قوی ترین لیزر الکترونی بدون اشعه ایکس جهان در راهست

قوی ترین لیزر الکترونی بدون اشعه ایکس جهان در راهست نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، دانشمندان آمریکایی می گویند قدرتمندترین لیزر الکترونی بدون اشعه ایکس جهان بزودی عملیاتی خواهد شد که کاربردهای آن بخصوص در انرژی پاک و داروسازی، بسیار زیاد است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، لابراتوار ملی شتاب دهنده SLAC متعلق به وزارت انرژی ایالات متحده درحال آماده سازی برای تأمین انرژی قوی ترین لیزر الکترونی بدون پرتو ایکس جهان است که الکترون ها را از راه یک شتاب دهنده ابررسانای جدید عبور می دهد.
این پروژه جدید که LCLS-II نامیده می شود، تقریبا آماده انتشار جریانی بی سابقه از پرتوهای ایکس فوق درخشان است که قبلاً هیچگاه شاهد آن نبوده ایم.
دن گونلا(Dan Gonnella) دانشمند ارشد در SLAC در اطلاعیه ای اظهار داشت: دیدن اینکه الکترون ها تمام مسیر را در LCLS-II طی می کنند، دلیلی بر اینست که ایده ما برای ساخت منبع یک دستگاه پرتو ایکس فوق رسانا و قدرتمند در SLAC کارساز خواهد بود. ما از کار خود مطمئن هستیم، اما تا وقتی که نخستین الکترون ها را نبینیم، نتیجه را حس نخواهیم کرد.
یک دهه تلاش
این تلاش متعالی بیشتر از یک دهه طول کشیده و شاهد همکاری چهار لابراتوار ملی به نامهای Argonne، Berkeley Lab، Fermilab و Jefferson Lab بوده است. دانشگاه کرنل هم به این پژوهش کمک کرده است.
نتیجه نهایی چشم گیر است.
دیوید کراوس(David Krause) از اعصای تیم پژوهش می گوید: LCLS-II پرتوهای ایکسی را تولید خواهد نمود که 10 هزار برابر روشن تر از دستگاه لیزرهای الکترونی موجود در SLAC است. این یک ارتقای تاریخی است که دیدگاه های غیرقابل تصوری را به بعضی از مهم ترین سؤالات علمی دوران ما باز می کند.
وی ادامه داد: این دستگاه یک میلیون شلیک پرتو ایکس در هر ثانیه منتشر خواهد نمود که خیلی بیشتر از نرخ فعلی 120 شلیک در هر ثانیه است.
کاربردهای حاصل از این آزمایش بسیار زیاد و متنوع هستند، همچون برداشت انرژی خورشیدی برای نسل جدیدی از سوخت های پاک، ابداع روش های تولید پایدار برای صنعت و طراحی نسل جدیدی از داروها بر مبنای توانایی ساخت نوارهای مولکولی بدن که به بیماری پاسخ می دهد.
این موضوع، دانشمندان SLAC را هیجان زده کرده است.
اندی بنول(Andy Benwell) مدیر مهندسی الکترونیک SLAC می گوید: ما با این شتاب دهنده ابررسانای جدید تنها به چند سؤال پاسخ نمی دهیم، بلکه به دانشمندان اجازه می دهیم به تعدادی باورنکردنی از سؤالات پاسخ دهند.
تمیز و بدون گرد و غبار
با این وجود، دستیابی به این نقطه عطف به سادگی انجام نشده است. این تیم به مدت 10 سال سخت کار کرده تا این تأسیسات جدید را بکر و عاری از هر گونه گرد و غبار نگه دارد، چونکه آلودگی می تواند به سرعت عملکرد حفره های ابررسانا را مختل کند.
جان اشمرگ(John Schmerge) مدیر اداره شتاب دهنده SLAC اظهار داشت: مطمئناً فرصت هایی برای ذرات غبار وجود داشت تا به درون شتاب دهنده ابررسانای جدید ما نفوذ کنند. خدمه حفره های نیوبیوم را در تأسیساتی که سال ها پیش از نصب آنها در SLAC فاصله دارند، ساختند. امکان دارد این حفره ها در آن زمان تمیز بوده و به خوبی کار کرده باشند، اما بعد از آن باید آنها را با کامیون در سرتاسر کشور حمل می کردیم. سپس مجبور شدیم ماژول های سرمایشی را در طول فصل آتشسوزی در کالیفرنیا در تونل خود نصب نماییم و آنها را به هم جوش دهیم که همه ی اینها می توانستند گرد و غبار ایجاد کنند یا آنها را به داخل دستگاه راه دهند.
نیوبیوم یک فلز خاکی کمیاب است که برای ساخت یک شتاب دهنده با مقاومت نزدیک به صفر ضروریست.
پرتوی الکترونی
حالا هدف اصلی جدید این تیم، بهبود کیفیت پرتو الکترونی است.
اشمرگ می گوید: اگر یک پرتوی الکترونی محکم داشته باشید، تولید پرتو ایکس بهتری خواهید داشت. در حالیکه اگر پرتوی الکترونی تماماً پخش شود، فوتون های زیادی در پایان تونل دریافت نمی کنید.
اکسل براچمن(Axel Brachman) از دانشمندان SLAC می گوید: تولید یک پرتوی الکترونی با انرژی بالا به ما این حس را می دهد که همه چیز همانطور که ما امیدوار بودیم کار می کند.




منبع:

1402/05/20
15:16:40
0.0 / 5
236
تگهای خبر: الكترونیك , پروژه , پژوهش , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی