دانشمندان می گویند؛

سیاستمداران از بیگانگان فرازمینی خطرناک ترند!

سیاستمداران از بیگانگان فرازمینی خطرناک ترند! نیو وبلاگ: دانشمندان می گویند در صورتیکه بشر بتواند روزی با حیات بیگانه ارتباط بگیرد، بزرگترین خطری که انسان را تهدید خواهدنمود از طرف سیاستمداران در روی زمین خواهد بود!

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فوربس، نتایج ژئوپلیتیکی یک جستجوی موفق برای هوش فرازمینی چه خواهد بود؟ یکی از حوزه های اصلی توسعه در زمینه نجوم، مطالعه سیارات فراخورشیدی است. سیارات فراخورشیدی، سیاراتی هستند که به دور ستارگان دیگر بیرون از منظومه شمسی می چرخند. کشف موجودات فضایی به احتمال زیاد به این زودی ها صورت نمی گیرد. "تلسکوپ فضایی جیمز وب"(JWST) در بهترین حالت، تنها ابتدایی ترین نشانه های زیستی را در جو این سیارات نشان میدهد.
با این وجود، تلسکوپ های رادیویی هم اکنون در سراسر آسمان شب درحال بررسی کهکشان ها و ستاره های دوردست هستند. اگر آنها بطور تصادفی فناوری فرازمینی را شناسایی کنند یا پیامی از یک تمدن بیگانه دریافت نمایند، چه اتفاقی می افتد؟
مقاله جدیدی که بصورت آنلاین انتشار یافته و برای شماره آینده مجله "Space Policy" پذیرفته شده است، جنبه های واقعی این سناریو را در نظر می گیرد. نه آن چیزی که باید اتفاق بیفتد، بلکه آن چیزی که واقعا اتفاق می افتد. همین موضوع، این مقاله را برای خواندن جذاب می کند.
نویسندگان این مقاله که به "مرکز اطلاعات فرازمینی دانشگاه پنسیلوانیا"(PSETI) و همین طور ناسا وابسته هستند، سه سفارش را برای نحوه برخورد جهان با تشخیص حیات فرازمینی هوشمند ارایه داده اند.
۱. شفافیت و به اشتراک گذاشتن داده ها با سازمان ها و کشورها
۲. توسعه پروتکلهای بعد از تشخیص
۳. آموزش دادن سیاستگذاران
این سفارش ها در پاسخ به برخی از سناریوهای نگران کننده ارائه شده اند که در صورت شناسایی بیگانگان ممکنست رخ دهند. نگرانی اصلی نویسندگان مقاله این بود که کشورها ممکنست در پی به دست آوردن انحصار اطلاعات در ارتباط با هرگونه هوش بیگانه باشند. آنها خاطرنشان کردند که چنین تلاش هایی می توانند به درگیری بین المللی منجر شوند.

این موضوعی است که پیش تر هم به آن توجه شده بود. در سال ۲۰۲۰، مقاله ای در Space Policy منتشر گردید که نتایج نگران کننده ای را در ارتباط با جستجوی موفق هوش فرازمینی شناسایی کرد اما راهکارهای متفاوتی را ارائه داد.
استدلال هر دو مقاله این است که اگر یک کشور بتواند ارتباطات با یک نژاد بیگانه را در انحصار خود درآورد، می تواند از مزایای فناوری بیگانه بهره مند شود اما نویسندگان مقاله جدید باور دارند که این امر بسیار بعید است؛ عمدتاً بدین سبب که دانش علمی به تدریج و بصورت غیرخطی جمع آوری می شود. آنها مثالی از پژوهشگران قرون وسطایی را ارایه داده اند که یک کتاب درسی را در مورد طراحی سلاح های هسته ای دریافت کرده اند و در غیاب آموزش فیزیک هسته ای، کتاب فقط به آنها می گوید که ساخت سلاح های هسته ای در آینده امکان پذیر است.
همچنین، نویسندگان خاطرنشان کردند که توانایی یک کشور جهت استفاده از فناوری بیگانه در توسعه سلاح های پیشرفته، در دنیایی که قبلا از سلاح های هسته ای اشباع شده است، در عمل معنای زیادی نخواهد داشت و بازدارندگی مشابهی اعمال خواهد شد.
این مقاله جدید بجای قفل های امنیتی و اطلاعاتی بعد از شناسایی، آشکار بودن و شفافیت را سفارش می کند. اگر تشخیصی وجود داشته باشد که جهان و دانشمندان دخیل را شوکه کند اما آنها در مورد آن سکوت کنند، ممکنست به اشتباه به عنوان یک موضوع مخفیانه تلقی شود. ممکنست اتهاماتی در مورد دانشمندان یا دولت ها وجود داشته باشد در خصوص اینکه حقیقت را از جهان پنهان می کنند. اگر این طور ارزیابی شود که خطرات زیاد هستند، این امر به تنهایی می تواند به درگیری بین کشورها منجر شود. با این وجود، پیشنهاد شده است که پاسخ واقعی سیاست به سناریوی تماس، در حقیقت می تواند به مفهوم همکاری جهانی بیشتر باشد.
تشخیص موفقیت آمیز یک تمدن بیگانه یا هر شکلی از آن، برای علم متحول کننده خواهد بود اما آیا این امر واقعا بر زندگی روزمره ما تأثیر می گذارد؟ در عمل خیلی از ما به سرعت بر اضطراب یا اشتیاق اولیه بعد از تشخیص غلبه می نماییم و به زندگی عادی خود باز می گردیم.
ما نباید نگران خود بیگانگان باشیم، بلکه واکنش سیاست گذاران ما نسبت به چنین کشفی و نسبت به یکدیگر مهم می باشد. ادراک همیشه بر واقعیت غلبه می کند و این تصورات غلط، سوءتفاهم ها و شبهات پنهان کاری هستند که موجب ناآرامی بعد از کشف می شوند. به هر حال، تا آن زمان که ما فیزیک پایه را کاملا اشتباه درک کرده باشیم، هیچ راهی وجود ندارد که بیگانگان به زودی در آسمان ما ظاهر شوند.

1401/07/28