پژوهشگران دانشگاه استنفورد:

بیش از ۱۰۰۰ تفاوت در فعالیت ژنتیکی مغز نر و ماده وجود دارد!

بیش از ۱۰۰۰ تفاوت در فعالیت ژنتیکی مغز نر و ماده وجود دارد! پژوهشگران ˮدانشگاه استنفوردˮ در بررسی جدید خود، بیشتر از 1000 مورد تفاوت را در فعالیت ژنتیکی مغز موش های نر و ماده نشان داده اند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیوز مدیکال نت، بررسی جدیدی که به سرپرستی "دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد"(Stanford Medicine) انجام شده است، نشان میدهد که مغز موش های نر و ماده از جنبه های مهمی با هم متفاوت هستند. پژوهشگران معتقدند که این تفاوت ها احیانا در مغز زنان و مردان نیز وجود دارند.
این گروه پژوهشی، چهار ساختار کوچک را در مغز موش بررسی کردند که به برنامه ریزی رفتارهای در رابطه با رده بندی، دوست یابی، جفت گیری و نفرت معروف هستند. بعنوان نمونه، این رفتارها می توانند به تعیین سریع جنسیت یک غریبه توسط نرها، پذیرش ماده ها برای جفت گیری و محافظت توسط مادر در حیوانات کمک کنند تا تولیدمثل داشته باشند و فرزندان آنها زنده بمانند.
دانشمندان با تجزیه و تحلیل بافتی که از این ساختارهای مغز استخراج شده و برای سلول های پاسخ دهنده به هورمون های جنسی غنی شده بود، بیش از ۱۰۰۰ ژن را یافتند که فعالیت آنها در مغز یک جنس نسبت به جنس دیگر، بطور قابل توجهی فعال تر است. ژن ها نقشه ای برای پروتئین هایی هستند که حدودا همه کار سلول را انجام می دهند. سطوح فعال سازی ژن که سرعت کپی شدن و تبدیل ژن های اطلاعاتی به پروتئین را در بر دارد، عملکرد سلول را تعیین می کند.
یافته های این پژوهش می توانند تفاوت های جنسی رفتار پستانداران را توضیح دهند.
"نیراو شاه"(Nirao Shah)، استاد روانپزشکی، علوم رفتاری و نوروبیولوژی دانشگاه استنفورد و از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: ما با بهره گیری از این ژن ها بعنوان نقاط ورودی، گروههای ویژه ای از سلول های مغزی را شناسایی کرده ایم که رفتارهای جنسی خاص را تنظیم می کنند.
همین طور پژوهشگران، بیش از ۶۰۰ تفاوت در سطوح فعال سازی ژن را بین موش های ماده در مراحل مختلف "دوره پذیرش"(Estrous cycle) مشخص کردند.
شاه افزود: یافتن چند صد ژن در این چهار ساختار کوچک مغز که سطح فعالیت آنها فقط به مرحله دوره پذیرش ماده بستگی دارد، بسیار شگفت آور بود.
ساختارهای مغزی که پژوهشگران روی آنها تمرکز کردند، میان پستانداران همچون انسان مشترک هستند.
شاه اظهار داشت: موش ها انسان نیستند اما منطقی است انتظار داشته باشیم که سلول های مغزی مشابه، در رفتارهای اجتماعی جنسی ما نقش داشته باشند.
این پژوهش، در مجله "Cell" به چاپ رسید.




منبع:

1400/11/03
23:50:48
0.0 / 5
382
تگهای خبر: اطلاعات , پروژه , پزشكی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی