نامزدهای نهایی چالش غذایی ناسا در فضای عمیق

نامزدهای نهایی چالش غذایی ناسا در فضای عمیق نیو وبلاگ: نیو وبلاگ: فراهم کردن غذا برای فضانوردان در آینده می تواند به آسانیِ یک نفس عمیق و طولانی کشیدن باشد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ناسا، ما بعد از پیشنهاد استفاده از خون و ادرار فضانوردان به عنوان مصالح ساختمانی برای ساخت پایگاه های فضایی آینده، حالا شاهد یک مورد جدید در لیست پیشنهادهای عجیب و غریب و جذاب برای برداشت و استفاده مجدد از منابع باارزش در فضا هستیم.
ناسا در سال ۲۰۲۱ «چالش غذای فضای عمیق» را راه اندازی نمود که به سبب آن شرکتها و سازمان های پژوهشی، پیشنهادهای نوآورانه ای برای تهیه غذا در فضا ارائه می دهند. حالا ۸ نامزد نهایی این چالش معرفی شده اند.
یکی از این نامزدها، شرکت ایر کمپانی(Air Company) مستقر در نیویورک است که سیستمی را طراحی نموده که از کربن دی اکسید خروجی نفس فضانوردان در یک زیستگاه برای تولید الکل استفاده می نماید که از آن سپس می تواند برای تهیه غذا استفاده گردد.
چالش غذای فضای عمیق ناسا
از زمان پیدایش پروازهای فضایی انسانی، فضانوردان تا حد زیادی به مواد غذایی از پیش بسته بندی شده برای ماموریت های فضایی تکیه کرده اند. حالا که ناسا بدنبال حضور دائمی در ماه با ماموریت های آتی آرتمیس و در نهایت فرستادن انسان به مریخ است، برای کمک گرفتن دراین زمینه به بخش خصوصی مراجعه نموده است.
از آنجا که ناسا درحال آماده شدن برای فرستادن فضانوردان به اعماق منظومه شمسی، دورتر از هر زمان دیگری است، این آژانس فضایی به سامانه های تهیه غذا نیاز دارد که بتواند خدمه آینده را برای سال ها در اعماق فضا تغذیه کند. چالش غذای فضای عمیق از مبتکران در سراسر جهان می خواهد تا فناوری هایی برای مساعدت با تغذیه فضانوردان در ماموریت های فضایی بلندمدت آینده ایجاد کنند.
ناسا برای چالش غذای فضای عمیق از شرکتها خواسته تا روش های جدیدی برای تهیه غذا در فضا پیشنهاد کنند. بطور دقیق، آنها باید سیستم هایی را طراحی می کردند که بتوانند به مدت سه سال کار کنند و خدمه چهار نفره را در فضا تغذیه کنند. این سیستم ها برای ایجاد انواع غذاهای مغذی مورد نیاز هستند.
ایر کمپانی، یکی از هشت فینالیست این چالش، فناوری موجود خودرا برای تولید الکل از CO۲ برای سوخت هواپیما و عطر تطبیق داده است.
تهیه غذا از تنفس فضانوردان
روش این شرکت به طرز فریبنده ای ساده و برای ماموریت های فضایی مناسب می باشد. استفورد شیهان، یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد فناوری ایر کمپانی در مصاحبه ای اظهار داشت: این روش موجب تولید غذا از هوا می شود. بنظر می رسد جادویی است، اما وقتی می بینید که واقعاً کار می کند، بسیار ساده است. ما CO۲ را می گیریم، آنرا با آب و برق ترکیب می نماییم و پروتئین می سازیم.
شیهان افزود که الکل استخراج شده با روش ایر کمپانی به مخمر داده می شود که سپس «ماده ای خوراکی» تولید می کند.
این شرکت برای چالش ناسا با بهره گیری از روش خود یک مخلوط پروتئینی به وجود آورده است. شیهان می گوید: در حقیقت طعم بسیار خوبی دارد. این سیستم دائماً مخمر را تخمیر می کند، به این معنا که هر زمان که فضانوردی گرسنه باشد و بخواهد یک «مخلوط پروتئینی فضایی» دریافت کند، می تواند از یکی از این مخمرها استفاده نماید.
شرکت دیگری به نام اینتراستلار لب(Interstellar Lab) مستقر در فلوریدا، درحال توسعه کپسول های کوچک به اندازه یک توستر با اکوسیستم های مستقل است. از این کپسول ها می توان برای پرورش سبزیجات و حتی حشرات کوچک بهره برد.
البته شایان ذکر است که همه شرکت کنندگان در این چالش ناسا هنوز درحال ارزیابی هستند.
راه یافتگان به مرحله سوم
ناسا ۸ تیم برنده را معرفی کرده و ۷۵۰ هزار دلار جوایز آنرا در مرحله دوم چالش غذای فضای عمیق اهدا کرده است. حالا این تیم های برنده در مرحله سوم و نهایی این چالش به رقابت خواهند پرداخت.
امی کامینسکی، مدیر برنامه جوایز، چالش ها و جمع سپاری در فناوری فضایی ناسا اظهار داشت: این راهکارهای خلاقانه برنده از تیم های متشکل از کسب وکارها، دانشگاه ها و مبتکران فردی می آیند و نشان می دهند که چگونه ناسا می تواند از تخصص همه برای حل چالش های حیاتی بهره مند شود. ما هیجان زده هستیم که مرحله سوم این چالش را اعلام نماییم تا ببینیم این تیم ها می توانند فناوری های بعدی خودرا تا کجا پیش ببرند.
ناسا در مرحله دوم این چالش، ده ها تیم را مأمور ساخت تا نمونه های اولیه ای را به نمایش بگذارند که فناوری هایشان را که از حداقل منابع استفاده می نماید و ضایعات کمی به وجود می آورد و در عین حال غذاهای ایمن و سالم برای فضانوردان تولید می کند، در مقیاس کوچک نشان دهد.
حالا گروه داوران ناسا، هشت برنده را برای ساخت و نمایش فناوری های غذایی در مقیاس کامل در سال آینده در مرحله سوم انتخاب نموده اند.
تیم های آمریکایی زیر هر کدام ۱۵۰ هزار دلار جایزه از ناسا دریافت می کنند و برای رقابت بمنظور کسب حداکثر ۱.۵ میلیون دلار در مرحله سوم پیش می روند:
شرکت ایر کمپانی که سامانه و فرآیندهایی را برای تبدیل هوا، آب، برق و مخمر به غذا توسعه داده است. اینتراستلار لب که یک سامانه تولیدکننده زیستی ماژولار برای تولید سبزیجات تازه، قارچ ها و حشرات به وجود آورده است. کرنل دل تک(Kernel Deltech) که سامانه ای را برای پرورش مواد بر پایه قارچ توسعه داده است. شرکت نولوکس(Nolux) که چاره ای به وجود آورده که فتوسنتزی را که در طبیعت برای تولید مواد گیاهی و قارچی اتفاق می افتد، تقلید می کند. شرکت SATED که مخفف کلمات دستگاه ایمن، مرتب، کارآمد و خوشمزه است، یک دستگاه آشپزی فضایی به وجود آورده است که به فضانوردان اجازه می دهد تا انواع وعده های غذایی را از موادی با ماندگاری طولانی تهیه کنند. همین طور ناسا و آژانس فضایی کانادا بطور مشترک سه تیم بین المللی را به عنوان برنده مرحله دوم انتخاب نموده اند. این سه تیم دعوت شده اند تا فناوری های خودرا در مرحله سوم پیش ببرند:
تیم Enigma of the Cosmos از ملبورن استرالیا که یک سامانه رشد سازگار برای افزایش کارایی چرخه رشد طبیعی گیاهان به وجود آورده است. تیم مایکورنا(Mycorena) از گوتنبرگ سوئد که سامانه ای را توسعه داده که از تلفیقی از ریزجلبک ها و قارچ ها برای تولید ریزپروتئین استفاده می نماید. تیم سولار فودز(Solar Foods) از فنلاند که سامانه ای به وجود آورده است که از تخمیر گاز برای تولید پروتئین های تک سلولی استفاده می نماید. دنیس موریس، مدیر برنامه چالش های صد ساله ناسا در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا اظهار داشت: فضانوردان به شما خواهند اظهار داشت که غذاهای خوشمزه و مغذی بخش مهمی از هر ماموریت اکتشاف فضایی انسانی موفق است. این چالش می تواند به حفظ کاوشگران ما در ماموریت های آینده کمک نماید و حتی این پتانسیل را داشته باشد که در زمین در مناطقی که تولید غذا کمیاب یا دشوار است، کمک نماید.
این مسابقه نخستین همکاری در نوع خود بین ناسا و آژانس فضایی کانادا است.
گفتنی ست که آژانس فضایی کانادا در ۲۷ آوریل امسال به تیم هایی که به مرحله نهایی یک چالش کانادایی که به موازات ناسا اجرا می شود، جوایزی اهدا کرد.
چالش غذای فضای عمیق یکی از چالش های صد ساله ناسا است که قسمتی از برنامه های جوایز، چالش ها و جمع سپاری است. مرکز فضایی مارشال ناسا این چالش های صد ساله را مدیریت می کند و کارشناسان در مرکز فضایی جانسون و مرکز فضایی کِنِدی ناسا از این رقابت حمایت می کنند. ناسا با مشارکت بنیاد Methuselah، شرکت کنندگان آمریکایی و بین المللی را مدیریت می کند.
این شرکت کنندگان که به مرحله نهایی راه یافتند، امروز عرضه شدند و ناسا برنده نهایی این چالش را در آوریل سال آینده اعلام خواهدنمود.



1402/02/30
23:37:34
0.0 / 5
319
تگهای خبر: پژوهش , جهان , دانشگاه , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی