پانسمانی که درمان سوختگی را متحول می کند

پانسمانی که درمان سوختگی را متحول می کند نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، این یک حقیقت غم انگیز است که قربانیان سوختگی اغلب با برداشتن پانسمان از روی زخمشان درد زیادی را متحمل می شوند. با این وجود، یک پانسمان جدید مبتنی بر هیدروژل می تواند این وضعیت را تغییر دهد، چونکه وقتی سرد شود به سادگی از پوست جدا می شود.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، این ماده ی نرم و انعطاف پذیر هم اکنون توسط دانشمندان دانشگاه واترلو کانادا درحال توسعه است. این ماده شامل یک پلیمر حساس به دما است که در هنگام سرد شدن منبسط می شود و با گرم شدن منقبض می شود.
علاوه بر این، برمبنای اسکن های سه بُعدی از قسمت های سوخته بدن، ورق های هیدروژل را می توان بصورت سه بُعدی چاپ کرد تا با خطوط دقیق آن ناحیه مطابقت داشته باشد. این بدان مدلول است که پانسمان با تمام بافت لطمه دیده تماس پیدا می کند، بدون این که فشار زیادی بر یک ناحیه وارد کند و به عنوان یک امتیاز اضافی باید اظهار داشت که می توان این مواد را با دارو ترکیب کرد که به تدریج در زخم پخش می شود.
هنگامی که ورقه ای از هیدروژل در ابتدا روی محل سوختگی اعمال می شود، توسط بدن بیمار گرم می شود. این موجب می شود که کمی جمع شده و بدین سبب بطور ایمن به پوست بچسبد. سپس تا آن زمان که لازم باشد در جای خود باقی می ماند.
هنگامی که زمان بررسی زخم فرا می رسد، یک وسیله مانند یک حوله خنک روی سطح بیرونی پانسمان قرار داده می شود. همانطور که هیدروژل سرد و منبسط می شود، چسبندگی خودرا بر روی پوست و بافت زخم از دست می دهد و با حداقل ناراحتی جدا می شود. نکته ی مهم این است که مواد برای جدا شدن تنها باید تا دمای اتاق خنک شوند برای اینکه قربانیان سوختگی بطور معمول به دماهای سردتر بسیار حساس هستند.
لوکاس باومن(Lukas Bauman)، یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید: هم اکنون، دفعات تغییر پانسمان به سبب درد تجربه شده توسط بیمار در حین برداشتن محدود است. با بهره گیری از ماده ای که به آسانی در دمای اتاق جدا می شود، می توان تعویض پانسمان را افزایش داد در صورتیکه درد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.
همین طور می توان از این فنآوری برای تحویل داروهای شیمی درمانی به بیماران سرطانی خارج از محیط بالینی استفاده یا تولید ماسکهای جوان کننده صورت را بصورت سفارشی جهت استفاده در صنعت زیبایی و آرایشی تولید کرد.




منبع:

1402/03/19
14:26:49
0.0 / 5
288
تگهای خبر: دانشگاه , دانشمند , درمان , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی