باكتری روده، اثر داروهای دیابت را می كاهد

باكتری روده، اثر داروهای دیابت را می كاهد نیو وبلاگ: پژوهشگران سوئدی در بررسی جدید خود دریافتند كه باكتری روده می تواند اثر داروهایی را كه برای درمان دیابت تجویز می شوند، از بین ببرد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، پژوهشگران "دانشگاه یوتبری" (University of Gothenburg) سوئد در بررسی جدیدی دریافتند یک متابولیت که توسط باکتری روده تولید می شود، می تواند کارآیی داروهای متداول دیابت را از بین ببرد. این پژوهش، بینش های ارزشمندی را در مورد تاثیر میکروبیوم منحصر به هر انسان بر واکنش او نسبت به داروهای خاص ارائه می دهد.
در سال ۲۰۱۸ نیز گروهی از پژوهشگران سوئدی، ارتباطی را میان باکتری روده و دیابت نوع دو نشان دادند که قبل از آن شناخته نشده بود. این پژوهش نشان داد هنگامی که میکروب های روده، سوخت و ساز نوعی آمینواسید موسوم به "هیستیدین" (Histidine) را صورت می دهند، ترکیبی موسوم به "imidazole propionate" تولید می شود. یافته های این پژوهش نشان داد که چگونه این ترکیب می تواند به ضعف واکنش سلولی ما نسبت به انسولین منجر شود.
"متفورمین" (Metformin)، یکی از داروهایی است که به صورت متداول برای درمان دیابت نوع دو تجویز می شود اما در همه بیماران موثر نیست. پژوهشگران در این پروژه جدید، بر بیماران مبتلا به دیابت نوع دو تمرکز کردند که متفورمین مصرف کرده بودند اما هنوز سطح بالایی از قند خون را داشتند. پژوهشگران دریافتند که واکنش این بیماران نسبت به متفورمین ضعیف است و تراکم بالایی از imidazole propionate در بدن خود دارند. پژوهشگران در بررسی موش ها دریافتند که چگونه متابولیت میکروبی مورد نظر می تواند به مهار فعالیت متفورمین منجر شود.
پژوهشگران دریافتند که imidazole propionate در تعامل با مولکولی موسوم به AMPK قرار می گیرد اما بجای فعال کردن این مولکول، فعالیت آنرا مهار می کند.
همین طور این پژوهش، مکانیسمی را توضیح می دهد که می تواند به متوقف کردن اثر منفی imidazole propionate کمک نماید.
"فردریک بکهد" (Fredrik Bäckhed)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: پژوهش ما نشان میدهد که imidazole propionate نه فقط اثر انسولین را مهار می کند، بلکه ممکنست اثر درمانی متفورمین را نیز کم کند. از آنجائیکه imidazole propionate با التهاب روده نیز مرتبط می باشد و متفورمین نیز می تواند برای افراد مبتلا به التهاب روده عوارض جانبی داشته باشد، از بین رفتن اثر درمان نیز ممکن خواهد بود. در هر حال برای تایید این فرضیه باید پژوهش های بیشتری انجام شوند.
این پژوهش، در مجله "Cell Metabolism" به چاپ رسید.




منبع:

1399/08/23
13:10:34
5.0 / 5
978
تگهای خبر: پروژه , پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی