کاربران رسانه های اجتماعی بخوانند

کاربران رسانه های اجتماعی بخوانند نیو وبلاگ: در رسانه های اجتماعی محتواها بوسیله کاربران ایجاد و به اشتراک گذاشته می شوند و در شبکه اجتماعی، کاربران اطلاعات شخصی و ارتباطات خودرا با دیگران به اشتراک می گذارند، اما محتوای به وجود آمده توسط کاربران به اندازه رسانه های اجتماعی اهمیت ندارد. هدف اصلی رسانه اجتماعی، فراهم آوری یک پلت فرم برای به اشتراک گذاری محتوا، بحث و تعاملات بین کاربران است و در صورتیکه هدف شبکه اجتماعی، ایجاد ارتباطات شخصی و حرفه ای، دوستیابی و شناسایی افراد با علاقه های مشترک است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، در ادبیات عامه و حتی در بعضی یادداشت های علمی، رسانه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی به یک مدلول به کار برده می شوند، این در حالیست که دو مفهوم مرتبط، ولی قابل تمایز هستند. رسانه اجتماعی، یک پلت فرم آنلاین است که به کاربران اجازه می دهد تا محتواهای چندرسانه ای را ایجاد، انتشار و به اشتراک گذارند. این محتوا می تواند شامل متن، عکس، ویدئو و سایر محتواها باشد. شبکه اجتماعی، یک پلت فرم برای برقراری ارتباطات اجتماعی و برقراری روابط شخصی است که کاربران به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی، ارتباط با دوستان و خانواده و برقراری ارتباط با افراد جدید می پردازند.
در رسانه های اجتماعی محتواها بوسیله کاربران ایجاد و به اشتراک گذاشته می شوند و در شبکه اجتماعی، کاربران اطلاعات شخصی و ارتباطات خودرا با دیگران به اشتراک می گذارند، اما محتوای به وجود آمده توسط کاربران به اندازه رسانه های اجتماعی اهمیت ندارد. هدف اصلی رسانه اجتماعی، فراهم آوری یک پلت فرم برای به اشتراک گذاری محتوا، بحث و تعاملات بین کاربران است و در صورتیکه هدف شبکه اجتماعی، ایجاد ارتباطات شخصی و حرفه ای، دوستیابی و شناسایی افراد با علاقه های مشترک است. پلت فرم های اینستاگرام، یوتیوب و تیک تاک را ذیل رسانه های اجتماعی و فیس بوک، توییتر و لینکدین را ذیل رسانه های اجتماعی می توان مثال زد. با این تعریف اولیه، حالا می خواهیم به تأثیر رسانه های اجتماعی بر رفتار و نگرش افراد جامعه بپردازیم.
*تاثیر بر رفتار اجتماعی
رسانه های اجتماعی، به عنوان یکی از اصلی ترین محیط های تعامل انسانی در دنیای امروز، تأثیرات گسترده ای بر رفتار اجتماعی افراد دارند. رسانه های اجتماعی می توانند الگوهای رفتاری را تحت تأثیر قرار داده و رفتارهای مشابه در افراد را ترویج کنند. این تاثیر در مواردی مانند مد و فرهنگ مصرف، نحوه رفتار در روابط اجتماعی و حتی تصمیم گیری های مهم مانند شرکت در انتخابات و تصمیم گیری های سیاسی نمایان می شود. همین طور رسانه های اجتماعی می توانند الگوهای رفتاری را برای افراد تعیین کنند. مصرف محتوای مشخص و ارتباط با افرادی که الگوهای خاصی از زندگی و رفتار را نشان می دهند، ممکنست سبب شود که افراد نیز به تقلید از این الگوها بپردازند.
تأثیر بر مد و فرهنگ مصرف از دیگر اثرات رسانه های اجتماعی است. این پلت فرم ها می توانند با ارائه محتوای مرتبط، بازار مصرف را تحت تأثیر قرار دهند و روندهای مصرف را تغییر دهند. همین طور رسانه های اجتماعی الگوهای جدید رفتاری را در روابط اجتماعی ترویج می دهند که می تواند شامل تغییر در روندهای ارتباطی، نگرش ها نسبت به دیگران و رفتارهای اجتماعی مختلف باشد.
رسانه های اجتماعی تأثیرگذاری بسیار زیادی در تصمیم گیری های مهم افراد جامعه، مانند تصمیمات مهم سیاسی و انتخابات دارند. این پلت فرم ها می توانند با ارائه اطلاعات و تحلیل های مختلف، نظرسنجی ها و بحث های در رابطه با موضوعات سیاسی، تأثیرگذاری بسیار زیادی در تصمیم گیری سیاسی داشته باشند.
*تاثیر بر نگرش افراد نسبت به خود و اعتماد به نفس
مصرف مداوم رسانه های اجتماعی منجر به مقایسه خود با دیگران و افزایش فشارهای اجتماعی می شود که می تواند به کاهش اعتماد به نفس و ایجاد تغییرات منفی در نگرش افراد نسبت به خود شود. این رسانه ها با ارائه تصویری نه چندان کامل از زندگی و موفقیت های مصور دیگران، سبب می شود که افراد خودرا با دیگران مقایسه کنند و این مقایسه ممکنست به احساس ناکامی، ناراحتی و نگرانی از عدم انطباق با الگوهای ایده آل دیگران منجر شود.
در محیط رسانه های اجتماعی، افراد فشارهای اجتماعی بیشتری، همچون فشار برای داشتن زندگی موفق، ظاهری جذاب و روابط اجتماعی فعال را تجربه می کنند. مقایسه مداوم با دیگران و تجربه فشارهای اجتماعی می تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس شود. افراد در این فضا ممکنست احساس کنند که نمی توانند با انتظارات اجتماعی مطابقت داشته باشند و همین موضوع اعتماد به نفس آنها را می کاهد.
رسانه های اجتماعی تأثیر بسیاری بر نگرش افراد نسبت به خود دارند. افراد در پلت فرم های اجتماعی تلاش می کنند تا خود و زندگی خودرا به تصاویری مطابق با استانداردهای رسانه های اجتماعی برسانند و این مساله سبب تغییر نگرش افراد نسبت به خود می شود. در نتیجه مصرف مداوم رسانه های اجتماعی می تواند به عنوان یک عامل مهم در شکل دهی نگرش افراد نسبت به خود و کاهش اعتماد به نفس افراد عمل کند که این مساله نیازمند آگاهی و کنترل آگاهانه تاثیرات مصرف رسانه های اجتماعی است.

*تأثیر بر نگرش ها و باورها
رسانه های اجتماعی نگرش ها و باورهای افراد در موضوعات مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را شکل می دهند و بر این مساله تأثیرگذاری عمیقی دارند. رسانه های اجتماعی می توانند نگرش و دیدگاه های افراد را شکل دهند و به روز رسانی کنند. این پلت فرم ها با ارائه محتوای متنوع و تحلیل های مختلف، می توانند تأثیرات عمیقی بر نگرش و دیدگاه های افراد داشته باشند. این رسانه ها با ارائه اطلاعات و تحلیل های متنوع، باورها و اعتقادات افراد را تحت تأثیر قرار می دهند و به عنوان یک فضای انعطاف پذیر برای انتقال ایده ها و ارزش ها عمل می کنند. رسانه های اجتماعی نقشی مهم در ایجاد تغییرات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایفا می کنند و با ارائه اطلاعات و تحلیل های متفاوت، می توانند افراد را به اعمال واکنش هایی تحت تأثیر این تحولات تشویق کنند.
همین طور کاربران در چنین فضایی این امکان را در اختیار دارند که بصورت مستقیم با دیگر افراد و گروههای مختلف ارتباط برقرار کنند و این ارتباطات می توانند سبب ایجاد تحول (نه لزوما مثبت) در نگرش ها و باورها شوند. بطور کلی رسانه های اجتماعی باتوجه به تأثیرات گسترده ای که بر نگرش ها و باورهای افراد دارند، به عنوان یک ابزار قدرتمند برای شکل دهی فرهنگ و تحولات اجتماعی عمل می کنند.
*تأثیر بر روابط شخصی
استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند به افراد کمک نماید تا در رابطه با دیگران موفق تر عمل کنند، ولی در کنار آن می تواند منجر به ایجاد فاصله و کاهش ارتباطات واقعی نیز شود. رسانه های اجتماعی به افراد کمک می کنند تا به آسانی و به شکل فعال تری با دوستان، خانواده و دیگر افراد ارتباط برقرار کنند. این پلت فرم ها فرصت هایی برای اشتراک تجربیات، عکس ها، ویدیوها و اطلاعات فراهم می کنند که می تواند ارتباطات را تقویت کند. این پلت فرم ها امکان ارتباط با افراد جدید و گسترش شبکه اجتماعی را فراهم می کنند و کاربران می توانند بوسیله اشتراک اطلاعات و تجربیات مشترک، ارتباطات جدیدی برقرار کنند.
از طرف دیگر استفاده بیش از اندازه از رسانه های اجتماعی می تواند به سبب افزایش زمان صرف شده در فضای مجازی، منجر به کاهش ارتباطات در دنیای واقعی و ایجاد فاصله و کاهش عمق ارتباطات واقعی بین افراد شود. همین طور استفاده از رسانه های اجتماعی به سبب انتشار اطلاعات شخصی و زندگی خصوصی، سبب لطمه به حریم خصوصی افراد و کاهش اعتماد و ارتباطات میان افراد شود، در صورتیکه استفاده متعادل از رسانه های اجتماعی و توجه به حفظ ارتباطات واقعی و زندگی خصوصی می تواند به تقویت و بهبود روابط شخصی کمک نماید.
*تأثیر بر سلامت روان
مصرف بیش از اندازه رسانه های اجتماعی سبب افزایش استرس، اضطراب، افسردگی و حتی اعتیاد به محتواهای انتشار یافته می شود و تأثیرات مخربی بر سلامت روان افراد دارد. خیلی از کاربران در زمان استفاده از رسانه های اجتماعی، خصوصاً زمانی که درگیر مسائلی مانند رقابت در جذب فالوور هستند، گرفتار استرس می شوند که می تواند به تنش و اضطراب منجر شود. مطالعات نشان داده اند که مصرف بیش از اندازه رسانه های اجتماعی سبب افزایش اضطراب اجتماعی و مواردی مانند ترس از ترد شدن یا ترس از نقد شود. همین طور استفاده بیش از اندازه از این پلت فرم ها احساس تنهایی، ناامیدی و افسردگی را در افراد افزایش می دهد، برای اینکه احساس عدم تطابق با استانداردهای اجتماعی را در افراد تقویت می کند.
از طرف دیگر وقت گذرانی بیش از اندازه در رسانه های اجتماعی سبب اعتیاد به محتواهای انتشار یافته در این پلت فرم ها می شود و کاربر بدون هدف و نیاز به دریافت محتوا، فقط برمبنای عادت وقت خودرا در رسانه های اجتماعی می گذراند و این مساله سبب اختلال در ساعات خواب، کاهش تمرکز و توجه و مشکلات روانی می شود.
در دنیای امروز که ارتباطات جزء جدایی ناپذیر آنست، نمی توان اظهار داشت که ابزارهای ارتباطی لزوما مضر هستند و نباید از آنها استفاده کرد، ولی لازم است با شناخت دقیق آنها، اثرات منفی استفاده بیش از اندازه از رسانه های اجتماعی را کم کرد. دراین زمینه راهکارهایی را می توان پیشنهاد داد:

• تعیین زمان معین جهت استفاده از رسانه های اجتماعی و رعایت آن به مدت محدود می تواند کمک کننده باشد. به عنوان مثال، تعیین یک محدودیت زمانی مانند 30 دقیقه یا 1 ساعت در روز برای مصرف این پلت فرم ها سفارش می شود.

• افزایش تعداد دنبال کنندگان و دوستان در رسانه های اجتماعی می تواند به افزایش فشار و استرس منجر شود. تعیین یک محدودیت در تعداد دوستان و دنبال کنندگان و دنبال کردن افراد و عناوینی که واقعاً به آنها نیاز داریم، می تواند کمک کننده باشد.

• تلاش نماییم مصرف کننده محتوای متنوع در رسانه های اجتماعی باشیم. این کار می تواند مانع خستگی روحی شود و رضایت کاربر از پلت فرم را در پی دارد. همین طور از نگرش یک بعدی پیشگیری می کند.

• صیانت از اطلاعات شخصی و زندگی خصوصی در رسانه های اجتماعی بسیار اهمیت دارد. انتشار مطالبی که می توانند به امنیت شخصی یا حریم خصوصی لطمه برساند، سفارش نمی شود.

• بجای صرف بیش از اندازه زمان در رسانه های اجتماعی، وقت خودرا برای کارهای سازنده و مفید مانند ورزش، مطالعه و دیدن دوستان و خانواده در زندگی واقعی صرف نماییم.

• استفاده از ابزارها و مهارتهای مدیریت زمان مانند تنظیم انتشار پیام ها، تعیین زمان خاص برای چک کردن اعلان ها و استفاده از نرم افزارهای کمکی می تواند به بهبود مدیریت زمان و کاهش فشار کمک نماید.
به کمک این سفارش ها و تغییر در الگوی استفاده از رسانه های اجتماعی، می توان اثرات منفی آنها را کاهش داده و سلامت روان کاربران را تقویت کرد.
محمدامین صالحی نژاد



1402/12/01
11:08:13
0.0 / 5
338
تگهای خبر: آنلاین , اطلاعات , اقتصاد , اینستاگرام
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی