تاثیرات منفی سن بالای مردان بر سلامت نوزادان

تاثیرات منفی سن بالای مردان بر سلامت نوزادان نیو وبلاگ: یك مطالعه جدید نشان می دهد، مردانی كه در سنین بالا، پدر می شوند فرزندان آنها در آینده مشكلات پزشكی بیشتری دارند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گاردین، مردانی كه در سنین بالا، پدر می شوند باید بدانند كه خطرات بالقوه ای سلامتی كودكان آنها را تهدید می كند.
پژوهشگران "دانشگاه استنفورد"(Stanford University) ایالات متحده آمریكا در مطالعه اخیرشان دریافته اند، نوزادان متولد شده از پدران مسن، مشكلات پزشكی بیشتری نسبت به نوزادان متولد شده از پدران جوان دارند.
پژوهشگران دانشگاه استنفورد كالیفرنیا طی مطالعه اخیرشان، داده های پزشكی بیشتر از ۴۰ میلیون نوزاد متولد شده بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ در ایالات متحده را مورد بررسی قرار دادند.
آنها با مطالعه پرونده و داده ها دریافتند، كودكان متولد شده از پدران ۴۵ ساله و بالاتر، ۱۴ درصد بیشتر از نوزادان متولد از پدران جوان، در معرض خطر مبتلا شدن به تولد زودرس، وزن كم هنگام تولد و قرار گرفتن در بخش مراقبت های ویژه در هنگام تولد، قرار دارند.
بر طبق این مطالعه، نوزادان متولد شده از مردان ۴۵ ساله و بالاتر، در" آزمون سلامتی نوزادان آپگار"(Apgar newborn health test) نمره پایینی كسب كرده و در مقایسه با نوزادان متولد شده از پدران ۲۵ تا ۳۴ ساله، ۱۸ درصد بیشتر در معرض بیماری قرار دارند.
نمره دهی آپگار یا آپگار نوزاد٬ روشی سریع و مطمئن در ارزیابی سلامت نوزاد در لحظه های ابتدایی تولد است كه در سال ۱۹۵۲ توسط "ویرجینیا آپگار" ابداع شد و تا امروز از مهمترین ارزیابی های بدون نیاز به تجهیزات پزشكی محسوب می گردد. مقیاس آپگار توسط ارزیابی نوزاد تازه متولد شده است كه با پنج معیار ساده كه هركدام از صفر تا دو، نمره دهی می گردد و بعد از جمع بندی پنج مقدار بدست آمده سلامت كلی نوزاد مشخص می گردد. ازاین رو نمره آپگار در یك محدوده صفر تا ۱۰ قرار می گیرد. پنج معیار با استفاده از سرنام واژگان انگلیسی برای نمود و ظاهر٬ پالس ٬ گریه و حركات٬ چابكی٬ شكل تنفس تعریف می گردد. از هر معیار بنابر شدت و وضعیت عنوان شده در نوزاد٬ یك امتیاز صفر٬ یك یا دو تعلق گرفته و در انتها جمع پنج امتیاز داده شده نمره آپگار نوزاد است.


پژوهشگران همینطور دریافتند، خطر مبتلا شدن به "دیابت بارداری" در خانم هایی كه از مردان مسن، آبستن می شوند هم بیشتر است.
دیابت حاملگی به شرایطی گفته می گردد كه افزایش قند خون برای نخستین بار، طی دوران حاملگی دیده شود. دیابت بارداری، حدودا در چهار درصد از حاملگی ها بروز می كند. دیابت بارداری، حالت عدم تحمل گلوكز است و با وجود ناسازگاریش با بدن در زنان آبستن بدون سابقه دیابت ظاهر می گردد.
با عنایت به عوارضی كه دیابت برای جنین و مادر آبستن می تواند داشته باشد، پیشگیری و كنترل دیابت طی دوران حاملگی ضروری می باشد.
"مایكل آیسنبرگ"(Michael Eisenberg) نویسنده ارشد این پژوهش اظهار داشت: در حالیكه خطرات ناشی از پدر شدن در سنین بالا، كم است اما باز هم زوج ها هنگام بچه دار شدن نباید سن پدر را نادیده بگیرند. این نكته بسیار مهمی است كه زوج ها می بایست به آن توجه نمایند. مردان نباید فكر كنند كه آنها دارای زمان نامحدود فرزندآوری هستند.
آیسنبرگ در ادامه تصریح كرد كه افزایش خطرات فرزند آوری در سنین بالا برای والدین كم است اما این كار تاثیرات منفی بسیاری برای فرزندان دارد.
پژوهشگران در ادامه با بررسی سن مادران و در نظر گرفتن تحصیلات و سبك زندگی (استعمال دخانیات) آنها، دریافتند كودكان متولد شده از مردان بالای ۴۵ سال هنگام تولد وزن كمتری دارند.
آنها افزودند وزن نوزادان متولد شده از پدران مسن ۲۰ گرم كمتر از نوزادان متولد شده از پدران جوان است.
آیسنبرگ اضافه كرد: پدر شدن در سنین بالا تاثیرات منفی كمی ندارد و امكان دارد این مسئله به افزایش خطرات بهداشتی در جهان منتهی شود. به قول دفتر آمار ملی، در انگلستان و ولز میانگین سن فرزندآوری مردان در خلال ۴۰ سال گذشته، افزایش یافته است.
چندی قبل "هیلاری براون" (Hilary Brown) اپیدمیولوژیست "دانشگاه تورنتو" كانادا هم با انتشار مقاله ای در هفته نامه های مشهور پزشكی "بی.ام.جی"(BMJ) اظهار داشت: به رغم تلاش های محققان، تاثیرات سن مادر و پدر در بروز اختلالات مختلف در نوزادان را نمی توان نادیده گرفت. به عقیده من صدمه به دی.ان.ای در اسپرم مردان مسن تنها توضیح ممكن برای بروز اثرات منفی در نوزادان است. مطالعات نشان داده است كه بالا رفتن سن زوج ها در هنگام فرزندآوری به علت داشتن سبك زندگی ناسالم مانند مصرف سیگار و مصرف مكرر الكل، چاقی و بیماری های مزمن است. تمامی مشكلات مذكور با مشكلات سلامتی نوزادان آنها هم مرتبط می باشد.
آیسنبرگ و همكارانش هم در آخر افزودند كه تولید تغییراتی در دی.ان.ای اسپرم مردان مسن، امكان دارد دلیل بروز مشكلات پزشكی در فرزندان آنها باشد.
این مطالعه در مجله "British Medical" منتشر گردید.




5.0 / 5
4364
1397/08/10
02:55:35
تگهای مطلب: پژوهش , پژوهشگر , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی