تاثیر چاقی بر حملات میگرنی بیشتر در كودكان

تاثیر چاقی بر حملات میگرنی بیشتر در كودكان خراسان رضوی نتایج یك مطالعه آینده نگر نشان میدهد كه در بین كودكان و نوجوانان مبتلا به میگرن، اضافه وزن با تعداد بیشتری از حملات میگرن و علایم اضطراب جدایی (واكنش اضطرابی در كودكی كه از مادر خود جدا می شود) مرتبط می باشد.


به گزارش ای جی ام سی، میگرن و چاقی از موارد شایع بین جمعیت کودکان است، برای اینکه مطالعات همه گیری شناختی (اپیدمیولوژیکی) نشان داده است که شیوع میگرن از سه درصد تا هشت درصد در کودکان سنین پیش دبستانی نسبت به ۲۳ درصد در بزرگسالان است. بگفته پژوهشگران چاقی و میگرن بیماریهای چندعاملی هستند که تحت تاثیر عوامل ژنتیکی، محیطی و روانی قرار دارند و باکیفیت پایین زندگی، هزینه های بالای مراقبت های بهداشتی و افزایش ریسک مبتلاشدن به اختلالات روان شناختی همراه هستند.
شواهد قبلی اثر مفیدی از کاهش وزن برشدت سردرد را نشان داده اند درحالی که مطالعات بیشتر، ارتباط اضافه وزن و تبدیل میگرن عارضی به میگرن مزمن را اثبات نموده اند. بااین حال، تحقیقات مربوط به انجمن ها بی نتیجه است.
پژوهشگران توضیح دادند: "در مورد مشخصات روان شناختی بیماران مبتلا به سردرد که از اضافه وزن رنج می برند، اطلاعات کمی در دست است. اطلاعات مربوط به ارتباط احتمالی بین وزن بدن، عوامل روان شناختی و سردرد نیز اندک است و فقط بیماران بزرگسال را شامل می شود. "
در مطالعه حاضر، پژوهشگران با بررسی ارتباط بین دو بیماری، تفاوت های احتمالی در علایم اضطراب و افسردگی و نقش واسطه ای و بالقوه اضطراب و افسردگی در ارتباط بین وزن بدن و دفعات حملات میگرن، نقش وزن و علایم روان شناختی در کودکان مبتلابه میگرن را کشف کردند. این نخستین تحقیقی است که ارتباط بین وزن بدن و افسردگی و اضطراب در کودکان مبتلابه میگرن را بررسی کردند.
درمجموع ۱۱۱ بیمار با میانگین سنی ۱۱.۷ که از ژانویه ۲۰۱۵ تا آوریل ۲۰۱۷ به یک مرکز سردرد در شهر رم مراجعه نموده بودند، در این تحقیق شرکت کردند. درحالی که بیشتر بیماران (۶۴ نفر) مونث بودند. در نخستین ویزیت کلینیکی، همه شرکت کنندگان تحت معاینه عصب شناختی و معاینه عمومی قرار گرفتند. برمبنای معیارهای طبقه بندی بین المللی اختلالات سردرد، در این شرکت کنندگان میگرن بدون حالت عصبی تشخیص داده شد.
شرکت کنندگان همین طور یک برگه یادداشت در مورد سردرد را بین بازدید اول و دوم از کلینیک، با ثبت مستندات دفعات حمله، تکمیل کردند. بیماران به دو گروه بیماران با دفعات بالای حملات هفتگی تا روزانه و بیماران با دفعات پایین با سه بار یا کمتر در هرماه تقسیم شدند.


پژوهشگران برای ارزیابی علایم روان پزشکی و شرایط روانی از مقیاس روان پزشکی ایتالیایی خودکار برای کودکان و نوجوانان (SAFA) استفاده کردند؛ این موارد شامل حوزه های مربوط به اضطراب (SAFA-A)، حوزه های مربوط به افسردگی (SAFA-D)، نگرانی های جسمی (SAFA-S)، علایم وسواس فکری عملی (SAFA-O)، اختلالات خوردن روان شناختی (SAFA-P) و فوبیا (SAFA-F) است.
از میان ۱۱۱ شرکت کننده، ۵۵ نفر (۴۹.۶ درصد) دارای وزن طبیعی و ۵۶ نفر (۵۰.۴ درصد) برمبنای اندازه گیری شاخص توده بدن (BMI) بعنوان اضافه وزن (اضافه وزن / چاقی) طبقه بندی شدند. میانگین BMI در میان این گروه ۲۹.۵ بود. علاوه بر این، ۶۰ کودک (۵۴ درصد) دفعات کم حملات و ۵۱ کودک (۴۵.۹) دفعات زیاد حملات را گزارش کردند.
نتایج تجزیه وتحلیل نشان داد:
• بیماران با دفعات بالای حمله در گروه اضافه وزن، نسبت به بیماران با وزن طبیعی، بیشتر بودند.
• ۶۱.۷درصد از بیماران با دفعات کم حمله دارای وزن طبیعی بودند، درحالی که ۳۸.۳ درصد دارای اضافه وزن بودند.
• هیچ تفاوتی از نظر جنسیت و سن بین بیماران دفعات بالا و دفعات کم حمله و همین طور بیماران با وزن طبیعی و دارای اضافه وزن مشاهده نشد.
• کودکان با دفعات بالای حمله در مقایسه با بیماران با دفعات کم حمله، سطح اضطراب بیشتری را نشان دادند.
• بیماران با دفعات بالای حمله در همه خرده مقیاس های SAFA-A نمره بالاتری را گزارش کردند که نشان میدهد این بیماران در چندین زمینه اضطراب بیشتری داشتند، مانند مدرسه، روابط اجتماعی و جدایی از والدین.
• بیماران دارای اضافه وزن در زیر مقیاس "اضطراب جدایی" نمرات قابل توجه بالاتری نشان دادند.
• آزمون سوبل (آزمودن تاثیر یک متغیر میانجی) نقش واسطه ای بین اضافه وزن و دفعات بالای حملات، اضطراب اجتماعی و اضطراب کل را نشان داد.
به طورکلی، نتایج، تعامل احتمالی بین وزن و شدت میگرن را تایید می کنند و ممکنست نتایج بالینی در مدیریت و درمان میگرن کودکان داشته باشد.
ازآنجاکه بیشتر داروهایی که برای پیش گیری از میگرن استفاده می شوند، می توانند منجر به افزایش وزن بدن شوند و ازآنجاکه افزایش BMI می تواند میگرن را بدتر کند، پژوهشگران معتقدند هنگام تجویز این داروها برای کودکان و نوجوانان، این عامل باید در نظر گرفته شود، خصوصاً هنگامی که درمان با افزایش متناقض تعداد دفعات حمله همراه باشد.


پژوهشگران خاطرنشان کردند: "در تحقیق ما، ارتباط بین میگرن، اضافه وزن و علایم اضطراب جدایی ممکنست به سبب عوامل لطمه پذیری روان شناختی رایج باشد. میگرن و چاقی ممکنست درخطر افزایش یافته برای اختلالات درونی، مشکلات در تعدیل عاطفی و تعامل ناکارآمد مادر و کودک سهیم باشند. "
کودکان چاق اغلب عزت نفس پایین، اضطراب اجتماعی و انزوای اجتماعی نشان می دهند، خاصیت هایی که در کودکان مبتلابه میگرن نیز توصیف شده است. فرضیه پژوهشگران این است که اضطراب اجتماعی ممکنست با اضافه وزن تشدید یابد و موجب شود کودکان کمتر بتوانند انتظارات اجتماعی را برآورده کنند و بطور بالقوه شروع میگرن را ترغیب یا حملات آنرا تشدید کند.
برای جلوگیری از چرخه بین وزن، اضطراب و میگرن، پژوهشگران پیشنهاد می کنند که علایم اضطراب، خصوصاً اضطراب اجتماعی، بتواند اثر وزن برشدت میگرن را کم کند و ممکنست خطر وقوع میگرن را کم کند. "یک مداخله روان شناختی، مانند شناختی- رفتاری، ممکنست به کودکان مبتلابه میگرن کمک نماید تا افکار منفی در مورد خودرا شناسایی و اصلاح کنند و شاید عزت نفس و توانایی کنار آمدن کودکان با اضطراب را بهبود بخشد. "
ازآنجاکه این تحقیق فقط شامل کودکان ارجاع شده به یک مرکز بالینی بوده است، ممکنست نتایج نشان دهنده کل جمعیت کودکان مبتلابه میگرن نباشد و بیان کننده محدودیت این تحقیق راست. ابزارهای روان شناختی برمبنای پرسشنامه هایی که خود گزارشی بودند، تولید شده اند و برای اضطراب یا افسردگی تشخیصی نیستند. مطالعات آینده همین طور باید اضافه وزن و چاقی را از هم متمایز کنند.
پژوهشگران نتیجه گیری کردند: "به دلیل تاثیر بالقوه ای که علایم روان شناختی و وزن بدن بر پیامد میگرن می توانند داشته باشند، ارزیابی سیستماتیک از کودکان و نوجوانان مبتلا به میگرن باید شامل یک غربالگری روان شناختی و اهمیت خاص در مورد وزن بدن باشد. "
یافته های این تحقیق در Frontiers in Psychology انتشار یافته است.



5.0 / 5
1130
1399/09/10
16:44:05
تگهای مطلب: اطلاعات , پزشكی , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی