رئیس دانشگاه تهران:

مباحث مهاجرت نخبگان یا فرار مغزها را به تحرک نخبگانی تبدیل کنیم

مباحث مهاجرت نخبگان یا فرار مغزها را به تحرک نخبگانی تبدیل کنیم به گزارش نیو وبلاگ، رئیس دانشگاه تهران بین المللی سازی درون مرزی و برون مرزی را دو بُعد مهم بین المللی شدن دانشگاه ها توصیف کرد و اظهار داشت: در این نگاه می توانیم به جای طرح مباحث مهاجرت نخبگان یا فرار مغزها از تبدیل تحرک نخبگانی استفاده نماییم، یعنی مهاجرت نخبگان به تحرک نخبگان تبدیل گردد.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، سیدمحمد مقیمی در جشنواره روز بین المللی مشترک دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران که امروز در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران درحال برگزاری است، ضمن ابراز همدردی با فلسطینیان تاکید کرد: مبحث مشترک دانشگاه های جهان در مورد اتفاق اخیر فلسطین نشان داده است که دانشگاهیان دارای وجدان مشترک برای عدالت خواهی هستند ازاین رو باید تلاشهای خویش را در این حوزه مضاعف تر از قبل نماییم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه تهران از ۳۰ کشور دنیا دانشجو پذیرش کرده است، اظهار داشت: حضور این جمع پرارزش فرصتی است برای همکاری در حوزه صلح جهانی چون که دانشجویان علاوه بر مسئولیت های علمی و آموزشی خود مسئولیت اجتماعی مهمی دارند و باید در آن عرصه هم ورود کرده و نقش آفرینی کنند.

رئیس دانشگاه تهران ضمن اشاره به دو بُعد بین المللی سازی برون مرزی و درون مرزی در دانشگاه ها اضافه کرد: گاهی فکر می نماییم اگر کار بین المللی انجام می دهیم باید حتما از مرزها خارج شویم و یا این که این اقدام با جذب دانشجویان و اساتید خارجی صورت می گیرد؛ اما این تصور اشتباه است. ما در میان المللی سازی درون مرزی یا برون مرزی می توانیم اقدامات زیادی انجام دهیم.

مقیمی هوش فرهنگی را یک امر مهم در حوزه بین المللی سازی درون مرزی عنوان نمود و اظهار داشت: حضور دانشجو خارجی از ۳۰ کشور دنیا فرصتی فراهم می آورد تا ما بتوانیم از این فرصت برای شناخت فرهنگ ها در میان مردم استفاده نماییم. در واقع باید مهارت های هوش فرهنگی را یاد بگیریم و از آن به خوبی استفاده نماییم.

وی با اشاره به اینکه تربیت شهروند جهانی باید در اولویت های بین المللی سازی درون مرزی قرار بگیرد، اظهار داشت: این گونه نباشد شهروندان فقط در درون و چارچوب مرزها فعالیت کنند؛ بلکه باید در چارچوب دیپلماسی علمی در جهت تربیت شهروند جهانی گام برداریم و با این دیپلماسی است که ما می توانیم در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... هم موفقیت هایی را کسب نماییم.

رئیس دانشگاه تهران افزود: در بُعد بین المللی سازی فرامرزی به جای طرح مباحثی نظیر مهاجرت نخبگان یا فرار مغزها باید به آنرا به تحرک نخبگانی تعریف نماییم. در این صورت است که زمینه های توسعه ملی، فراملی و آسایش بین المللی شکل می گیرد.

وی از آمادگی این دانشگاه برای پذیرش پیشنهادات سفرای کشورهای مختلف در جهت هوش فرهنگی اطلاع داد و اظهار داشت: ما در حوزه فعالیتهای بین المللی دانشگاه حمایت های زیادی را طی دو سال گذشته انجام داده ایم که افزایش گرندهای مالی، فرصت های مطالعاتی اساتید و دانشجویان و توسعه مقالات همچون این فعالیتهای می باشد.

مقیمی از افزایش دو برابری دانشجویان خارجی این دانشگاه در مقایسه با سال قبل اطلاع داد و اظهار داشت: ما در دانشگاه تهران توانستیم شعب دانشگاه تهران را در کشورهای عراق، گرجستان و دبی ایجاد نماییم و بزودی هم شعب این دانشگاه در کشور سوریه راه اندازی می شود ضمن این که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت مشترک در آفریقای جنوبی شعب ایجاد خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه تهران در واکنش برخی اخبار در حوزه کاهش رتبه بندی دانشگاه ها در نظام های رتبه بندی خارجی هم اظهار داشت: ما به صورت کلی ۱۵ نظام بین المللی رتبه بندی داریم که شاخصهای رتبه بندی در بعضی از این نظام ها جامع و برخی شاخص ها هم خاص هستند؛ اما به صورت کلی در ۱۱ نظام رتبه بندی خارجی دانشگاه تهران جایگاه خوبی را کسب کرده است. به صورتی که در رتبه بندی QS ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل ۱۴۱ پله صعود کردیم و در رتبه بندی تایمز هم از جایگاه ۶۰۱ تا ۸۰۰ به ۴۰۱ تا ۵۰۰ رسیدیم و این رتبه بندی در سایر نظام ها هم افزایش داشته است.




1402/12/12
15:49:34
0.0 / 5
227
تگهای خبر: اقتصاد , پزشكی , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی