تایید مجدد نظریه اینشتین با یک مدل جدید ادغام سیاه چاله ها

تایید مجدد نظریه اینشتین با یک مدل جدید ادغام سیاه چاله ها نیو وبلاگ: یک روش مدل سازی جدید از ادغام سیاه چاله ها می تواند به دانشمندان کمک نماید تا عملکرد درونی این پدیده را بهتر درک کنند.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، گروهی از پژوهشگران آمریکایی روش بهبود یافته ای را برای مدل سازی ادغام سیاه چاله های عظیم توسعه داده اند.
روش بهبود یافته آنها می تواند به روشن شدن ساختار ادغام سیاه چاله ها و نقش آنها در جهان هستی کمک نماید.
همین طور می تواند به آزمایش و تایید چند باره نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین که ادغام خشونت آمیز کیهانی سیاه چاله ها را توصیف می کند، کمک نماید.
تبیین ادغام سیاه چاله ها با روش مدل سازی جدید
پژوهشگران آمریکایی که یافته های خودرا در مقاله ای در مجله Physical Review Letters منتشر نمودند، روش پیچیده تری برای مدل سازی سیگنالی که امواج گرانشی منتشر می کنند، ابداع کردند. آنها این کار را با گنجاندن برهمکنش های غیرخطی در مدلها انجام دادند.
لاگوس یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: این یک گام بزرگ در آماده سازی ما برای مرحله بعدی تشخیص امواج گرانشی است که درک ما از گرانش و این پدیده های باورنکردنی را که در دوردست های کیهان رخ می دهند، عمیق تر می کند.
امواج گرانشی نخستین بار در سال ۲۰۱۵ توسط رصدخانه LIGO شناسایی شد که مقرر است بعد از یک وقفه طولانی از سال ۲۰۲۰ تا حالا ناشی از همه گیری کووید، در ماه مارس باردیگر عملیاتی شود.
امواج گرانشی موج هایی در فضا-زمان هستند که در اثر رویدادهای کیهانی بزرگ مانند ادغام سیاه چاله ها، ایجاد می شوند. آنها نخستین بار در نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین مطرح شدند.
حالا این روش جدید می تواند به آزمایش این که آیا نظریه اصلی اینشتین به درستی رفتار گرانش را در رویدادهای شدید کیهانی مانند ادغام سیاه چاله ها توصیف می کند یا خیر، کمک نماید.
امواج گرانشی چگونه عملکرد درونی سیاه چاله ها را فاش می کنند؟
لام هوی(Lam Hui) یکی از نویسندگان این مطالعه، از مثال زدن یک جعبه شانسی استفاده می نماید تا توضیح دهد که چگونه امواج گرانشی می توانند به آشکار کردن آنچه در حین ادغام سیاه چاله ها اتفاق می افتد، کمک کنند.
وی اظهار داشت: اگر جعبه ای به شما بدهم و از شما بپرسم که در آن چیست، طبیعی است که آنرا تکان دهید تا ببینید که صدا به شما می گوید که آیا داخل جعبه یک آب نبات است یا یک سکه. این کاری است که ما اهتمام می نماییم با این مدل سازی ها انجام دهیم، این که با گوش دادن به صدایی که هنگام تکان دادن جعبه شانسی منتشر می شود، حسی از محتوای درونی سیاه چاله ها جمع آوری نماییم.
هوی افزود: با گوش دادن به هارمونیک هایی که سیاه چاله ها منتشر می کنند، می توانیم ساختار فضا-زمان هر سیاه چاله را ارزیابی نماییم.
پژوهشگران براین باورند که مدل جدید آنها می تواند تا ۱۰ درصد نسبت به مدلهای موجود بهبود یافته تر باشد، به این معنا که به زودی می توانیم تصور بهتری از آنچه در طول این رویدادهای خشونت آمیز کیهانی اتفاق می افتد، داشته باشیم.

1401/12/05