در یك مطالعه پژوهشی آزمایش شد

روش فناورانه برای کشت زیره سبز در مناطق کم آب

روش فناورانه برای کشت زیره سبز در مناطق کم آب به گزارش نیو وبلاگ، محققان کشاورزی همواره در تلاشند تا راه و روش های جدیدی را برای کشت بهتر گیاهان و مقابله مؤثر آنها با تنش های زیستی و غیرزیستی بیابند. در این راستا، پژوهشگران ایرانی با استفاده از ژل های سوپرجاذب و همینطور فناوری آب مغناطیسی، به کمک گیاه دارویی زیره سبز برای مقابله با کم آبی آمده اند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، گیاهان در طول دوره رشدونمو، در معرض انواع تنش های زنده یعنی آفات و بیماریها و همین طور تنش های غیر زنده مثل خشکی، شوری و گرما قرار می گیرند و بنا بر این ملزم به انجام واکنش های فیزیولوژیک می شوند. در این بین، تنش موسوم به «کم آبیاری» یکی از مهم ترین تنش های غیرزیستی است که رشد و تولید گیاهان مختلف همچون گیاهان زراعی را تحت تاثیر قرار می دهد. با درنظرگرفتن وضعیت اقلیمی ایران از نظر پایین بودن میزان نزولات جوی و همین طور میزان تبخیر و تعرق شدید سالانه که بیش از سه برابر متوسط جهانی است، مدیریت آب آبیاری در مناطق کم آب، یک امر بسیار لازم است.

به گفته متخصصان، امروزه بحران آب به یک چالش اساسی در قسمت کشاورزی تبدیل گشته است و بنابراین استفاده از راهکارهای مختلف در جهت حفظ و نگهداری آب و کاهش هدررفت آن، امری بسیار ضرورت دارد. یکی از راهکارهای کمبود آب، استفاده از مواد سنتزی با ظرفیت جذب و نگهداری خوب آب، تحت دماهای بالا است. در این خصوص هیدروژل های سوپرجاذب و همین طور تکنیک هایی نظیر مغناطیسی کردن آب، می توانند دارای جایگاهی ویژه باشند. هیدروژل های سوپرجاذب، پلیمرهای آبدوستی هستند که ظرفیت جذب حجم زیادی از مایعات آبی در مدت زمان کوتاهی را دارند و آب جذب شده را تحت شرایط تنش به آرامی برای گیاه، آزاد می کنند.

محققان علوم کشاورزی دانشگاه صنعتی شاهرود در این رابطه، دست به انجام یک مطالعه جالب زده اند که در آن، تاثیر استفاده از آب مغناطیسی و سوپرجاذب ها تحت رژیم کم آبیاری بر گیاه دارویی زیره سبز که یکی از مهم ترین تولیدات زراعی-دارویی است مورد بررسی قرار گرفته است.

این گیاه دارویی با نام علمی کامینوم سیمینوم، گیاهی یک ساله و از خانواده چتریان است و در منابع طب سنتی برای درمان بیماریهای مختلف همچون اسپاسم معده و تقویت سیستم گوارش مورد استفاده قرار می گیرد. همین طور اسانس زیره سبز دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدباکتریایی است و در صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی کاربرد دارد.

تحقیق یاد شده در مزارع پژوهشی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی شاهرود و در دو منطقه راهنجان و گرمن از توابع این شهرستان انجام شده است. پژوهشگران در مطالعه فوق، تاثیر آب آبیاری معمولی و مغناطیسی را در کنار سطوح مختلف ماده سوپرجاذب مخلوط شده با خاک ارزیابی نمودند.

یافته های این پژوهش نشان می دهند که مکان، نوع آبیاری و غلظت های مختلف سوپرجاذب دارای تاثیر مثبت و مفهوم داری روی خصوصیات رشدی زیره سبز هستند.

به گفته منوچهر قلی پور، پژوهشگر گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی شاهرود و همکارانش، «طبق بررسی های ما، در منطقه راهنجان به سبب شرایط اقلیمی و میانگین دمای سالانه بالاتر، به کارگیری ۱۰۰ و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار سوپرجاذب و همین طور کاربرد آب مغناطیسی، بیش ترین مقدار ارتفاع بوته، درصد و عملکرد اسانس و پروتئین و همین طور کربوهیدرات های محلول را سبب شد».

این پژوهشگران می گویند: «استفاده از آب مغناطیسی و همین طور به کار بردن سوپرجاذب تحت شرایط رژیم کم آبیاری، باعث افزایش فاکتورهای مورفولوژیکی، فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی گیاه زیره سبز می شود. از ین جهت، استفاده از سوپرجاذب به جهت نگهداری و راندمان بیشتر آب و استفاده از آب مغناطیسی، سفارش شده و توجیه اقتصادی دارد».

بر اساس این تحقیق، بهره گیری از تکنولوژی مغناطیسی در پالایش آب آبیاری، به عنوان یکی از تازه ترین روش ها در حوزه بهینه سازی آب های مصرفی مطرح است. در این روش، آرایش بارهای الکتریکی مولکول های آب تغییر پیدا می کند. درواقع، قرارگیری آب در معرض میدان مغناطیسی با بوجودآوردن تغییرات شایان توجه در اسیدیته، مواد جامد محلول، شوری، تعداد کل باکتری ها، مواد آلی و معدنی، دمای تبخیر، اکسیژن حل شده، قابلیت هدایت الکتریکی و سختی، باعث بهبود کیفیت آب می شود.

گفتنی است، این یافته های علمی پژوهشی در نشریه ای تحت عنوان «به زراعی کشاورزی» عرضه شده اند. این فصل نامه توسط دانشکده فناوری کشاورزی ابوریحان دانشگاه تهران منتشر می گردد.





منبع:

1403/03/21
13:43:16
0.0 / 5
148
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , پژوهشگر , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی