ریه یزدی ها، فیلتر صنایع آلاینده

ریه یزدی ها، فیلتر صنایع آلاینده یزد در گذشته ی نه چندان دور هوایی پاک داشت، اما با افزایش فعالیتهای اقتصادی - صنعتی، مهاجرت و رشد جمعیت بخصوص در دشت یزد - اردکان، آلودگی این محدوده روندی فزاینده یافته بگونه ای که امروز این آلودگی ها سلامت شهروندان یزد، میبد، اردکان، اشکذر و مهریز را به خطر انداخته است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از خبرگزاری ایرنا، از جمعیت حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان یزد، بیشتر از ۷۵ درصد در محدوده ای که به دشت یزد - اردکان مشهور است، سکونت دارند و اغلب کارخانجات و فعالیتهای صنعتی، اقتصادی و تولیدی استان در این محدوده استقرار دارد و کریدور حمل و نقل جاده ای و ریلی کشور هم از این منطقه می گذرد.
دشت یزد - اردکان در راه کریدورهای شمال - جنوب و شرق و غرب کشور قرار دارد و به علت تاسیسات زیربنایی بیشتر از ۸۰ درصد صنایع استان در این محدوده به طول ۱۰۰ کیلومتر و تا شعاع دو کیلومتر استقرار یافته است.
تردد زیاد خودرو ها در این دشت و استقرار صنایع آلاینده همچون کوره های آجرپزی، کاشی و سرامیک، فولادسازی، گندله سازی، نساجی، کارخانه های گچ و غیره سبب شده تا شهرهای یاد شده بخصوص مرکز استان با مقدار بالای آلاینده های هوا رو به رو باشند.
همچنین طبق گزارش های هواشناسی و حفاظت محیط زیست، این استان به شدت تحت تأثیر آلودگی هوا و نتایج ناشی از هجوم توفان های شنی و ریزگردها بعنوان یک آلاینده طبیعی قرار دارد و شرایط اقلیمی و وزش توفان های شن از مناطق بیابانی استان اصفهان به سمت یزد، آلودگی هوا را در این استان تشدید می کند.
هم حالا مقدار بالای آلاینده های منتشره از منابع ثابت (صنایع، کوره های آجر پزی و...) و خودرو ها در استان علاوه بر آثار بسیار مضری که برای محیط زیست دارد، بشدت سلامتی مردمان این دیار را با خطر رو به رو ساخته است به صورتی که عامل اصلی مرگ و میر بیماران قلبی و عروقی، تنفسی و سرطان ها در استان، آلودگی هواست.
فوق تخصص بیماری های خون و سرطان در یزد می گوید: اظهار داشت: استان یزد در ۱۰ سرطان شایع کشور، رتبه های اول تا سوم را دارد که ناشی از عوامل محیطی و ژنتیکی است.
دکتر حسنعلی واحدیان اردکانی در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: دیابت، توسعه صنعتی نامتوازن، مصرف مواد غذایی ناسالم، مصرف سیگار و قلیان از علل مبتلا شدن به سرطان در استان یزد است.
وی عنوان کرد: عدم وجود فضای کافی ورزشی و کمبود فعالیت ورزشی به صورت عمومی، میزان بالای سرانه مصرف گوشت قرمز، استفاده زیاد از فست فودها، و غذاهای ناسالم و آلودگی هوای ناشی از صنعت و ترافیک هم از علل دیگر بالا بودن ابتلای به سرطان در این استان است.
کارشناسان و صاحب نظران محیط زیست هم می گویند: بادهای غالب از جانب محور یزد- اردکان مهم ترین بادها برای آلودگی هوا هستند چونکه بدون کار علمی تعداد بارگذاری صنایع و تراکم صنایع در این محور صد در صد زیاد است و بادها می تواند آلودگی را وارد شهر کنند.
به گفته آنها، یزد شاه راه کشور است حجم ترانزیت بالا هم عامل آلودگی است و فعالیتهای معدنی هم مزید بر علت شده و با تخریب طبیعت، فضا را برای ایجاد گرد و غبار در فصول وزش بادهای موسمی را برای یزد فراهم می کنند.
یک کارشناس محیط زیست یزد که خواست نامش برده نشود، علت اصلی آلودگی هوای یزد را صنعتی شدن استان عنوان می کند و می گوید: خیلی از صنایع همچون فولاد و کاشی و سرامیک در استان یزد مستقر شدند که دارایی آلایندگی بالایی هستند.
وی بخشی از آلودگی شهر یزد هم ناشی از قرار گرفتن در محور ترانزیت شمال و جنوب کشور و تردد بالای خودروی و کامیون ها و تریلی ها دانست و اظهار داشت: همینطور استان یزد خشک و با پوشش گیاهی ضعیف است و این امر هم به ایجاد گرد و خاک و افزایش آلودگی کمک می نماید.
به گفته وی مردم نباید هزینه آلودگی هوا توسط صنایع را بدهند؛ بلکه باید از جیب صنایع آلاینده پرداخت گردد.
وی معتقد است: صنایع آلاینده در یزد که امکان جابه جایی یا تعطیل شدن آنها به دلیل آلوده کردن هوا یا آب وجود ندارد، باید بخش عمده ای از درآمد خویش را به توسعه شهر، بهبود شرایط زیست محیطی و بعنوان حق آلودگی هزینه کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد اظهار داشت: منابع انسانی شامل فعالیت برخی صنایع و همینطور وسایل نقلیه را باید از علت های اصلی آلودگی هوای استان یزد بدانیم که برای حل معضل به همکاری و همراهی همه بخش ها و مردم نیاز است.
نیره پورملائی اضافه کرد: در آلودگی هوا چند عامل مهم بخصوص منابع طبیعی و انسانی موثر هستند، برای کاهش آنها باید همه مردم و مسئولان همکاری کنند.
وجود عرصه های بیابانی، بارندگی کم، وجود بیشتر از ۲۰ کانون فرسایش بادی، تردد روزانه بیشتر از ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو، وجود همین تعداد موتورسیکلت در استان، استقرار ۸۰ درصد و احدهای تولیدی و جمعیت در دشت یزد - اردکان، افزایش فعالیتهای معدنی و قرار داشتن استان در کریدور شرق - غرب و شمال- جنوب و نفوذ بادهای ۱۲۰ روز سیستان و... را میتوان همچون عوامل آلودگی هوای استان یزد برشمرد.
وضعیت آلودگی هوای یزد طی سال های اخیر به حدی است که مسؤلان استان را بر آن داشته تا به فکر چاره اندیشی باشند و در شرایط فعلی توسعه صنایع پاک، غیرآلاینده و سبز همچون صنعت توریسم و دانش بنیان در دستور کار مسؤلان استان قرار دارد.
مردمان یزد، آلودگی بالای صنایع و وجود ریزگردها و گرد و غبار را لحظه به لحظه در محیط منزل، محل کار و کوچه و خیابان حس می کنند و با ابراز تاسف و نگرانی از مسؤلان استان می خواهند با انجام تدابیر اساسی برای حل این معضل اساسی هرچه سریعتر چاره اندیشی کنند.



منبع:

1400/08/17
09:54:53
0.0 / 5
599
تگهای خبر: آلودگی هوا , اقتصاد , صنعت , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی