تدوین شیوه نامه ۱۰۰ ماده ای برای ارتقای ایمنی مترو تهران

تدوین شیوه نامه ۱۰۰ ماده ای برای ارتقای ایمنی مترو تهران به گزارش نیو وبلاگ بررسی راهکارهای ارتقای ایمنی در شبکه حمل و نقل ریلی شامل خطوط در دست بهره برداری و درحال ساخت مترو تهران در چارچوب تدوین آیین نامه افزایش ضریب ایمنی مترو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از خبرگزاری ایرنا از سازمان مدیریت بحران شهر تهران، اولین کمیسیون ویژه تدوین آیین نامه افزایش ضریب ایمنی مترو تهران با حضور رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و معاونان پیشگیری و کاهش خطر، آمادگی و عملیات، مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران و مدیران شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) و شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه برگزار شد.
این نشست به منظور سیاستگذاری و اتخاذ تصمیم نهایی در مورد موارد مطروحه پیرامون مفاد دستورالعمل افزایش ضریب ایمنی مترو تهران برگزار شد و با عنایت به اهمیت و حساسیت مبحث نقطه نظرات سازمان هایی همچون سازمان آتش نشانی، شرکتهای ساخت و بهره برداری مترو در چارچوب شیوه نامه ای شامل ۱۰۰ بند برای ایمنی هر چه بیشتر خطوط مترو عنوان شد و به تفکیک در مورد هر یک از الزامات پیشبینی شده در پیش نویس این آیین نامه بحث و گفت و گو شد.
علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این جلسه با تکیه بر این که ایمنی حمل و نقل زیر زمینی از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: با عنایت به این که روزانه میلیونها نفر از شهروندان از این شبکه استفاده می نمایند باید از هر لحاظ ایمنی این شبکه بخصوص با نگاه تاب آوری در مقابل حوادث و سوانح احتمالی مورد توجه قرار گیرد و این آیین نامه می تواند به ترسیم چشم انداز ایمنی کامل مترو بیانجامد.
معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان مدیریت بحران شهر تهران هم در مورد برگزاری این نشست اظهار داشت: با عنایت به مصوبه شماره ۲۲۲۴ شورای اسلامی شهر تهران با مبحث تدوین برنامه عملیاتی مدیریت بحران و برنامه واکنش اضطراری در مترو و فضاهای زیرسطحی" شهرداری تهران ملزم به ارتقاء سیستم مدیریت بحران، کیفیت دفاع غیرعامل شهر تهران، بهبود سیستم ایمنی و مدیریت بحران، کاربست اصول پدافند غیرعامل و ایمن سازی فضاهای زیرسطحی در مقابل سوانح طبیعی و انسان ساخت، است.
اسماعیل سلیمی اظهار داشت: بر همین مبنا سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با در نظرگرفتن ضوابط و استانداردهای ملی و بین المللی نظیر مبحث سوم مقررات ملی ساختمان و همینطور تجارب سازمانی خود، پیش نویس دستورالعمل افزایش ضریب ایمنی مترو را تهیه کرده است که در این نشست بخش هایی از موارد پیشبینی شده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی اضافه کرد: در این جلسه اهم بندهای این پیش نویس شامل تأمین تجهیزات ایمنی داخل تونل های مترو، ایجاد مرکز فرماندهی پیام در مترو، راه اندازی و مناسب سازی سازی پیاده روی اضطراری داخل تونل و اجرای پروژه ای که نیازمند تأمین اعتبار ویژه و سیاستگذاری در مقیاس بالادست است مورد اجماع و تعیین تکلیف قرار گرفت و مقرر شد بعد از نهایی سازی از راه کمیته فضاهای زیر سطحی ستاد مدیریت بحران تهران به مجموعه هولدینگ و بهره برداری مترو ابلاغ شود.
۳۰۰ میلیون لیتر صرفه جویی سالانه در مصرف سوخت به مدد بهره مندی از مترو تهران
شبکه خطوط مترو تهران با هفت خط فعال و ۱۴۲ ایستگاه درحال سرویس دهی روزانه به خیل عظیم مسافران است؛ طول مسیر ساخته شده این شبکه که البته هنوز کامل نشده است، شامل ۲۵۲ کیلومتر می شود که این میزان مسیر تونلی معادل فاصله شهر تهران تا ساری است.
شرکت مترو تهران در سال ۱۳۵۴ تاسیس و اولین اقدامات اجرایی برای راه اندازی خط راه آهن زیرزمینی تحت مدیریت این شرکت، از سال ۱۳۵۶ آغاز شد. گرچه طی سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ و در بحبوحه سالهای جنگ تحمیلی، فرایند راه اندازی متروی تهران پنج سال متوقف گردید اما نخستین ایستگاه که ایستگاه صادقیه بود، در سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسید.
شبکه مترو تهران که به لحاظ طول مسیر، ایستگاه های راه اندازی شده، کیفیت ساخت و نگهداری یکی از ۲۰ شبکه مترو شهرهای جهان به حساب می آید، در ۲۴ سال قبل بیشتر از ۱۰ میلیارد سفر روزانه را پوشش داده است که این رقم حدود ۱۲۰ برابر جمعیت کل کشور است.
در توصیف هزینه های ساخت و بهره برداری از شبکه فعلی مترو تهران، ذکر برخی اعداد و ارقام شایان توجه است؛ همچون این که هزینه خرید هر واگن مترو حدود یک میلیون دلار، هزینه ساخت هر ایستگاه مترو حدود ۱۲ میلیون دلار و هزینه راه اندازی هر کیلومتر مترو ۵۵ میلیون دلار است. برای تأمین نیروی برق شبکه مترو هم اکنون، هر ماه حدود ۲ میلیارد تومان هزینه صرف می شود؛ این در شرایطی است که مسافران با خرید بلیت، تقریباً یک سوم هزینه واقعی هر سفر با مترو را پرداخت می کنند.
به مدد بهره مندی از شبکه راه آهن ریلی زیرزمینی تهران، سالانه حدود ۳۰۰ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می شود و اگر مترو ساخته نمی شد، روزانه حدود ۳۰ کیلومتر به طول صف ترافیک خودرو ها در بزرگراه ها ومعابر حمل و نقلی افزوده می شد.
در حال حاضر متوسط زمان انتظار برای رسیدن هر قطار در خطوط مختلف مترو چهار دقیقه است که در صورت افزایش قطارها، این فاصله قابلیت کاهش به ۲ دقیقه را دارد. در واقع برای سرویس دهی استاندارد به مسافران، اضافه شدن حداقل ۱۵۰۰ واگن دیگر به شبکه خطوط مترو لازم است.
هر واگن مترو ظرفیت پذیرش ۴۴ مسافر به صورت نشسته و ۱۸۰ مسافر به حالت کلی(نشسته و ایستاده) دارد. یک قطار مترو با ۷ واگن به صورت متوسط ۳۲۵ برابر یک وسیله نقلیه خصوصی، مسافر طی روز جابجا می کند. متوسط زمان رسیدن به مقصد با استفاده از مترو یک سوم زمان استفاده شده با استفاده از وسایل نقلیه شخصی است.
غیر از تهران، کلانشهرهای اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد هم از سیستم راه آهن ریلی زیرزمینی (مترو) استفاده می نمایند. در اوج سفرهای روزانه، بیشتر از ۲.۵ میلیون سفر در تهران توسط شبکه خطوط هفتگانه مترو طی هر روز انجام می شود. به علت استفاده قطارهای مترو از نیروی شبکه برق، این وسیله حمل و نقلی "پاک" نامیده می شود.
گفتنی است امروزه تمام مراحل ساخت ایستگاه ها و مسیر خطوط مترو توسط مهندسان و متخصصان ایرانی انجام می پذیرد. برای ساخت هر کیلومتر خط مترو حدود ۸۲۵ نفر شغل به صورت مستقیم ایجاد می شود. ضمناً در سالهای اخیر برای تأمین تجهیزاتی از قبیل آسانسور، پله برقی، درهای ورودی و تجهیزات برقی همگی از تولیدات داخلی استفاده شده است.



منبع:

1401/02/24
22:11:59
0.0 / 5
368
تگهای خبر: پروژه , جهان , خدمات , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی