشگاه برلین اظهار داشت که راهکار این مشکل، آزمایش دقیق تر بافت است. بنظر می رسد که پژوهشگران آمریکایی پوزه خوک را بمنظور شناسایی ویروس آزمایش کرده اند اما باید گفت ویروس اغلب در عمق بافت ها پنهان شده است. این یک ویروس نهفته است و تشخیص آن دشوار است. اما اگر حیوان را بهتر آزمایش کنید، این اتفاق نخواهد افتاد. ویروس را می توان شناسایی کرد و به آسانی از بدن خوک ها حذف نمود، اما متاسفانه آنها از سنجش خوبی استفاده نکردند و ویروس را شناسایی نکردند و این امر دلیل مرگ بود. خوک آلوده بود و ویروس بوسیله پیوند منتقل شد. البته مرگ بنت را نمی توان تنها به گردن ویروس انداخت. این بیمار وضعیت خیلی خیلی وخیمی داشت. این را فراموش نکنید. شاید ویروس نقش در مرگ وی داشته باشد، اما این تنها دلیل این مرگ نبوده است. من هنوز فکر می کنم این آزمایش موفقیت بزرگی بوده است چونکه بعنوان مثال، نخستین پیوند قلب انسان به انسان در سال ۱۹۶۷، تنها ۱۸ روز دوام آورد و دو سال بعد، پیوند قلب در آلمان تنها ۲۷ ساعت دوام آورد.






منبع:

1401/02/16
12:43:51
0.0 / 5
386
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی