نگرانی محققان درباره یك ویروس خوكی جدید

نگرانی محققان درباره یك ویروس خوكی جدید نیو وبلاگ: محققان یك ویروس خوكی جدید را شناسایی كرده اند كه می تواند به سرعت به سلول های گیرنده انسان ها و برخی حیوانات راه پیدا كند.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از مدیكال اكسپرس، كشف این ویروس نگرانی ها در مورد احتمال شیوع این بیماری به انسان و حیوانات را افزایش داده است.

محققان "دانشگاه ایالتی اوهایو"(Ohio State University) و "دانشگاه اوترخت"(Utrecht University) در هلند برای درك بهتر در مورد این ویروس جدید با یكدیگر مشاركت كردند.

ویروس خوكی "deltacoronavirus" ابتدا در سال 2012 در بین خوك های كشور چین شناسایی شد اما این ویروس بیماری زا نبود.

این ویروس در سال 2014 در ایالات متحده طی شیوع اسهال در میان خوك های اوهایو شناسایی شد و از آن زمان در كشورهای مختلف هم دیده شد.

خوك های آلوده به ویروس، دچار اسهال و استفراغ حاد شده بودند. این بیماری می تواند كشنده باشد. تابحال هیچ انسانی به این ویروس مبتلا نشده است اما دانشمندان درباره احتمال انتقال این ویوس به انسان ها نگران هستند.

"لیندا سیف"(Linda Saif)، پژوهشگر ارشد این تحقیق اظهار داشت: پیش از آنكه این ویروس در بین خوك های اوهایو شیوع پیدا كند، اولین بار در پرندگان مشاهده شد.

سیف اضافه كرد: ما بسیار نگران شیوع "كرونا ویروس ها "(coronaviruses) و صدمه هایی كه آنها می توانند به حیوانات و انسان ها وارد كنند، هستیم.

كرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند كه از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می گردد. كرونو ویروس ها در سال 1965 كشف شدند و مطالعه بر روی آن ها به صورت مداوم تا اواسط دهه 1980 ادامه داشت.

شیوع این ویروس جدید سبب نگرانی متخصصان دامپزشكی و بهداشت عمومی به علت شباهت آن به ویروس های خطرناك "سارس"(SARS) و"مرس"(MERS) شده است.

سارس نوعی بیماری خطرناك تنفسی است كه از سال 2002 شیوع پیدا كرده است. شیوع آن از كشور چین بود و به سرعت به دیگر كشورهای آسیای شرقی مثل هنگ كنگ، تایلند، ویتنام و سنگاپور و بعد به كشورهای آمریكای شمالی هم سرایت كرد. عامل آن نوعی ویروس از گروه كوروناویروس است.

نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس یك بیماری ویروسی است كه اولین بار در سال 2012 در عربستان سعودی گزارش شد. این بیماری در اثر ویروسی از خانواده كوروناویروس به اسم MERS-CoV تولید می گردد. حدود یك سوم از مبتلایان به MERS جان می بازند.

"اسكات كنی" (Scott Kenney)، یكی از محققان این مطالعه اظهار داشت: پتانسیل یك ویروس برای جهش از یك گونه به گونه دیگر بسیار وابسته به توانایی آن برای اتصال به گیرنده سلول های حیوانی یا انسانی است.

سلول گیرنده مانند قفل یك درب است. اگر ویروس می تواند قفل را باز كند، می تواند به سلول وارد شود و به صورت بالقوه میزبان را آلوده كند.

محققان این مطالعه یك گیرنده خاص سلولی به نام "aminopeptidase N "را مورد بررسی قرار دادند.

سیف اضافه كرد: این بسیار مهم است كه این ویروس را با استفاده از سلول های كشت شده شناسایی نماییم.

تحقیقات آنها نشان داد كه این ویروس می تواند به سلول های گیرنده خوك ها متصل شود. اما نكته مهم این بود كه این ویروس همینطور قادر به اتصال به گیرنده های سلول های انسانی، سلول های گربه ها و مرغ ها هم است.

گام بعدی این مطالعه درك این ویروس و پتانسیل آن برای انتقال به انسان و تولید عفونت های انسانی است.

وی اضافه كرد: اكنون ما مطمئن هستیم كه ویروس deltacoronavirus می تواند به سلول های انسان ها و پرندگان هم متصل شود.

این مطالعه در مجله "PNAS " منتشر گردید.

1397/02/25