جلوگیری از مبتلاشدن به بیماریهای کشنده دوران حاملگی با پیروی از یک رژیم غذایی

جلوگیری از مبتلاشدن به بیماریهای کشنده دوران حاملگی با پیروی از یک رژیم غذایی نیو وبلاگ: نیو وبلاگ: پژوهشگران مرکز پزشکی سیدرز-ساینای آمریکا در مطالعه اخیرشان اعلام کردند، پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای خطر مبتلاشدن به شرایط مرگبار در دوران حاملگی را کم می کند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، نتایج یک تحقیق نشان داده است مادرانی که در دوران حاملگی از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند، کمتر در معرض خطر مبتلا شدن به یک بیماری مرگبار در دوره حاملگی قرار دارند.
محققان مرکز پزشکی سیدرز-ساینای در لس آنجلس کالیفرنیا دریافتند خانمهایی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند ۲۸ درصد کمتر در معرض خطر مبتلا شدن به پری-اکلامپسیا(Pre-eclampsia) هستند.
پری-اکلامپسیا از عوارض دوران حاملگی و یک اختلال چندارگانی است. این بیماری یکی از علت های مهم مرگ و میر مادران آبستن می باشد که سبب عوارض جنینی و مادری می شود. این بیماری از هر ۱۴ زن آبستن یک نفر را تحت تأثیر قرار می دهد و زمانی اتفاق می افتد که فشار خون زنان در دوران حاملگی به سطوح خطرناکی می رسد و به کلیه و کبد آنها صدمه می رساند.
رژیم غذایی مدیترانه ای به صورت گسترده توسط پزشکان و متخصصان تغذیه به علت توانایی آن در پیشگیری از مشکلات قلبی و مغزی و افزایش سلامت کلی افراد مورد تحسین قرار گرفته است.
در این مطالعه که اخیرا انتشار یافته است محققان به بررسی داده های ۷۷۹۸ زن پرداختند. از زنان شرکت کننده که نخستین فرزند خویش را آبستن بودند، خواسته شد تا در سه ماهه اول حاملگی خود، پرسشنامه بسامد غذا را تکمیل کنند.
این پرسشنامه بر روی عادات غذایی زنان در طول سه ماه پیش از پر کردن این پرسشنامه متمرکز بود و از آنها خواسته شده بود که مصرف غذاها و نوشیدنی های رایج خویش را گزارش کنند.
سپس پاسخ ها به ۹ جزء رژیم غذایی مدیترانه ای که شامل سبزیجات، میوه ها، آجیل، غلات کامل، حبوبات، ماهی، نسبت چربی تک سیرنشده به چربی اشباع، گوشت قرمز و فرآوری شده و نوشیدنی ها بود، طبقه بندی شدند.
سطوح هر کدام در رژیم غذایی یک فرد برای محاسبه امتیاز رژیم غذایی مدیترانه ای ترکیب شد و میزان غذای مصرفی یک فرد را تعیین کرد.
دکتر بلو، مدیر تحقیقات فشار خون در مرکز پزشکی سیدرز-ساینای اظهار داشت: ما همینطور اجزای منفرد رژیم مدیترانه ای را بررسی کردیم و دریافتیم که مصرف بیشتر سبزیجات، حبوبات و ماهی با کاهش خطر نتایج نامطلوب حاملگی مرتبط می باشد.
یافته ها نشان داد که امتیاز بالای رژیم غذایی مدیترانه ای با احتمال ۲۱ درصد خطر کمتر مبتلا شدن به عوارض نامطلوب حاملگی و به صورت خاص با ۲۸ درصد خطر کمتر مبتلا شدن به پری-اکلامپسیا و ۳۷ درصد خطر کمتر مبتلا شدن به دیابت حاملگی مرتبط بود.
پروفسور کریستین آلبرت، رئیس دپارتمان قلب و عروق این مرکز اظهار داشت که این رژیم یک رویکرد و سبک زندگی مهم برای جلوگیری از نتایج نامطلوب حاملگی است.
این امر بخصوص در زنان آبستن بالای ۳۵ سال می تواند پرارزش باشد.
پروفسور آلبرت اضافه کرد: این یافته ها به شواهد فزاینده ای که نشان داده است رژیم غذایی مدیترانه ای امکان دارد نقش مهمی در حفظ سلامت زنان در طول عمر همچون در دوران حاملگی داشته باشد، می افزاید.
دکتر بلو اضافه کرد: مطالعات بیشتری برای ارزیابی این که آیا ترویج یک رژیم غذایی مدیترانه ای در زمان لقاح و در طول حاملگی می تواند از عوارض حاملگی جلوگیری نماید و خطرات قلبی عروقی را کم کند، مورد نیاز است.
پری-اکلامپسیا تا هشت درصد از زنان آبستن در سرتاسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد و اعتقاد بر اینست که عامل ۱۵ درصد از زایمان های زودرس در ایالات متحده است.
یافته های این مطالعه در مجله JAMA Open منتشر گردید.




منبع:

1401/10/05
10:56:18
0.0 / 5
536
تگهای خبر: پزشكی , تحقیقات , جهان , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی