اندام های داخلی بیرون از بدن چه مدت زنده می مانند؟

اندام های داخلی بیرون از بدن چه مدت زنده می مانند؟ نیو وبلاگ: بااینكه زمان مناسب برای ماندن اندام های داخلی بیرون از بدن، به نوع آنها بستگی دارد اما پزشكان امیدوارند كه بتوان این زمان را در آینده گسترش داد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از لایوساینس، زمان مناسب برای بیرون ماندن اندام ها از بدن با عنایت به نوع اندام می تواند از چند ساعت تا یك روز و نیم متغیر باشد.
هنگامی كه صحبت از جراحی پیوند اندام بدن می شود، زمان از اهمیت بالایی برخوردار می شود. در این فرایند، گروهی از پزشكان باید ابتدا اندام مورد نظر را از پیكر شخص اهداكننده خارج كنند و سپس، نسبت به آماده سازی اندام برداشته شده برای انتقال به بدن گیرنده اقدام نمایند. ممكنست اندام خارج شده، ساعت ها با رسیدن به مقصد مورد نظر و فرد گیرنده فاصله داشته باشد. با رسیدن اندام به مقصد، جراحی برای پیوند شروع می شود و جراحان باید به سرعت كار كنند تا مطمئن شوند كه هم بیمار و هم اندام مورد پیوند، در ایمنی كامل به سر می برند.
شاید تصور این جراحی مانند پخش یك فیلم تلویزیونی باشد كه كاركنان بیمارستان را در حال دویدن و رساندن اندام بدن به اتاق جراحی نشان میدهد اما پروسه جراحی در واقعیت، بسیار حساس تر و مهم تر از یك فیلم است. دانستن این مساله كه یك اندام چقدر می تواند بیرون از بدن باقی بماند و همچنان برای پیوند مناسب باشد، سوژه بسیار مهمی به حساب می آید.
زمان مناسب برای بیرون ماندن اندام پیوندی، بستگی به آن اندام دارد. هم اكنون این زمان را بین چهار تا ۳۶ ساعت در نظر می گیرند اما پزشكان امیدوارند كه روزی بتوان اندام ها را هفته ها بیرون از بدن نگهداری كرد.

اندام های بدن در یخ
در سال ۲۰۱۸، بیشتر از ۳۶ هزار و ۵۰۰ پیوند عضو در آمریكا انجام شد. بیشترین اعضای پیوند زده شده بدن تابحال كلیه ها بوده اند كه بیشتر از ۲۱ هزار مورد پیوند را در سال قبل به خود اختصاص داده اند. اعضای دیگری كه بیشترین پیوند را به خود اختصاص داده اند، به ترتیب كبد، قلب و ریه هستند و بعد از آنها لوزالمعده، روده و اعضای دیگر در لیست قرار دارند. بیشتر این اندام ها بعد از خارج شدن از بدن، در دستگاه خنك كننده ای پر از یخ قرار می گیرند.
دكتر "مینگیائو لیو"(Mingyao Liu)، مدیر موسسه علوم پزشكی و استاد جراحی، پزشكی و فیزیولوژی "دانشگاه تورنتو"(UToronto) اظهار داشت: ایده سرد نگه داشتن اعضای بدن، شبیه به زمانی است كه غذا را در یخچال می گذاریم.
پزشكان قبل از قرار دادن اعضای بدن در خنك كننده، آنرا با یك محلول نگهداری شست و شو می دهند تا از آن در مقابل لطمه های ناشی از هوای سرد محافظت كنند.
سلول ها در دمای بدن، مواد شیمیایی را به درون و بیرون از غشای خود پمپاژ می كنند تا تراكم سدیم را پایین و تراكم پتاسیم را بالا نگه دارند اما سلول های سرد شده از عهده پمپاژ كارآمد بر نخواهند آمد.
مواد شیمیایی از غشای سلول نشت می كنند و سلول ها به مرور زمان با این مایعات اضافه متورم می شوند و لطمه جدی می بینند. محلول های نگهداری می توانند با حفظ سطح سدیم و پتاسیم، این لطمه را به تاخیر بیندازند. همین طور این محلول ها، مواد مغذی و آنتی اكسیدان ها را نیز حفظ می كنند تا از سلول ها در مقابل التهاب محافظت گردد. محلول های نگهداری به همراه یخ و دستگاه خنك كننده می توانند اعضای بدن را تا ساعت ها بعد از خارج شدن از بدن حفظ كنند.
متابولیسم سلول در دمای میان صفر تا چهار درجه سلسیوس، به حدود پنج درصد پایین تر از میزان عادی می رسد؛ در نتیجه بافت های بدن به تدریج از ذخیره انرژی خود استفاده می نمایند و به اكسیژن كمتری برای حفظ فعالیت خود احتیاج دارند. به خاطر همین موضوع، سرد نگه داشتن اعضای بدن می تواند آغاز "ایسكمی"(Ischemia) را به تاخیر بیندازد. ایسكمی، شرایطی است كه سبب می شود اندام های بدن به خاطر كمبود اكسیژن، لطمه ببینند و یا عملكرد درستی نداشته باشند.
گذاشتن یك اندام در یخ می تواند به ذخیره انرژی سلول های آن منجر شود و از ساخت متابولیت های مضر و تجزیه بافت ها اندام پیشگیری كند.
دكتر "برین لیما"(Brian Lima)، مدیر بخش جراحی پیوند قلب در "بیمارستان دانشگاه نورث شور"(North Shore University Hospital) اظهار داشت: در بین اندام های پیوند زده شده، قلب، زیست پذیری بیشتری را هنگام قرار گرفتن در خنك كننده دارد.
وی ادامه داد: قلب نباید بیشتر از چهار تا شش ساعت در خنك كننده قرار بگیرد برای اینكه بعد از چهار ساعت، عملكرد سلول ها متوقف می شود و احتمال اختلال در عملكرد آن وجود خواهد داشت. لطمه دیدن اندام قابل پیوند، ترسناك ترین اتفاق در ارتباط با پیوند اعضا است.
قلب، بیشترین حساسیت را نسبت به كمبود جریان خون دارد؛ در صورتیكه كلیه ها نسبت به این مساله انعطاف پذیرتر هستند. كلیه هایی كه از بدن خارج می شوند، بین ۲۴ تا ۳۶ ساعت در خنك كننده دوام می آورند كه نسبت به اعضای پیوندی دیگر، زمان بیشتری است. ریه ها می توانند بین شش تا هشت ساعت دوام بیاورند و ریه می تواند حدود ۱۲ ساعت دوام داشته باشد.




منبع:

5.0 / 5
3991
1398/10/09
21:46:38
تگهای مطلب: پزشكی , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی