عضو هیئت علمی پژوهشكده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی:

اطلاعات هوش مصنوعی در عرصه سلامت را به اشتراک نگذارید

اطلاعات هوش مصنوعی در عرصه سلامت را به اشتراک نگذارید نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی اظهار داشت: هوش مصنوعی حداقل در این بازه زمانی نمی تواند جایگزین اطلاعات دریافت شده از منابع معتبر و موثق مانند متخصصین سلامت شود. اطلاعاتی که در اختیار مردم قرار می گیرد، ممکنست اشتباه باشد و سفارش هایی به افراد بکند که سلامتی آنها را تحت تاثیر قرار دهد، پس مردم نباید این اطلاعات را به اشتراک گذارند.


سمیرا محمدی در گفت و گو با ایسنا، درباره ی نقش هوش مصنوعی در تولید محتوای حوزه سلامت اظهار داشت: هوش مصنوعی اطلاعات مورد نیاز مردم را با سرعت بالایی در اختیار آنها قرار می دهد. به عنوان مثال اگر فردی در حوزه های مختلف سلامت از مدیریت استرس گرفته تا تغذیه سوالی داشته باشد، می تواند بوسیله هوش مصنوعی در کوتاهترین زمان ممکن مشاوره دریافت کند. هوش مصنوعی به شیوه های مختلفی دراین زمینه ارائه خدمت می کند. به عنوان مثال، می تواند به عنوان یک دستیار مجازی عمل کند و برنامه های تمرینی شخصی، سفارش های تغذیه ای و مهارتهای مدیریت استرس را عرضه نماید و به افرادی که مشکلات سلامت روان دارند و یا با بیماریهای مزمن دست و پنجه نرم می کنند، پشتیبانی و راهنمایی های لازم کند.

ایشان سپس با اشاره به نحوه عملکرد هوش مصنوعی در حوزه سلامت بیان کرد: نحوه عملکرد هوش مصنوعی به این صورت است که با تحلیل حجم وسیعی از داده ها و استفاده از الگوریتم های پیچیده و حرفه ای، سفارش ها و پیشنهاداتی به کاربران در حوزه وضعیت سلامتی ارائه می کند. این الگوریتم ها طیفی وسیعی از عوامل مانند تاریخچه پزشکی فرد و سبک زندگی او را در نظر می گیرد تا سفارش های متناسب با هر فرد ارائه نمایند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی به تهدیدها نگرانی های هوش مصنوعی در حوزه تولید محتواهای سلامت اشاره نمود و اظهار داشت: بااینکه سرعت ارائه اطلاعات، مشاورها و پشتیبانی های شخصی و تخصصی که هوش مصنوعی در عرصه سلامت ارائه می دهد نشان دهنده تحولی بزرگ است؛ اما باید توجه داشت که هوش مصنوعی در کنار مزایایی که دارد محدودیت هایی نیز دارد که موجب می شود حداقل در این بازه زمانی نتواند جایگزین اطلاعات دریافت شده از منابع معتبر و موثق مانند متخصصین سلامت شود. اطلاعاتی که بوسیله هوش مصنوعی در اختیار مردم قرار می گیرد، ممکنست اشتباه باشد، منابع موثقی نداشته باشد و سفارش هایی به افراد بکند که سلامتی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. اهمیت این مساله به حدی بالا است که اطلاعات غلط(misinformation) از طرف هوش مصنوعی به عنوان دومین مخاطره جهانی، در مجمع اقتصاد جهانی (World Economic Frum)، مطرح گردیده است.
محمدی درباره ی ی آینده هوش مصنوعی در ایران و تهدیدها و فرصت های این تکنولوژی نیز اظهار داشت: همزمان با رشد علم و تکنولوژی، در ایران نیز همانند سایر نقاط دنیا دسترسی و استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتواهای سلامت درحال افزایش است. بدین سبب لازم است آگاهی های لازم در مورد استفاده از هوش مصنوعی و احتیاط های آن به مردم داده شود. باید این آگاهی داده شود که اطلاعات دریافت شده از هوش مصنوعی از اعتبار کافی برخوردار نیست و نباید صرف استناد به آن عمل کرد، برای اینکه ممکنست سلامت آنها تحت تاثیر قرار بگیرد. همین طور به مردم آموزش داده شود که اطلاعات دریافت شده از هوش مصنوعی را با اشخاص دیگر به اشتراک نگذارند، برای اینکه "دروغ سرعت دارد" و با به اشتراک گذاری اطلاعات دریافت شده از هوش مصنوعی به گسترش اطلاعات غلط سرعت می بخشند و اینطور ممکن سلامت عموم مردم تحت تاثیر قرار گیرد. اما متخصصین سلامتی که در عرصه تولید محتوا فعالیت می نمایند، می توانند از ظرفیت هوش مصنوعی برای سرعت بخشیدن به کارهای خود بهره گیرند. آنها می توانند پس از دریافت محتواهای تولید شده از هوش مصنوعی آنرا بازنگری و اصلاح کنند و بعد از اطمینان از صحت محتواها آنها را در اختیار مردم قرار دهند.



منبع:

1403/01/03
20:46:29
0.0 / 5
187
تگهای خبر: اطلاعات , اقتصاد , پزشكی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی