تأسیس خوشه پژوهشی آرایه های سنسوری هوشمند برای پایش سلامت در دانشگاه شیراز

تأسیس خوشه پژوهشی آرایه های سنسوری هوشمند برای پایش سلامت در دانشگاه شیراز نیو وبلاگ: خوشه پژوهشی «آرایه های سنسوری هوشمند برای پایش سلامت» به سرپرستی بهرام همتی نژاد، استاد شیمی دانشگاه شیراز، با حمایت بنیاد علم ایران تأسیس شد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، خوشه پژوهشی «آرایه های سنسوری هوشمند برای پایش سلامت: کاربرد در غربالگری بیماریهای مجاری ادراری» با هدف طراحی و ساخت نسل جدیدی از حسگرها، تحت عنوان آرایه های سنسوری، به سرپرستی بهرام همتی نژاد، استاد شیمی دانشگاه شیراز با همکاری ۸ عضو هیئت علمی دیگر از دانشگاه های شیراز، علوم پزشکی شیراز و هایدلبرگ آلمان، در بنیاد علم ایران تصویب گردید.
بگفته همتی نژاد، بعد از انتشار فراخوان تأسیس خوشه پژوهشی در پاییز ۱۴۰۱ ازسوی بنیاد علم ایران، پروپوزال تأسیس این خوشه پژوهشی آماده و ارسال شد که در نهایت، بعد از یک سال ارزیابی در بهمن ماه امسال، به تصویب و حمایت بنیاد علم ایران رسیده است.
وی در توضیح اهمیت و ضرورت این خوشه پژوهشی اظهار داشت: امروزه ارائه روش های تشخیصی سریع و ارزان که بتوانند به عنوان تست های درمحل مراقبت مورد استفاده قرار گیرد؛ از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردارست. از طرفی دیگر، با توسعه علوم و تکنولوژی، هرچند کیفیت زندگی در حال بهبود است، اما همین تکنولوژی ها مخاطرات فراوانی برای سلامت انسان (در سه حوزه محیط زیست، غذا و پزشکی) به ارمغان آورده اند که بمنظور شناسایی ساده و سریع این مخاطرات، نیاز به ابزارهای هوشمند و قابل دسترس است.
استاد شیمی دانشگاه شیراز افزود: آرایه های سنسوری که با الهام از حس های بویایی و چشایی پستانداران ارائه شده است، به عنوان بینی و زبان الکتریکی شناخته می شود. جفت شدن این آرایه ها با روش های علوم داده و هوش مصنوعی می تواند منجر به ساخت ابزارهای هوشمند و قابل حمل برای پایش در عرصه های سلامت باشد. ازجمله کاربرد مهم این ابزارها، غربالگری بیماری خصوصاً انواع سرطان است.
همتی نژاد اظهار داشت: این خوشه چندتخصصی از گردهم آمدن تخصص های مختلف شامل شیمی، بیوشیمی، بیوتکنولوژی، پزشکی و علوم داده و هوش مصنوعی تشکیل شده است.
بگفته سرپرست خوشه پژوهشی آرایه های سنسوری هوشمند برای پایش سلامت، ۸ عضو هیئت علمی دیگر به نام های: جواد تشخوریان، علی نیازی، رضا بوستانی و زهرا شجاعی فرد از دانشگاه شیراز، ابوالفضل خلفی نژاد، امیدرضا
فیروزی و علی آریافر از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و Uwe Bunz از دانشگاه هایدلبرگ کشور آلمان در این خوشه همکاری دارند.
استاد شیمی دانشگاه شیراز خبر داد: این خوشه با بودجه مصوب برای یک دوره سه ساله اجرا خواهد شد که درصورت مثبت بودن خروجی های خوشه تا پنج سال نیز قابل تمدید است.
وی ادامه داد: در این خوشه، با همکاری پژوهشی اعضا روی ساخت ابزارهای تشخیصی هوشمند برای غربالگری بیماریها ازجمله بیماریهای مجاری ادرار با تکیه بر سرطان های مجاری ادراری و سرطان خون پژوهش خواهد شد. خروجی های موردانتظار این خوشه ثبت پتنت های داخلی و خارجی، چاپ مقالات در مجلات ۱۰درصد و ۲۵درصد بالا از نظر ضریب تأثیر (هرسال حداقل ۶ مقاله) و تولید دو نمونه آزمایشگاهی از ابزارهای تشخیصی است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شیراز، گفتنی است، از میان ۴۰ پروپوزال ارسال شده به بنیاد علم ایران، تنها ۳ خوشه در کشور به تصویب رسیده که خوشه پژوهشی «آرایه های سنسوری هوشمند برای پایش سلامت»، به سرپرستی همتی نژاد، یکی از آن ۳مورد و تنها خوشه تأیید شده از دانشگاه شیراز است.



1403/01/09
16:41:35
0.0 / 5
147
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , تكنولوژی , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی