مصرف گل حتی برای یك دفعه ساختار مغز را تغییر می دهد

مصرف گل حتی برای یك دفعه ساختار مغز را تغییر می دهد نیو وبلاگ: مطالعه جدید دانشكده پزشكی دانشگاه ورمونت(Vermont ) نشان داد كه حتی یك دفعه استعمال ماده گل توسط نوجوانان تاثیرات شناختی مخربی روی ساختار مغز آنها می گذارد.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، یافته های یك مطالعه جدید سبب نگرانی در مورد تاثیر مصرف تفریحی ماریجوانا در نوجوانان شده است. محققان شواهدی را به دست آورده اند كه نشان داده است حتی استعمال مقدار كمی از گیاه شاه دانه در نوجوانان سبب احداث تفاوت هایی در ساختار مغز آنها میگردد.

"هیو گاراوان" از دانشكده پزشكی دانشگاه ورمونت و همكارانش، مغز 46 نوجوان از انگلیس، فرانسه، ایرلند و آلمان را بررسی كردند كه در 14 سالگی یك یا دو بار به صورت تفریحی از ماریجوانا بهره برده بودند.

تصاویر ام.آر.آی نشان داد بچه هایی كه از گل استفاده می نمایند، مقدار ماده خاكستری بیشتری در مناطقی از مغز كه غنی از گیرنده های كانابینوئید است نسبت به بچه هایی كه از این ماده استفاده نمی كنند، وجود دارد.

محققان همین طور دریافتند كه بزرگترین تفاوت در میزان ماده خاكستری در ناحیه آمیگدال است كه نقش مهمی در درك ترس و سایر فرآیندهای مربوط به احساسات دارد. همین طور این تفاوت در هیپوكامپ كه در شكل گیری حافظه و توانایی های درك فضا دخیل است، دیده شد.

ماده خاكستری(Grey matter) یكی از بخش های سیستم عصبی مركزی است. سیستم عصبی مركزی از دو ناحیه ماده سفید و ماده خاكستری تشكیل شده است.

ماده خاكستری از جسم نورون ها، نوروپیل ها، آكسون های غیر میلینه، سلول های گلیال و مویرگ ها تشكیل شده است. در مغز اصولا بافت خاكستری سطحی تر از ماده سفید است.

محققان نوشتند: این مطالعه شواهدی را نمایش می دهد كه ساختار مغز و اثرات شناختی فقط با یك یا دو بار مصرف شاه دانه در نوجوانی تحت تاثیر قرار می گیرد.

مصرف گل می تواند فرآیند خودترمیمی مغز را كه موجب بهبود كارایی مغز می شود، مختل كند.

این مطالعه معنای افزایش حجم ماده خاكستری مغز را مشخص نكرده است، اما گاراوان و همكارانش گفتند كه افزایش ماده خاكستری با رشد طبیعی نوجوانان در تضاد است.

گاراوان توضیح داد كه در 14 سالگی، مناطق غشایی مغز یك روند نازك شدن را پیش می گیرند كه موجب بهبود كارایی مغز و ارتباط آن میگردد.

وی اظهار داشت: بدین سبب یك احتمال این است كه استفاده از شاه دانه این فرآیند را مختل كرده و در نتیجه موجب افزایش حجم ماده خاكستری در مغز و اختلال بلوغ در مصرف كنندگان میگردد. احتمال دیگر این است كه استفاده از شاه دانه به رشد نورون ها و ارتباط بین آنها منجر میگردد.

این مطالعه آغازین مطالعه ای نیست كه اثرات گل كشیدن را در مغز نوجوانان نشان داده است. در یك مطالعه در سال 2017 محققان دریافتند گل می تواند موجب از دست رفتن حافظه در نوجوانان شود.

همچنین یك مطالعه دیگر نشان داده است كه نوجوانانی كه سال ها به صورت روزانه ماریجوانا مصرف می كنند در معرض خطر رشد غیرعادی هیپوكامپ هستند.

مطالعه حاضر در مجله JNeurosci انتشار یافته است.




1397/10/27
23:26:51
5.0 / 5
4374
تگهای خبر: پزشكی , دانشگاه , سیستم , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی