حسگر جدید ناسا برای بررسی زباله های فضایی

حسگر جدید ناسا برای بررسی زباله های فضایی نیو وبلاگ: ناسا با قرار دادن حسگر جدیدی بر روی ایستگاه فضایی بین المللی به بررسی زباله های فضایی ریزی كه از زمین قابل بررسی نیستند، خواهد پرداخت.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، سازمان فضایی آمریكا اعلام نمود: با استفاده از یك حسگر جدید در ایستگاه فضایی بین المللی به مشاهده زباله های فضایی در مدارزمین خواهد پرداخت. این زباله ها آنقدر كوچك هستند كه بررسی آن ها از روی زمین امكان پذیر نیست. حسگر زباله های فضایی بر روی موشك "اسپیس ایكس" (SpaceX) قرار خواهد گرفت و مقرر است چهارم دسامبر به ایستگاه بین المللی فضایی فرستاده شود.

آژانس فضایی آمریكا به دنبال اطلاعات بیشتر درباره زباله های بسیار ریز است، كه در مدار زمین قرار دارند. این زباله ها شامل قطعات شكسته شده ماهواره ها و قطعات ریز رنگی می شوند كه وجود آن ها در مدار زمین سبب زیان است.

حسگر زباله فضایی كه یك متر مربع است، به ماژول "كلمبوس" (Columbus) آژانس فضایی اروپا متصل خواهد شد. این حسگر بعد از نصب، به بررسی زباله های فضایی كوچك تر از یك میلی متر خواهد پرداخت. این حسگر دارای لایه های مختلف از مواد است كه به صورت یك شبكه شكل گرفته و حسگرهای نازك در آن تعبیه شده است. این حسگر اندازه و تاثیر زباله ها را مورد بررسی قرار می دهد.

زمانیكه زباله فضایی با سرعت بالا حركت می كند با این شبكه برخورد می كند و بسته به اندازه ذره به سیم های چندگانه ضربه می زند و لایه های زیرین، مسیر و سرعت زباله را اندازه می گیرند.

داده های كه بعدا جمع آوری می شوند به اندازه گیری مسیر حركت زباله ها در مدار زمین كمك می كنند. همینطور اطلاعاتی درباره منشاء این زباله ها در اختیار قرار می دهد. زباله های كه مدار بیضوی دارند، منشاء شهاب سنگی داشته و زباله های با مدار دایره ای از یك ماهواره بر جا مانده اند.

حسگر زباله فضایی همینطور میزان تراكم جمعیتی میكروزباله ها را تعیین می كند و فرایند دقیق تری برای پیش بینی اشیایی برزگتر از یك میلی متر اما كوچك تر از 10 سانتی متر یا 93/3 اینچ را فراهم می كند.

حتی ریزترین ذرات كه با سرعت بالایی حركت می كنند می توانند برای ماهواره ها خطرناك باشند و به همین خاطر محققان به دنبال بررسی میكروزباله های فضایی هستند.

"بریان وویدن" (Brian Weeden)، مسئول برنامه ریزی "بنیاد جهان ایمن" اظهار داشت: اگر یك ماهواره 10 یا 15 سال در مدار باشد، چنان سایش های كوچكی می تواند سبب تخریب سنسور یا مواد روی ماهواره شود.

تاثیر میكروزباله های فضایی به صورت سایش های جزیی و تولید گودی بر روی بدنه ماهواره تنها مواردی هستند كه هم اكنون دانشمندان مورد مطالعه قرار می دهند و بدین ترتیب به آنها در شناسایی اندازه این اشیاء كه سبب زیان هستند، كمك می نماید.

با این حال، اطلاعات محدودی با مطالعه چنین تاثیراتی می توان بدست آورد. اگر حسگر زباله فضایی به خوبی عمل كند، از آن می توان برای مشاهده زباله های كه در اطراف مدار زمین در ارتفاع 700 تا 1000 كیلومتری قرار دارند، كمك گرفت. هم اكنون حسگر زباله فضایی به بررسی زباله های فضایی اطراف ایستگاه فضایی كه در ارتفاع 400 كیلومتری زمین می چرخند، خواهد پرداخت.






1396/09/15
12:04:07
5.0 / 5
4873
تگهای خبر: فضا , ماهواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی