در یك مطالعه تحقیقاتی بررسی شد

توان بالای هوش مصنوعی در رسیدگی به مصدومان

توان بالای هوش مصنوعی در رسیدگی به مصدومان به گزارش نیو وبلاگ، با گسترش روز افزون نفوذ هوش مصنوعی در حوزه های مختلف علمی و همینطور زندگی روزمره، کم کم تمام ابعاد علوم مختلف درحال تاثیرپذیری از آن هستند. محققان در یک مطالعه جدید، تاثیرات این فناوری را در مدیریت مصدومان ترومایی مورد بررسی قرار داده اند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، هوش مصنوعی بعنوان یکی از جدید ترین و پرکاربردترین حوزه های علوم کامپیوتر بر آن است تا با هوشمندسازی کامپیوتر ها و ماشین ها، کاربردهای حیاتی در فناوری های مختلف و همچون علم پزشکی، ضریب عملکرد موفقیت بالایی را در تشخیص و درمان بیماری ها عرضه نماید. اولین فناوری بر پایه هوش مصنوعی در پزشکی MYCIN برگرفته از پسوند نام آنتی بیوتیک ها بود که در دهه ۷۰ میلادی در دانشگاه پرینستون برای تشخیص عفونت های منتقل شونده از راه خون مورد استفاده قرار گرفت. ولی به سبب تعدد و پیچیدگی بالای الگوریتم های عرضه شده و عدم موفقیت قابل قبول، عملا استفاده از آن با شکست رو به رو گردید.

امروزه به قول صاحب نظران، با اصلاحات و مطالعات گسترده و همینطور افزایش توان کامپیوتر ها در پردازش اطلاعات، کاربردهای هوش مصنوعی در پزشکی و شاخه های مرتبط مانند داروسازی و ژنتیک تا حد زیادی بهبود و توسعه یافته است. بعنوان مثال به مواردی مانند تجربه اخیر کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص و تفسیر نتایج حاصل از روش های مختلف تصویربرداری پزشکی در درمان بیماری هایی مانند کرونا، کشف ملکول های مؤثرتر در ساخت داروهای جدید، توانایی تشخیص الگوهای ژنتیکی منجر به بیماری های خاص و نظایر آنها میتوان اشاره نمود که درصد عملکرد صحیح بالایی را از خود نشان داده اند.

در همین رابطه، محققانی از دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در یک مطالعه تحقیقاتی، کاربرد و توانمندی های هوش مصنوعی را در مدیریت وضعیت مصدومین ترومایی مورد بررسی قرار داده اند.

آن ها در این مطالعه با معرفی اجمالی مبانی هوش مصنوعی و توانمندی های آن، ظرفیتهای این حوزه در مدیریت مصدومین ترومایی بررسی و در نهایت خصوصیت های بهینه جهت طراحی و به کارگیری سیستم های بر پایه هوش مصنوعی عرضه نموده اند.

بر این اساس به قول داود بی زری، پژوهشگر مرکز تحقیقات ترومای دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) و همکارانش، «نظر به اینکه تأخیر در تشخیص، بیشترین علت مرگ و میر در ارتباط با بیماران ترومایی است و هم با عنایت به علل دیگری مانند افزایش بهره وری در منابع و صرفه جویی در هزینه های تشخیصی و درمانی و کاهش زمان اقامت در بیمارستان و مانند این ها، امروزه ضرورت پایش و بروزرسانی روش های درمانی بیشتر از پیش احساس می گردد».

آن ها می گویند: «علیرغم آن که بررسی تاریخچه فناوری هوش مصنوعی حاکی از گذشت حدود نیم قرن از ظهور آن در علوم کامپیوتر است، همچنان نیازهای بسیار زیادی برای استفاده از ظرفیتهای بالای آن در شاخه های مختلف پزشکی و بخصوص مدیریت مصدومین ترومایی احساس می گردد».

بنا بر نتایج مطالعه یاد شده فوق، خصوصیت های مورد نیاز جهت طراحی و پیاده سازی الگوریتم های مورد استفاده در هوش مصنوعی جهت کمک به مصدومان ترومایی شامل موارد زیر هستند: ۱) رویکرد و طرح ساده و هوشمندانه چالش ها؛ ۲) سهولت درک و اجرای الگوریتم؛ ۳) کاربرپسند بودن از راه ارتباط مؤثر تیم های پزشکی با مهندسین طراح فرآیند؛ ۴) توانایی داده کاوی و عرضه مشاوره سریع و با دقت، خودتنظیمی و یادگیری سریع؛ ۵) سازگاری و افزودن دانش جدید با حداقل خطا و پیچیدگی محاسباتی.

به بیان بی زری و همکارانش، «در حال حاضر تروما بعنوان نخستین عامل مرگ و میر و از دلایل اساسی معلولیت و از کار افتادگی در اغلب کشورهای جهان و بخصوص کشورهای درحال توسعه است. با عنایت به افزایش آمار مرگ و میر سالیانه در این زمینه و بخصوص در افراد جوان، ضرورت ارتقای سیستم مدیریت و درمان تروما به شیوه های مختلف مانند استفاده از تجهیزات پزشکی مجهز به تکنولوژی های جدید و هوش مصنوعی مطرح می گردد».

آن ها می افزایند: «بررسی پژوهشها نشان داده است با رویکرد اصلی تلفیق هوش مصنوعی با روش های درمانی تلاش بر آن است تا میزان سرعت، موفقیت و کیفیت مدیریت مصدومین ترومایی افزایش یابد».

این بررسی ها نشان می دهند که کاربردهوش مصنوعی در درمان بیماران ترومایی در حوزه های مختلف زیر می تواند مورد توجه بیشتری قرار گیرد: درمان عارضه استرس پس از تروما (PTSD)؛ تشخیص میزان صدمه مغزی؛ پیشبینی درصد مرگ و میر بیماران ترومایی در قسمت مراقبت های ویژه؛ کمک به شناسایی ترومای استخوانی در POC؛ جراحی بیماران ترومایی به کمک ربات ها؛ استفاده از هوش مصنوعی در لیزرها و پرتوپزشکی؛ هوش مصنوعی بالینی و مشاوره پزشکی در تشخیص و درمان تروما؛ بررسی سوابق و اطلاعات پزشکی بیماران ترومایی؛ توانبخشی و مراقبت های پس از تروما با عنایت به شرایط و سطح بروز آن.

گفتنی است، اطلاعات علمی پژوهشی فوق در دوماهنامه «طب نظامی» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) انتشار یافته اند.





منبع:

1402/11/15
22:51:04
0.0 / 5
298
تگهای خبر: اطلاعات , پردازش اطلاعات , پزشكی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی