۱۸۰۰ نشریه ایرانی از مؤسسه ISC ضریب تاثیر گرفتند

۱۸۰۰ نشریه ایرانی از مؤسسه ISC ضریب تاثیر گرفتند نیو وبلاگ: نیو وبلاگ: تعداد 1800 عنوان نشریه ایرانی به پایگاه نشریات علمی ISC-JCR راه یافتند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر سید احمد فاضل زاده، رییس مؤسسه ISC اظهار داشت: مؤسسه ISC به عنوان تنها مرجع رسمی علم ­سنجی در کشور و سومین پایگاه استنادی بین المللی پس از پایگاه های کلاریویت آنالیتیکس و اسکوپوس است که عملکرد مجلات را برمبنای تحلیل ها و فاکتورهای استنادی ارزیابی می نماید و نشریات دارای ضریب تأثیر را در قالب «پایگاه نشریات علمی ISC-JCR» ارائه و در اختیار جامعه علمی قرار می دهد.

در جدول ۱، تعداد نشریات ایرانی معتبر نمایه شده در پایگاه های استنادی بین المللی (مجموعه هسته وب علوم، اسکوپوس و سامانه نشریات علمی ISC) به تفکیک وزارت عتف، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و... ارائه شده است.



حضور نشریات معتبر ایران در سامانه ISC-JCR

رئیس مؤسسه ISC بیان کرد: برمبنای آخرین ارزیابی انجام شده، تعداد ۱۸۰۰ عنوان نشریه ایرانی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر سازمان ها و مؤسسات همچون حوزه علمیه؛ فرهنگستان علوم به سامانه ISC-JCR راه یافتند.



فاضل زاده اظهار داشت: در این پایگاه نشریات، شبکه روابط میان مقالات برمبنای تحلیل ارجاعات آنها ترسیم شده است. بمنظور اجرای تحلیل های استنادی، نشریاتی که در پایگاه نشریات ISC دارای ‌بایگانی کاملی از شماره­ های دو سال اخیر (به علاوه سال محاسبه ضریب تأثیر) هستند، شناسایی و روابط استنادی میان مقالات منتشرشده در آنها تحلیل و ضریب تأثیر هر نشریه برمبنای شمار استنادها و شمار مقالات آن محاسبه می شود. ضریب تأثیر نشریات، شاخصی کمی است که میزان اثرگذاری یک نشریه بر نشریات دیگر را می­ سنجد و برای ارزیابی، مقایسه و رتبه بندی نشریات علمی در رشته های مختلف در سطح ملی یا برای مقایسه نشریات در سطح بین المللی به کار گرفته می شود.

وی افزود: در ادامه نشریات هر رشته برمبنای توزیع مقادیر ضریب تأثیر آنها نظم نزولی داده شده و در چارک های Q۱ تا Q۴ قرار می گیرند. چارک اول (Q۱)، ۲۵ درصد از نشریات حوزه موضوعی مربوطه را در بر می­ گیرد که بیشترین مقادیر ضریب تأثیر و در نتیجه بالاترین سطح اثرگذاری را در مقایسه با ۷۵ درصد نشریات دیگر در آن حوزه داشته اند. به همین ترتیب، چارک چهارم (Q۴) نشریاتی با کمترین درجه اثرگذاری را در بر می ­گیرد. بدیهی است اثرگذاری نشریات در چارک چهارم، بمراتب از نشریات فاقد ضریب تأثیر بیشتر است.

فاضل زاده اشاره کرد: همان گونه که پیش­تر اشاره شد، باتوجه به دامنه موضوعی تحت پوشش، تعدادی از نشریات هم زمان در بیش از یک حوزه موضوعی میانی قرار می گیرند و در نتیجه دارای چارک های متفاوتی در هر کدام از حوزه ها خواهند بود.

وی اضافه کرد: چارک بندی نشریات نمایه شده در ISC-JCR برمبنای بالاترین چارک به دست آمده در عرصه سطح میانی در جدول ۳ قابل مشاهده می باشد. پوشش زبانی این نشریات به زبان های فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسه، روسی و دو زبانه فارسی- انگلیسی و فارسی – عربی است.



بنابر اعلام روابط عمومی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، هر ساله نشریات زیادی درخواست خودرا جهت نمایه سازی در مؤسسه ISC ارائه می کنند که برمبنای فاکتورهای ارزیابی و اعتبارسنجی برخی از این نشریات حائزشرایط جهت نمایه در این پایگاه تشخیص داده می شوند.




1402/10/13
08:41:36
0.0 / 5
245
تگهای خبر: پزشكی , تحقیقات , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی