۷ تصویری که از چشم هابل دور ماند و جیمزوب شکار کرد

۷ تصویری که از چشم هابل دور ماند و جیمزوب شکار کرد نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، سایت بیزینس اینسایدر به تازگی خبری منتشر نموده است که در آن به مقایسه کیفیت تصاویر تلسکوپ فضایی جیمزوب و تلسکوپ فضایی هابل پرداخته است و علاوه بر آن اظهار کرده جیمزوب تابحال ۷ موردی را مشاهده کرده است که هابل موفق به رصد آن نشده بود.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST)، یک رصدخانه فضایی با قابلیت بالا است که برای ایجاد یک تحول انقلابی در زمینه های ستاره شناسی، از شکل گیری ستاره ها و تکامل کهکشان ها و رصد نخستین کهکشان های جهان گرفته تا خصوصیت های منظومه های سیاره ای طراحی شده است.

ساخت و توسعه تلسکوپ فضایی وب از سال ۱۹۹۶ شروع شد و در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۰۷ به فضا پرتاب شود، اما کمبود بودجه، احتیاج به بررسی و آزمایش بیشتر و تغییر در طراحی همگی سبب به تعویق افتادن مأموریت آن تا سال قبل شد در نهایت این تلسکوپ قدرتمند در تاریخ چهارم دیماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد و بعد از گذشت یک ماه به مقصد خود در نقطه لاگرانژ ۲ در مدار خورشید و در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین مستقر شد. این تلسکوپ چندین ماه را صرف آماده سازی ابزار خود کرد و در نهایت نخستین تصاویر رسمی و تمام رنگی خویش را طی دو روز در تاریخ ۲۱ و ۲۲ تیر منتشر نمود. تابحال ۷ بار تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا مواردی را مشاهده کرده که هابل از دست داده بود.

تلسکوپ جیمز وب از زمانی که عملیات علمی خویش را در تابستان آغاز کرد، مناظر شگفت انگیزی از کیهان عرضه می دهد. پیش از وب، ستاره شناسان رصدخانه کیهانی دیگری به نام "تلسکوپ فضایی هابل" در اختیار داشتند.

هابل و وب، هر دو تلسکوپ فضایی هستند، اما از بسیاری جهات با هم تفاوت دارند. هابل نور فرابنفش، نور مرئی و تکه کوچکی از مادون قرمز را می بیند، در حالیکه وب به جهان در سرتاسر طیف مادون قرمز نگاه می کند. وب ۱۰۰ برابر قویتر از هابل است که این امر به اخترشناسان اجازه می دهد حتی بیشتر به فضا نگاه کنند. همانطور که چند ماه اول مشاهداتش ثابت کرده است، وب می تواند خیره کننده ترین عکسهای جهان را ثبت کند.

وب، قوی ترین تلسکوپ فضایی است که تاکنون ساخته شده، این تلسکوپ دارای یک آینه اصلی به اندازه ۶.۵ متر(بیش از ۲۱ فوت) است که از ۱۸ بخش شش ضلعی با روکش طلا تشکیل شده و همینطور یک محافظ خورشیدی پنج لایه به اندازه یک زمین تنیس از آن در مقابل تشعشات فضایی و گرما مواظبت می کند. "وب" که به نظر می آید ساخت آن برای ناسا نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار هزینه به همراه داشته، یکی از گران ترین پلت فرم های علمی است که تاکنون ساخته شده و میتوان آنرا با برخورد دهنده بزرگ هادرونی در سرن، مقایسه کرد.

وب نماهای واضحی از شفق های قطبی و طوفان های مشتری عرضه کرد که هابل نتوانسته آنها را ببیند
تصویر هابل از مشتری (سمت چپ) تصویر جیمزوب از مشتری (سمت راست)

1401/09/15
12:52:06
0.0 / 5
389
تگهای خبر: تلسكوپ , جهان , سایت , سیاره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی