پرتاب اولین ماهواره دیدبانی زمین با هوش مصنوعی طی چند ماه آینده

پرتاب اولین ماهواره دیدبانی زمین با هوش مصنوعی طی چند ماه آینده نیو وبلاگ پرتاب اولین ماهواره دیدبانی زمین با هوش مصنوعی طی چند ماه آینده


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، بنابر گزارش ها سیستم ماهواره "فی ست" در یكی از دو "كیوب ست یا تاسواره" ماموریت "اف. اس. اس. كت"(FSSCat) نصب خواهد شد و تصاویری را كه می بایست برای تجزیه و تحلیل بیشتر به زمین ارسال شوند انتخاب خواهدنمود.
ماموریت "اف. اس. اس. كت" ماموریتی برای رصد بهتر زمین و فراهم كردن داده ها و اطلاعات برای درك دقیق تر تغییرات آب و هوایی است.
امروزه با گسترش بیش از پیش تاسواره ها و توسعه دوربین های فراطیفی پیچیده نیاز به تولید سیستم هایی كه می توانند از پهنای باند بالا برای نظارت زمین استفاده كنند، بسیار زیاد است. پژوهشگران "دانشگاه پلی تكنیك كاتالونیا" اسپانیا نیز در سال ۲۰۱۷ با طرح ماموریت اف. اس. اس. كت خود برنده رقابت "Copernicus Masters" شدند.
"اف. اس. اس. كت" متشكل از دو ماهواره به اندازه جاكفشی است كه مجهز به ابزارهای نوری دوگانه مایكروویو و فراطیفی و همین طور آزمایشات فناوری ارتباطات بین ماهواره ای هستند. این ماهواره ها به شكلی طراحی شده اند كه اطلاعات مربوط به میزان یخ و رطوبت خاك در زمین را عرضه كنند.
طبق گفته آژانس فضایی اروپا، یكی از تاسواره های ماموریت اف. اس. اس. كت مجهز به یك دوربین فراطیفی است. از آنجائیكه این ماموریت تصاویر بسیاری را ثبت می كند تراشه هوش مصنوعی فی ست آنها را مرتب كرده و تنها نمونه هایی را كه معیارهای مناسب را برآورده می كنند به زمین ارسال خواهدنمود.
تاسواره معادل فارسی كیوبست است و به صورتی از ماهواره های كوچك گفته می شود كه به صورت ماهواره ای متشكل از واحدهای مكعب شكل تعریف شده اند. به بیان دیگر، تاسواره ها ماهواره هایی هستند متشكل از واحدهای ساختاری مكعبی(Uها) كه بتوان آنها را درون یك خشاب با قابلیت یكپارچه سازی با سامانهٔ پرتابگر جانمایی كرد و به آسانی در مدار قرار داد. تاسواره ها معمولاً با ابزاری در ایستگاه فضایی بین المللی در مدار قرار داده می شوند یا به صورت محموله ثانویه در كنار محموله اصلی در پرتاب ماهواره های بزرگتر در مدار قرار می گیرند. در دههٔ اخیر، تاسواره ها زمینه ساز پیشرفت های مهمی در زمینه علوم مختلف مانند فیزیك فضایی و خورشیدی، شاخه های زمین شناسی و سنجش از دور و زیست شناسی بوده اند.
"ماركو اسپاسیتو"(Marco Esposito) از كمپانی Remote Sensing كه الگوریتم فی ست را توسعه داد اظهار داشت: این ابزار جمع و جور كه امواج قابل رویت نزدیك به مادون قرمز را با قابلیت فراطیفی پوشش می دهد و با باندهایی در مادون قرمز حرارتی تقویت شده، بسیار قدرتمند است و چند ترابایت داده را كه مثلا می تواند برای نظارت بر تغییرات پوشش گیاهی و ارزیابی كیفیت آب استفاده شود، بدست می آورد.





منبع:

1398/06/23
14:14:22
5.0 / 5
4483
تگهای خبر: اطلاعات , امواج , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی