فضانورد ناسا ربات های زمینی را از فضا هدایت کرد

فضانورد ناسا ربات های زمینی را از فضا هدایت کرد نیو وبلاگ: فضانورد ناسا هنگام پرواز با سرعت 28 هزار کیلومتر در ساعت در ایستگاه فضایی بین المللی، ربات های مستقر روی زمین را در آزمایشی که قسمتی از برنامه های آینده ناسا و آژانس فضایی اروپا برای کنترل ربات ها در سطح ماه از ایستگاه دروازه قمری است، کنترل کرد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، طبق اعلام آژانس فضایی اروپا، فرانک روبیو (Frank Rubio) فضانورد ناسا بتازگی گروه کوچکی از ربات ها را در هنگام پرواز بر روی ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) کنترل کرده است.
این آزمایش بمنظور نشان دادن و بررسی ظرفیت استفاده از ربات های کنترل ازراه دور برای اکتشاف ماه در آینده انجام شده است.
ناسا می خواهد یک گروه از فضانوردان را در ماموریت هایی موسوم به آرتمیس ۲ و ۳ به دور ماه و سپس سطح ماه برساند که تا سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ تحقق خواهد یافت. سپس هدف آن ایجاد پایگاهی برای حضور دائمی انسان در ماه با فضانوردانی است که دائماً به دور همسایه آسمانی ما می چرخند.
کنترل ربات از فضا
این آزمایش تله رباتیک دو ساعته در یک محیط سیاره ای شبیه سازی شده در مرکز هوافضای آلمان(DLR) در نزدیکی مونیخ انجام شد.
فرانک روبیو فضانورد ناسا در طول این آزمایش، سه ربات را از ماژول کلمبوس اروپایی ایستگاه فضایی بین المللی کنترل کرد. به او ماموریت داده شد که یک لرزه سنج را از یک فرودگر ماه خارج کند و آنرا روی زمین بگذارد.
روبیو در این آزمایش، ربات انسان نمای رولین جاستین(Rollin’ Justin)، یک کاوشگر چهار چرخ و دو بازوی رباتیک تعاملی آژانس فضایی اروپا را هدایت کرد.
این فضانورد توانست از فضا تمام وظایف را انجام دهد و داده های ارزشمندی را در این پروسه به پژوهشگران داد. او تمام این کارها را در حین چرخش به دور زمین با سرعت تقریبی ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت در ایستگاه فضایی بین المللی انجام داد.
این آزمایش قسمتی از یک مجموعه آزمایشات گسترده تر به نام «آواتار سطحی» بود که راه را برای پیگیری با یک گروه بزرگتر از ربات ها که مقرر است توسط آندریاس موگنسن(Andreas Mogensen) فضانورد دانمارکی صورت گیرد، هموار می کند.
آماده شدن برای عملیات قمری
در آینده، عملیات ناسا و آژانس فضایی اروپا احیانا شامل سناریوهای واقعی خواهد بود که در آن فضانوردان روی یک ایستگاه قمری به نام Gateway به دور ماه می چرخند، در صورتیکه ربات ها را در سطح ماه کنترل می کنند.
برنامه دروازه قمری در مقطعی بعد از فرود ماموریت آرتمیس ۳ ناسا به ماه عملیاتی خواهد شد که نخستین فرود روی ماه از زمان ماموریت «آپولو ۱۷» در سال ۱۹۷۲ خواهد بود.
گفتنی ست که فناوری های پیشرفته رباتیک و حتی هوش مصنوعی مولد بخش مهمی از این برنامه را تشکیل خواهند داد.




منبع:

1402/05/06
19:04:05
0.0 / 5
269
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , ربات , رباتیك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی