تولید زهر مار آزمایشگاهی ممكن شد

تولید زهر مار آزمایشگاهی ممكن شد نیو وبلاگ: پژوهشگران ˮدانشگاه اوترختˮ(Utrecht University) هلند موفق به توسعه ارگانوئیدهای یك مار خاص شده اند كه قابلیت تولید زهر مار را دارد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تك اكسپلوریست، هر ساله میلیون ها گزارش از گزش مار در كشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری شنیده می شود. با این وجود روش های تولید "ضد زهر"(antivenom) از قرن ۱۹ تغییر نكرده اند. به تازگی دانشمندان با موفقیت ارگانوئیدها(اندام واره هایی) را از سلول های بنیادی مار تولید كرده اند كه قادر به تولید زهر هستند. مطالعه آنها یك روز می تواند به یك روش مؤثر در ایجاد پادزهرهای آزمایشگاهی و ایجاد درمان های جدید مبتنی بر زهر منجر شود. ارگانوئیدها بافت های كشت شده سه بعدی كوچكی هستند كه از سلول های بنیادی ایجاد می شوند.
در سال های اخیر دانشمندان توانسته اند ارگانوئیدهای بخش های مختلف بدن را توسعه دهند و هم اكنون هم دانشمندان برای نخستین بار ارگانوئیدهایی را از بافت خزندگان بوجود آورده اند.
دانشمندان طی این مطالعه كار خویش را با تخم های بارور شده مار كبرا مرجانی شروع كردند. مارها پیش از مرحله برتخم نشینی از تخم بیرون رانده شده بودند و قطعات كوچكی از بافت اندام های مختلف آنها هم استخراج شده بود. در مرحله بعد این بافت ها در كنار شاخص های رشد و ژل ها قرار گرفتند. دانشمندان همینطور ارگانوئیدها را از كبد مار، لوزالمعده و روده ایجاد كردند.
"هنز كلورز"(Hans Clevers) از "دانشگاه اوترخت" هلند و نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: جداسازی سلول های بنیادی از این مارها دشوار بود. سلول ها بزودی آغاز به تقسیم و تشكیل ساختارها كردند. ارگانوئیدهای غده سمی آنقدر سریع رشد كردند كه تنها در عرض یك هفته، توانستند آنها سلول ها از هم جدا كرده و مجدداً بازسازی كنند و در خلال دو ماه صدها ورقه از این ساختارها تولید كنند. اگر بتوان را تجاری كرد، این روش نسبت به راه تولید زهر كه هم اكنون با پرورش مارها در مزارع و شیر دادن به غدد آنها انجام می شود، بسیار كارآمدتر خواهد بود.
دانشمندان همینطور حداقل چهار نوع سلول جدا از ارگانوئیدهای غده سمی را شناسایی نمودند. آنها تأیید كردند كه پپتیدهای زهر تولید شده از نظر بیولوژیكی فعال می باشند و به اجزای زهر مارهای زنده شباهت دارند.
یافته های این مطالعه در مجله "Cell" منتشر گردید.



1398/11/06
13:29:28
5.0 / 5
4209
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی