تبدیل سلول های سرطانی مهاجم به سلول های سالم!

تبدیل سلول های سرطانی مهاجم به سلول های سالم! به گزارش نیو وبلاگ، یک شکل خاص از سرطان تهاجمی دوران کودکی که در بافت ماهیچه ای شکل می گیرد، امکان دارد گزینه درمانی جدیدی برای سرطان باشد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اس ای، دانشمندان با موفقیت سلول های رابدومیوسارکوم(rhabdomyosarcoma) را برای تبدیل به سلول های عضلانی سالم و طبیعی تحریک کردند. این پیشرفتی است که می تواند شاهد توسعه روش های درمانی جدید برای این بیماری بی رحمانه باشد و می تواند به پیشرفت های مشابهی برای انواع دیگر سرطان های انسانی منجر شود.
رابدومیوسارکوم(RMS) یک نوع سرطان بسیار تهاجمی است که از سلول های مزانشیمی ایجاد می شود که نتوانسته اند بطور کامل به میوسیت های عضله اسکلتی تمایز پیدا کنند. سلول های تومور به عنوان رابدومیوبلاست شناسایی می شوند.
کریستوفر واکوک، زیست شناس مولکولی از لابراتوار کلد اسپرینگ هاربر می گوید: این سلول ها به مفهوم واقعی کلمه به ماهیچه تبدیل می شوند و تومور تمام خاصیت های سرطانی را از دست می دهد. آنها از سلولی که فقط می خواهد بیش از خود استفاده نماید به سلول هایی که به انقباض اختصاص داده شده اند، تغییر شکل می دهند و از آنجائیکه تمام انرژی و منابع آن حالا به انقباض اختصاص داده می شود، دیگر نمی تواند به حالت تکثیر و سرطانی برگردد.
سرطان زمانی که سلول های قسمت های مختلف بدن جهش پیدا می کنند، ایجاد می شود. رابدومیوسارکوم نوعی سرطان است که بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می شود. به طور معمول زمانی که سلول های موجود در آن جهش پیدا می کنند و آغاز به تکثیر و تسخیر بدن می کنند، از ماهیچه های اسکلتی آغاز می شود.
سرطان رابدومیوسارکوم، تهاجمی و اغلب کشنده است و میزان بقا برای گروه خطر متوسط بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است.
یکی از گزینه های درمانی برای این بیماری که امیدوار کننده نشان داده است، « تمایز درمانی» نامیده می شود. این درمان زمانی پدیدار شد که دانشمندان متوجه شدند که سلول های سرطان خون بطور کامل بالغ نیستند و شبیه به سلول های بنیادی تمایز نیافته هستند که هنوز بطور کامل به یک نوع سلول خاص تبدیل نشده اند. تمایز درمانی، آن سلول ها را مجبور می کند به رشد خود ادامه دهند و به انواع سلول های بالغ خاص تمایز یابند.
واکوک و همکارانش در مطالعه قبلی بطور موثری جهش سلول های سرطانی را که در «سارکوم یوئینگ» ظاهر می شوند، معکوس کردند.
سارکوم یوئینگ سرطان دیگری است که در دوران کودکی به طور معمول در استخوان ها ظاهر می شود و نوعی تومور بدخیم گرد کوچک آبی رنگ و نادر است که در استخوان ها یا بافت نرم به وجود می آید. این تومور در هر استخوانی می تواند بروز کند، ولی بیشتر در لگن، ران و بازو و کتف و دنده ها رشد می کند و سن شیوع آن در نوجوانی یا جوانی است. یوئینگ در پسرها، کمی شایع تر از دخترهاست.
پژوهشگران می خواستند ببینند که آیا می توانند موفقیت خودرا در مورد بیماری رابدومیوسارکوم نیز تکرار کنند. آنها در ابتدا تصور می کردند تا تحقق و استفاده از «تمایز درمانی» دهها سال دیگر مانده باشد.
پژوهشگران از یک تکنیک غربالگری ژنتیکی برای محدود کردن ژن هایی استفاده کردند که ممکنست ژن های رابدومیوسارکوم را مجبور به ادامه رشد خود در سلول های عضلانی کنند. آنها پاسخ را در پروتئینی به نام فاکتور رونویسی هسته ایY (NF-Y) یافتند.
سلول های رابدومیوسارکوم پروتئینی به نام PAX۳-FOXO۱ تولید می کنند که تکثیر سرطان را تحریک می کند و سرطان به آن وابسته است.
پژوهشگران دریافتند که حذف پروتئین NF-Y، پروتئین PAX۳-FOXO۱ را غیرفعال می کند که به نوبه خود سلول ها را مجبور می کند به رشد خود ادامه دهند و به سلول های ماهیچه ای بالغ بدون هیچ نشانه ای از فعالیت سرطان تمایز پیدا کنند.
بگفته این تیم، این یک گام کلیدی در توسعه تمایز درمانی برای رابدومیوسارکوم است و می تواند تحقق و زمان بندی مورد انتظار برای چنین درمان هایی را تسریع بخشد.
پژوهشگران می گویند که تاثیر مثبت تکنیک آنها که حالا بر روی دو نوع مختلف سارکوم نشان داده شده است و می تواند برای سایر سارکوم ها و انواع سرطان نیز قابل استفاده باشد، برای اینکه ابزارهای مورد نیاز برای یافتن چگونگی ایجاد تمایز سلول های سرطانی را در اختیار دانشمندان قرار می دهد.
واکوک می گوید: هر درمان موفقی داستان خودرا دارد و تحقیقاتی مانند این مانند خاک حاصلخیزی هستند که داروها و درمان های جدید از آن متولد می شوند.
این پژوهش در مجله National Academy of Sciences انتشار یافته است.




منبع:

1402/06/08
07:36:08
0.0 / 5
374
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی