مشق مردمی خطای معلم و دلجویی وزیر

مشق مردمی خطای معلم و دلجویی وزیر تنبیه دانش آموزان آستارایی توسط معلم خاطی که طی روزهای اخیر به تیتر رسانه ها تبدیل گشته است حضور وزیر آموزش و پرورش به مدرسه و دلجویی از این دانش آموزان را به همراه داشت که میتوان آنرا علاوه بر مشقی برای همه مدیران، بلکه رویه دولت مردم برای حضور در کنار مردم دانست.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از خبرگزاری ایرنا، طی روزهای اخیر گیلان میزبان اتفاق تلخ در بستر آموزش و پرورش بود. ابتدا تنبیه دانش آموز لنگرودی که معلم خاطی به هیات نظارت ارائه شد و چند روز بعد هم تنبیه بدنی دانش آموز آستارایی بوسیله ی یک معلم که البته قصه ای مفصل دارد و البته هیچ کجای این اتفاق توجیه کننده چنین رفتاری با یک دانش آموز نیست.
طی روزهای اخیر اغلب مردم گیلان تصاویر دلخراش و ناراحت کننده رفتار نامناسب معلم آستارایی را در فضای رسانه ای و مجازی نظاره کردند و حتی بسیاری در استان های دیگر هم نسبت به این مساله واکنش نشان دادند.
گذشته از چنین رفتارهای نامناسب که در نظام تربیتی اسلام و ایرانی جایگاهی ندارد و باید در فرصت مناسب مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد، نکته مهم موضع گیری صریح و سریع مسؤلان آموزشی و فرهنگی و اجتماعی استان در دفاه از دانش آموز مذکور بود که بوضوح نشان میدهد که چنین رفتاری محلی از اعراب نظام آموزشی نداشته و به سرعت مورد شماتت قرار خواهد گرفت.
اما حتی حضور مسؤلان آموزشی ارشد استان در شهر آستارا و دلجویی از دانش آموز تنبیه شده و همینطور رسیدگی میدانی و انضباطی به خطای معلم خاطی هم نتوانست دولت را راضی کند و وزیر آموزش و پرورش عصر روز سه شنبه با حضور در شهر آستارا شخصاً از دانش آموز تنبیه شده دلجویی کرد.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در این جلسه اظهار داشت که کرونا عواقب ناگواری داشت و آموزش غیرحضوری در بعد فردی، سبب یک سری عادت های زیستی شده است که با بازگشایی مدارس، متاسفانه برخی واکنش های رفتاری را به دنبال دارد.
وی افزود: این واکنش ها از عدم تحمل نشستن تا رفتارهای پرخاشگرانه را شامل می شود و به اولیای محترم سفارش می کنم نظارت بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند و آستانه تحمل آنها را که مقداری زودتر تحریک می شود، درک کنند و فشار زیادی بر دانش آموزان نیاورند.
نوری از معلمان هم خواست، با سعه صدر بیشتر با دانش آموزان مدارا کنند و اضافه کرد: پس از بیشتر از ۲ سال حضور در محیط قرنطینه ای و گلخانه ای، حالا که دانش آموز به مدرسه وارد می شود، تمایلات رفتاری سرکوب شده وی در اینجا به صورت شدید بروز پیدا می کند و این امر طبیعی است.
در سخنان وزیر آموزش و پرورش آنچه مشخص بود، نیاز مدیریت شرایط پیش آمده بعد از سال تعطیلی مدارس ناشی از کرونا و همینطور خودداری از هرگونه بی نظمی و تحکیم فضای صبر و بردباری بر مدیران و معلمان بود. علاوه بر این روز گذشته درس دیگری هم داشت و آن هم اهمیت دولت و اعضای دولت مردمی به هرگونه بی حرمتی به مردم بدون توجه به جایگاه سنی و اجتماعی آنها است.
طی سال های گذشته و قبل از کرونا هم بارها رفتارهایی اینچنین را با دانش آموزان و بعضاً والدین آنان شاهد بودیم که تنها به وعده های رسیدگی و بررسی های انضباطی خلاصه می شد. اما دلجویی شخصی وزیر از یک دانش آموزان بدون هیچگونه توجیه رفتار خاطیان، نشان از مشق مردمی دارد.
وزیر معلم، آموزگار دولت مردمی
همواره در تمامی جوامع آموزگاران و متولیان تعلیم و تربیت الگوهای اصلی رفتاری، تصمیم گیری و همینطور کنشی مردم و حتی دولت مردان و مسؤلان اجرایی می باشد. در مبحث پیش آمده در تنبیه دانش آموز آستارایی هم شاید آنرا درسی برای دیگران دانست که مردمی بودن وزیر و مدیرکل نمی شناسد و باید همه در کنار مردم بایستند.
طی سال های اخیر بخش قابل توجهی از امید و همینطور اعتماد مردم بدلیل غیبت طولانی مدیران از حضور در کنار مردم سلب شد. لازم به اشاره نیست که طی سال های ۹۶ تا ۹۹ به علت برخی سوء مدیریت ها فشار بزرگی بر زندگی مردم بوجود آمد که متولیان امر حتی به خود زحمت دلجویی از مردم و توضیح را نمی دادند.
همانطور که بارها توسط مسؤلان ارشد نظام، کارشناسان و حتی گروههای مختلف اجتماعی بارها اظهار شد مردم همواره در کمار نظام ایستاده اند به شرطی که مسؤلان هم در کنار مردم بیاستند.
به همین منظور شاید درس روز گذشته آقای وزیر بعنوان یک معلم برای تمامی مسؤلان گذشته عبرت و مسؤلان حاضر سرمشق باشد که مردمی بودن را باید بدون توجه به سن و سال و طبقه اجتماعی بجا آورد.



منبع:

1401/01/31
10:10:35
0.0 / 5
332
تگهای خبر: فضا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی