مصرف فیبر خوراکی همیشه ایده خوبی نیست

مصرف فیبر خوراکی همیشه ایده خوبی نیست نیو وبلاگ: نیو وبلاگ: پژوهشگران دانشگاه آلبرتا کانادا بتازگی اظهار کرده اند که فیبر می تواند برای بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD) دردسر بوجود آورد.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اس اف، ممکنست بارها این جمله که "مصرف فیبر زیاد برای بدن خوب است" را شنیده باشید اما بهتر است کمی محتاط باشید چونکه نتایج یافته های جدید پژوهشگران دانشگاه آلبرتا نشان داده که فیبر می تواند برای بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD) دردسر بوجود آورد.
بیماریهای التهابی روده(IBD) به گروهی از بیماریها گفته می شود که سبب التهاب جدار روده بزرگ و روده باریک می گردند. شایع ترین این بیماریها عبارت اند از: بیماری کولیت زخمی و بیماری کرون. این دو بیماری از جهاتی دارای شباهت هایی هستند. هر دو بیماری سبب التهاب جدار روده ها می شوند.
دانشمندان دانشگاه آلبرتا در مطالعه خود گفتند که انواع خاصی از فیبر خوراکی موجب پاسخ التهابی در بعضی از بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده می شود و علایم آنها را بدتر می کند. فیبرهای خوراکی یا الیاف خوراکی پلی ساکاریدهای ساختاری و ذخیره ای گیاهان به همراه لیگنین می باشند که در مقابل هیدرولیز(آبکافت) آنزیمی معده و روده کوچک مقاوم هستند و در روده بزرگ بطور کامل یا جزئی تخمیر می شوند.
پژوهشگران گفتند خبر خوب این است که این اکتشافات راه را به سمت ارائه دستورالعمل های غذایی شخصی سازی شده برای هر فرد هموار می کند که این امر می تواند احساس خوبی در بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده بوجود آورد. این تیم تحقیقاتی هم اکنون روی آزمایش مدفوعی کار می کنند که میکروب های موجود در روده بیماران را ارزیابی خواهدنمود. این امر پیش بینی های مربوط به پاسخ های منفی فیبر را تسهیل می کند و سفارش ها و درمان های غذایی متناسب با بیماران را ممکن می سازد.
تقریباً ۰.۷ درصد از جمعیت کانادا(یک نفر از هر ۱۵۰ نفر) مبتلا به بیماری التهابی روده است که شامل بیماری کرون و کولیت زخمی می شود. برآوردها پیش بینی می کنند که این تعداد تا سال ۲۰۳۰ به یک درصد خواهد رسید.
علایم بیماری التهابی روده بطور معمول شامل درد شکمی، اسهال، مدفوع خونی و کاهش وزن می باشد، اما بلوغ دیررس و مبتلاشدن به سرطان کولورکتال نیز با بیماری التهابی روده ارتباط دارد. در صورتیکه علت دقیق بیماری التهابی روده هنوز ناشناخته است، اما دانشمندان معتقدند که عوامل خطر مانند ژنتیک، رژیم غذایی، عوامل محیطی و تغییرات میکروب های روده می تواند در ظهور بیماری نقش داشته باشند.
"هدر آرمسترانگ"(Heather Armstrong) استادیار طب داخلی در دانشگاه مانیتوبا و مدیر تحقیقاتی کانادا در زمینه علوم زیستی یکپارچه اظهار داشت: ما می دانیم که مصرف فیبرهای خوراکی فوایدی برای سلامتی دارد و سلامت روده را در افراد سالم تقویت می کند، اما بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده اغلب از بروز حساسیت بعد از مصرف فیبرهای خوراکی شکایت می کنند. ما در این مطالعه واقعا می خواستیم مکانیسم های پشت این مساله را درک نماییم.
"ایتان واین"(Eytan Wine ) استاد دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه آلبرتا اظهار داشت: با ایجاد این آزمایش مدفوع، امیدواریم بتوانیم به افراد بگوییم که چگونه رژیم غذایی خودرا برای جلوگیری از عود کردن یا بدتر شدن بیشتر بیماری خود تنظیم کنید.
برخلاف بیشتر غذاهایی که انسان مصرف می کند، فیبر در روده کوچک هضم نمی گردد. در عوض، باکتری ها و قارچ های کوچک(میکروبیوتا) در روده بزرگ یا کولون، آنزیم هایی تولید می کنند که فیبر را تخمیر می کنند. از نظر شیمیایی، فیبر رشته کوتاهی از قندها مانند پکتین(pectin) است که در مرکبات یافت می شود یا ساختاری بسیار بلند و شاخه دار است که تخمیر آن دشوار است.
پژوهشگران بعد از بررسی، کشف کردند که تخمیر فیبرهای بتا فروکتان(β-fructan fibers ) موجود در غذاهایی همچون کنگر فرنگی، ریشه کاسنی، سیر، موز و مارچوبه، در صورتیکه میکروب های خاصی وجود نداشته باشند یا عملکرد نادرست داشته باشند، بسیار دشوار است، همانطور که این علایم اغلب در بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده اتفاق می افتد.
پروفسور واین اضافه کرد: ما درحال یادگیری این مساله هستیم که همه الیاف یکسان به وجود نمی آیند. ما نشان داده ایم که تعدادی از فیبرها پتانسیل ایجاد لطمه را دارند، بدین سبب باید در مورد این که بیماران خودرا در معرض چه موادی قرار می دهیم بسیار محتاط تر باشیم.
برای بیشتر مردم، مصرف فیبر زیاد یک انتخاب غذایی عالی است. فیبر اثر ضد التهابی مفیدی دارد و به هضم غذا کمک می نماید. با این وجود، نتایج این تحقیق نشان میدهد که برخی از فیبرهای تخمیر نشده در حقیقت موجب افزایش التهاب و بدتر شدن علایم در بعضی از بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده می شوند.
پروفسور آرمسترانگ در ادامه اظهار داشت: ما می خواهیم کشف نماییم که چرا ۲۰ تا ۴۰ درصد بیماران حساسیت را تجربه می کنند، در صورتیکه در بخش دیگر بیماران، این فیبرهای خوراکی واقعا می توانند برای سلامتی مفید باشند و در مقابل بیماری از آنها محافظت کنند و اثرات بسیار مثبتی داشته باشند.
پژوهشگران این مطالعه را با بهره گیری از بیوپسی بیش از ۱۰۰ کودک بیمار در بیمارستان دانشگاه آلبرتا ادامه دادند. بافت برداری یا بیوپسی(Biopsie) که به آن تکه برداری و نمونه برداری نیز می گویند، یک آزمایش پزشکی است که بطور معمول ازطریق یک جراح یا متخصص رادیولوژی به انجام می رسد و شامل برداشتن نمونه ای از سلول ها یا بافت ها جهت بررسی وجود یک بیماری یا تعیین وسعت آنست.
نویسندگان مطالعه اظهار نمودند که هر دستورالعمل غذایی جدیدی که از این یافته ها به وجود آمده باشد، جایگزین درمان های دارویی نخواهد شد. با وجود آن، چنین سفارش های غذایی باید مکمل درمان های سنتی بیماری التهابی روده باشد و به بیماران کمک نماید تا بهتر از عود کردن بیماری خود جلوگیری نمایند و بعد از تجربه التهاب، در سریع ترین زمان ممکن بهبودی در آنها حاصل شود.
یافته های این مطالعه در مجله "Gastroenterology" انتشار یافته است.

1401/07/25