در یك مطالعه پژوهشی بررسی شد

گردشگری ادبی چیستی و راهکارهای توسعه

گردشگری ادبی چیستی و راهکارهای توسعه به گزارش نیو وبلاگ، در یک مطالعه پژوهشی، محققان کشورمان با تکیه بر اهمیت گردشگری ادبی، عوامل موثر بر توسعه آنرا مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، گردشگری، پدیده ای است که از گذشته های دور در جوامع انسانی به آن توجه شده و بر حسب نیازهای متفاوت اجتماعی و اقتصادی به پویایی خود ادامه داده است. در سالهای اخیر هم با بهبود استانداردهای زندگی در جهان، گردشگری به یکی از مهم ترین فعالیتهای تفریحی تبدیل گشته است. برپایه گزارش سازمان جهانی گردشگری، در سال ۲۰۱۴ از هر ۱۱ شغل، یک شغل در ارتباط با صنعت توریسم بوده و این صنعت، در آمدی معادل ۱۲۴۵ میلیارد دلار را از راه ۱۳.۱ میلیارد نفر توریست بین المللی کسب کرده است. به همین دلیل، بیشتر کشورها در سراسر جهان به دنبال بهره گیری از مزایای صنعت فوق بخصوص از راه دریافت سهم فراوان از درآمد آن و افزایش اشتغال ناشی از توسعه این صنعت خدماتی در رقابت با یکدیگر هستند.

از سوی دیگر، به قول متخصصان، به جهت اشتغال جوانان در صنعت توریسم، کشورهایی که با مشکلات ناشی از بیکاری دست و پنجه نرم می کنند از آن بعنوان ابزاری برای مرتفع ساختن این مشکلات بهره می برند. تا آنجایی که درآمد حاصل از گردشگری بعنوان بزرگ ترین درآمد صادرات برخی از کشورهای کوچک و درحال توسعه شناخته شده است. همینطور برخی اوقات بیشتر از یک چهارم تولید ناخالص داخلی آنها را شامل می شود. یکی از گونه های گردشگری، گردشگری ادبی است که در حیطه گردشگری میراث دسته بندی می شود. گردشگری ادبی فرایند بازدید از مکانها و جاذبه هایی است که با نویسندگان، شاعران و آثار آنها پیوند دارد و میان آثار فیزیکی برجای مانده از زندگی هنرمندان و مناظر ساختمان ها و فضای واقعی یا خیالی مطرح شده در آثار آنها تفاوتی قائل نمی شود.

محققانی از دانشگاه مازندران در همین رابطه مبادرت به انجام یک مطالعه پژوهشی کرده اند که در آن، عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ادبی در ایران مورد شناسایی و تحلیل واقع شده اند.

آن ها در این پژوهش کاربردی، ۳۰ نفر از متخصصان و نخبگان دحوزه‌ی گردشگری به صورت عام و به صورت خاص گردشگری ادبی را مورد پرسش قرار داده و داده های به دست آمده از آنها را به شکل علمی ارزیابی نموده اند.

نتایج این پژوهش نشان دادند که مقوله هایی ازجمله:

- بهبود اقدام های مدیریتی و نهادی،

- افزایش در سرمایه گذاری گردشگری ادبی و موارد در ارتباط با آن،

- ارتقا در رقابت پذیری گردشگری ادبی در خاورمیانه و جهان با تبلیغات مناسب،

- عوامل قانونی و طراحی الگوی بومی از گردشگری ادبی (به روایت های گفتمان، آموزش، توسعه فعالیت تخصصی و ترسیم مسیرهای ادبی)

به عنوان عوامل مؤثر در توسعه گردشگری ادبی در کشور ایران مطرح هستند.

به گفته فرهاد جوان، استادیار و پژوهشگر گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه مازندران و همکارش، «طبق بررسی های ما، عامل اقدام های مدیریتی و نهادی بر سایر عوامل دیگر تاثیر دارد. همینطور عامل طراحی الگوی بومی از گردشگری ادبی به روایت های گفتمان، آموزش، توسعه فعالیت تخصصی و ترسیم مسیرهای ادبی هم که مهم ترین عامل در جذب گردشگران ادبی است، متأثر از سایر عوامل است و به خودی خود، تأثیری بر عامل دیگری نمی گذارد».

این محققان می گویند: «بر اساس یافته های ما میتوان چنین بیان کرد که هم اکنون گردشگری ادبی با تمرکز بر سایت های مشاهیر، نمادها و مکانهای ادبی، از شاخه های مهم گردشگری در ایران است که می تواند برای رقابت، کسب و منفعت اقتصادی، ایجاد اشتغال و حفظ و به تبع آن هویت فرهنگی بسیار مورد توجه قرار گیرد».

بر این اساس، در چنین عرصه ای، آن مقصدی برنده است که از پیش با شناسایی و تحلیل دقیق وضع موجود خود در جهت تحقق هر چه بیشتر گردشگری ادبی بعنوان یکی از شاخه های جذاب در گردشگری و توسعه پایدار ایران گام بردارد.

قابل ذکر است، از این یافته ها، یک مقاله علمی پژوهشی تهیه شده که در نشریه «برنامه ریزی فضایی» انتشار یافته است. این نشریه دارای دوره انتشار فصلی بوده و متعلق به دانشگاه اصفهان است.





منبع:

1403/03/22
10:51:26
0.0 / 5
153
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , پژوهشگر , تبلیغات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی