درخشش گازهای طلایی و بنفش در یک کهکشان مارپیچی

درخشش گازهای طلایی و بنفش در یک کهکشان مارپیچی در تصویر جدیدی که توسط رصدخانه جنوب اروپا(ESO) انتشار یافته است میتوان گازهای طلایی و بنفش کهکشان ˮمسیه ۶۶ˮ(Messier ۶۶) را مشاهده کرد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، ابزار کاوشگر طیف سنجی چند واحدی تلسکوپ بسیار بزرگ(MUSE) از طیفی از طول موج های نور برای ایجاد تمایز بین عناصر شیمیایی در این کهکشان استفاده نمود. مشاهدات مختلف مجموعه ای از گازهای اکسیژن، هیدروژن و گوگرد را نشان داد که توسط ستاره های جوان یونیزه شده اند. این تصویر توسط رصدخانه جنوب اروپا در روز ۲ مه انتشار یافته است.
در این تصویر، رنگ آبی نشان دهنده ی اکسیژن یونیزه شده، قرمز نشان دهنده ی هیدروژن و نارنجی نشان دهنده ی گوگرد است. از آن جا که ستارگان در ابرهای گازی متولد می شوند، یک راه برای تجزیه و تحلیل نحوه شکل گیری ستاره ها، مشاهده رفتار گازها در کهکشان است.
در خلال تولد ستارگان پرجرم، گرمای شدید، مولکول های گاز اطراف را یونیزه می کند و گازها الکترون می گیرند یا از دست می دهند. رنگ های زنده ای که این تصویر را روشن می کند مکان احتمالی این نوزادان کیهانی را نمایش می دهد.
کهکشان "مسیه ۶۶" که با نام(NGC ۳۶۲۷) هم شناخته می شود، در فاصله ۳۱ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد و بخشی از صورت فلکی شیر است. بر اساس گزارش آژانس فضایی اروپا، قطر این کهکشان ۱۰۰ هزار سال نوری است.
بازوهای مارپیچی نامتقارن کهکشان مسیه ۶۶ به رغم تمرکز تصویر بر روی نقشه برداری ازهای گاز یونیزه شده، همچنان برجسته هستند.
رصدهایی که این تصویر را بوجود آورده است بعنوان بخشی از پروژه فیزیک با وضوح بالا در کهکشان های نزدیک(PHANGS) انجام شد. در این پروژه کهکشان "مسیه ۶۶" با تلسکوپ هایی رصد شد که در تمام طول موج ها کار می کردند و هدف از آن بررسی اینکه بود کدام عوامل تأثیر بیشتری بر شکل گیری ستاره می گذارند.






منبع:

1401/02/22
11:43:14
0.0 / 5
419
تگهای خبر: پروژه , تلسكوپ , فضا , كهكشان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی