سروصدای هواپیما یکی از عوامل بروز سکته قلبی است

سروصدای هواپیما یکی از عوامل بروز سکته قلبی است به گزارش نیو وبلاگ، پژوهشگران آلمانی باور دارند که سروصدای هواپیما باید بعنوان یکی از عوامل بروز سکته قلبی در نظر گرفته شود.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، بیماری های قلبی-عروقی در سراسر جهان رایج هستند و لیست عوامل خطر موثر در این بیماری ها به خوبی شناخته شده اند. یک پژوهش جدید نشان داده است که سروصدای هواپیما هم باید بعنوان عاملی برای حملات قلبی و بدتر شدن نتایج آن، به این لیست اضافه شود.
نارسایی قلبی ناشی از حمله قلبی که از نظر پزشکی بعنوان سکته قلبی یا «انفارکتوس میوکارد»(Myocardial infarction) شناخته می شود، نوعی از بیماری قلبی-عروقی و یکی از دلایل اصلی مرگ ومیر در سرتاسر جهان است.
گزارش «مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری آمریکا»(CDC) نشان داده است که در این کشور، هر ۴۰ ثانیه یک نفر به سکته قلبی مبتلا می شود. سال ۲۰۲۰ در استرالیا، تعداد رویدادهای حاد کرونری که شامل سکته قلبی و آنژین قلبی ناپایدار هستند، در افراد ۲۵ ساله و بالاتر حدود ۱۵۵ مورد در روز بود.
عوامل خطر بیماری قلبی-عروقی، مواردی همچون سابقه خانوادگی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، سیگار کشیدن، چاقی، رژیم غذایی ناسالم و عدم تحرک بدنی را شامل می شوند. حالا به نظر می آید که پژوهشگران مرکز پزشکی «دانشگاه یوهانس گوتنبرگ»(University of Mainz) آلمان، قرار گرفتن در معرض صدای هواپیما را هم به این لیست اضافه کرده اند.
پژوهش های پیشین تایید نموده اند که صدای ساخته شده توسط هواپیما، ترافیک جاده ای و راه آهن سبب ترشح هورمون های استرس در بدن می شود و واکنش التهابی را به دنبال دارد. التهاب رگ های خونی که یکی از علائم بارز بیماری قلبی-عروقی است، خطر سکته قلبی را در افراد بالا می برد.
پژوهشگران در این پروژه، مکانیسم های التهاب قلب و رگ های خونی و تأثیر قرار گرفتن در معرض صدای هواپیما بر این مکانیسم ها را بررسی کردند. آنها موشها را ۲۴ ساعت شبانه روز تا چهار روز در معرض صدای هواپیما قرار دادند. نویز به صورت میانگین ۷۲ دسیبل بود و به حداکثر ۸۵ دسیبل رسید. برای مقایسه میتوان اظهار داشت که یک مکالمه معمولی بین ۶۰ تا ۷۰ دسیبل، ساعت زنگ دار ۷۰ تا ۸۰ دسیبل و جاروبرقی بین ۶۰ تا ۸۰ دسیبل صدا تولید می کند.
این آزمایش نشان داد که قرار گرفتن در معرض صدا به تنهایی سبب چسبیدن سلول های التهابی به بافت های قلب و عروق خونی می شود. پژوهشگران با بستن یکی از رگ های خونی اصلی قلب، سکته قلبی را در موش ها ایجاد کردند. موش هایی که قبل از سکته قلبی در معرض سروصدا قرار گرفتند، عملکرد قلبی وخیم تر و ناحیه وسیع تری از صدمه رسیدن به عضله قلب را بعد از سکته نشان دادند که ناشی از افزایش واکنش ایمنی بود.
این پژوهش نشان داده است که سروصدا به تنهایی می تواند منجر به بروز یک واکنش التهابی شود که بر عملکرد قلب تاثیر منفی می گذارد. مواجهه با سروصدا بعد از سکته قلبی، واکنش بدن را تشدید می کند و صدمه بیشتر به عضله قلب را به دنبال دارد.
پژوهشگران داده های خویش را با داده های جمع آوری شده توسط «پژوهش سلامت گوتنبرگ»(GHS) مقایسه کردند. پژوهش سلامت گوتنبرگ، یک پژوهش بلندمدت با بیشتر از ۱۵ هزار نفر شرکت کننده است. پژوهشگران دریافتند که داده ها قابل مقایسه هستند. این بدان معناست که تأثیر منفی صدای هواپیما بر عملکرد قلب موش ها، در انسان هم مشاهده شد.
«مایکل مولیتور»(Michael Molitor) و «فیلیپ ونزل»(Philip Wenzel)، پژوهشگران ارشد این پروژه گفتند: ما از پژوهش های خود آموختیم که قرار گرفتن در معرض صدای هواپیما قبل از سکته قلبی، التهاب قلبی-عروقی پس از آنرا به صورت قابل توجهی بالا می برد و نارسایی ایسکمیک قلب را تشدید می کند.
پژوهشگران پیشنهاد کردند که قرار گرفتن در معرض سروصدای محیطی، بعنوان یک عامل خطر برای بیماری های قلبی-عروقی در نظر گرفته شود. علاوه بر پرداختن به سایر عوامل خطر شناخته شده، کاهش سروصدای محیطی هم امکان دارد نتایج بالینی را در افرادی که گرفتار حمله قلبی شده اند، بهبود ببخشد.
این پژوهش، در مجله «Cardiovascular Research» به چاپ رسید.




منبع:

1401/12/04
12:25:43
0.0 / 5
292
تگهای خبر: پروژه , پزشكی , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی