روشی طبیعی برای رفع یک مشکل دوران حاملگی

روشی طبیعی برای رفع یک مشکل دوران حاملگی نیو وبلاگ: پژوهشگران در یک مطالعه جالب و جدید، نشان داده اند که استفاده از کپسول خوراکی محتوی عصاره پیاز قرمز می تواند تأثیر مناسبی بر کاهش قند خون زنان حامله مبتلا به دیابت حاملگی داشته باشد.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، دیابت بارداری، مهم ترین عارضه طبی دوران حاملگی و یکی از شایع ترین مشکلات متابولیک در این دوران برای زنان است که به سبب مقاومت به انسولین ایجاد می شود؛ بطوریکه طی آن، حساسیت به انسولین حدود ۸۰ درصد کاسته می شود. شیوع دیابت حاملگی در خیلی از کشورهای درحال توسعه و همین طور توسعه یافته به شدت درحال افزایش است و در بخش های مختلف جهان تا ۱۴ درصد گزارش شده است. عوامل مؤثر بر بروز دیابت حاملگی در مطالعات مختلف شامل سن ۳۵ سال یا بیشتر، نژاد خاص فرد، چاقی، بیماری شناخته شده قلبی عروقی، فشارخون مزمن، افزایش سطح تری گلیسیرید یا کلسترول، سابقه اختلال تحمل گلوکز یا اختلال سطح قندخون ناشتا هستند.

بنا بر گفته های متخصصان، همین طور نداشتن فعالیت بدنی، سابقه خانوادگی دیابت نوع دو در اقوام درجه یک، سابقه دیابت بارداری، بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک، سابقه تولد نوزاد با وزن بالای چهار کیلوگرم، سابقه مرگ غیرقابل توجیه جنین یا نوزاد ناهنجار، مصرف سیگار حین و یا پیش از حاملگی و مصرف طولانی کورتیکواستروئید از دیگر عوامل احتمالی بروز این بیماری هستند. عوارض مادری دیابت حاملگی شامل سزارین، زایمان زودرس، اختلالات فشارخون در حاملگی، نیاز به القای لیبر، زایمان ابزاری، پلی هیدروآمنیوس، صدمات مجرای زایمانی و شیوع بیشتر عفونت ها طی حاملگی هستند. از عوارض نوزادی این نوع دیابت نیز می توان به هایپوگلایسمی، هیپوکلسمی، آسفیکسی، فلج عصبی، سندرم زجر تنفسی، ماکروزومی، دیستوشی شانه، شکستگی های استخوانی، پلی سیتمی، زردی، تشنج و مرده زایی اشاره نمود.

محققان کشورمان باتوجه به اهمیت کنترل این بیماری بوسیله روش های طبیعی، مطالعه ای را انجام داده اند که در آن، اثر استفاده از نوعی کپسول خوراکی محتوی عصاره پیاز قرمز بر قند خون زنان مبتلا به دیابت حاملگی تحت درمان با رژیم غذایی مورد بررسی واقع شده است.

در این مطالعه که روی ۶۰ نفر از زنان مبتلا به دیابت حاملگی شهر مشهد انجام شده است، شرکت کنندگان ابتدا به دو گروه تقسیم شدند و قند خون ناشتا و دوساعته در آنها اندازه گیری شد. سپس افراد یکی از این دو گروه به مدت ۴ هفته، روزی ۲ نوبت کپسول ۵۰۰ میلی گرمی عصاره پیاز قرمز مصرف کردند و همزمان قند خون آنها مورد سنجش قرار گرفته و با گروه دیگر مقایسه گردید.

نتایج این تحقیق که در ماهنامه علمی پژوهشی «زنان، مامایی و نازایی ایران» متعلق به دانشگاه علوم پزشکی مشهد انتشار یافته اند، نشان می دهند که عصاره پیاز قرمز دارای تأثیر به سزایی در کاهش قندخون ناشتا در زنان مبتلا به دیابت حاملگی است و آموزش مصرف آن در مراکز بهداشتی درمانی قابل سفارش است.

به گفته راحله بابازاده، استادیار و پژوهشگر مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی و دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکارانش، «تفاوت میانگین قند خون ناشتای ۲ و ۴ هفته بعد نسبت به پیش از مطالعه در گروه مداخله نسبت به گروه دیگر دارای اختلاف مدلول دار و قابل توجهی بود. این مساله نشان از تاثیرگذاری کپسول عصاره پیاز قرمز بر کاهش قند خون ناشتا دارد».

آن ها می گویند: «به عبارت دیگر، باتوجه به اینکه رژیم غذایی، خط اول و اصلی ترین مرحله در کنترل و درمان بیماران گرفتار دیابت حاملگی است، کپسول خوراکی عصاره آبی الکلی پیاز قرمز، قندخون ناشتای زنان مبتلا به دیابت حاملگی تحت درمان با رژیم غذایی را کم می کند. پس امید است که این نتایج به تیم سلامت کمک کنند تا با کنترل دیابت حاملگی در محدوده تحت درمان با رژیم غذایی، از نیاز به درمان دارویی و هزینه های سنگین تهیه آن جلوگیری شود».

بر اساس این تحقیق، مادران مبتلا به دیابت حاملگی و کودکان آنها در آینده مستعد فشارخون بالا، چاقی، اختلال تحمل گلوکز، دیابت نوع دو، اختلال متابولیسم لیپید، سندرم متابولیک، بیماری قلبی عروقی و تکرار این عواقب در نسل های بعدی هستند. بدین سبب باتوجه به شیوع بیش از پیش دیابت حاملگی و هزینه های بهداشتی سنگین آن، کنترل این بیماری بوسیله روش هایی مانند روش طبیعی ارائه شده در این تحقیق، ضروری بنظر می رسد.




1402/12/06
14:11:57
0.0 / 5
246
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی