خانواده ها چگونه فشارهای روانی دوران کرونا را مدیریت کنند؟

خانواده ها چگونه فشارهای روانی دوران کرونا را مدیریت کنند؟ به گزارش نیو وبلاگ «نسرین سادات سیدمراغه» روانشناس به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خانواده ها در نظر داشته باشند در دوران کرونا میتوان با استفاده از آموزش مهارت های خود تنظیمی، حل مسئله، روش های خود مراقبتی و بالا بردن سطح آگاهی از بروز برخی مسائل و مشکلات روانی جدی جلوگیری کرد.


بیش از۲ سال از ورود کرونا به کشورمان می گذرد و در طول این مدت شاهد بودیم که در زمینه های مختلف زندگی تغییراتی بوجود آمد. تغییراتی که چندان خوشایند هم نبود و زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار داد. برای مثال، روانشناسان معتقدند در این دوران، به سبب عدم شناخت بیماری و نحوه کنترل آن، استرس مضاعفی بر افراد وارد شد و سوگ های ابراز نیافته و نتایج ناشی از آن سبب شد، میزان افسردگی و ناراحتی های عصبی افزایش یابد، بطوریکه در طول این مدت خیلی از متخصصان اعصاب و روان با تعدد و افزایش مراجعان رو به رو شدند. این امر هر چند در جامعه ملموس نیست، اما می تواند پیامدها و اثرات بسیار دیگری را نیز داشته باشد. برای کنار آمدن با استرس در دوران کرونا راهکارهایی وجود دارد که با پیش گرفتن آنها می توان روزهای بهتری را تجربه نمود. نظر به اهمیت این بحث و واکاوی ابعاد آن با نسرین سادات سیدمراغه، روانشناس به گفت و گو نشستیم که مشروح آنرا در ذیل می خوانید:
اثرات و نتایج روانشناختی کرونا
سیدمراغه پیرامون اثرات و نتایج روانشناختی کرونا، گفت: تاثیر کرونا بر اعصاب و روان اجتناب ناپذیر است. بیش از دو سال است که از شیوع ویروس کرونا گذشته و زندگی مردم در طول این مدت دستخوش تاثیرات مثبت و منفی آن بوده است اما تبعات روان شناختی ناشی از لطمه های اقتصادی و تبعات روحی مستقیم ناشی از بیماری بیشترین لطمه دوران پاندمی کووید ۱۹ بوده است. "ترس و نگرانی" بر سلامت روان مردم سایه افکند و زندگی کردن در "جامعه خطر" و " بحرانی" تجربه شد. بااینکه در ماه های اولیه ی شیوع ویروس کرونا اثرات جسمانی این بیماری دغدغه ی جامعه بود با گذشت زمان اختلالات روان شناختی که بطور مستقیم از مبتلاشدن به کووید ۱۹ ناشی می شود مانند افسردگی، اضطراب، تحریک پذیری، اختلال خواب، پرخاشگری و مه آلودگی ذهن، محل نگرانی روان شناسان قرار گرفت.
وی اضافه کرد: طیف وسیعی از گروههای مختلف سنی از کودکان گرفته تا سالمندان درگیر مشکلات روان شناختی ناشی از دوران شیوع ویروس کرونا شدند. با بروز مشکلات اقتصادی گوناگون و کساد شدن کسب وکار، سرپرستان خانواده نیز با فشار روانی بالایی مواجه گشتند، بطوریکه این امر منجر به بروز پرخاشگری و تحریک پذیری در ایشان شد.
این روانشناس افزود: جوانان که به صورتی در فشارهای شدید ناشی از یافتن کار و تشکیل زندگی هستند، مشکلات روان شناختی جدی تری مانند افسردگی، انزوا و افکار مخرب را تجربه کرده و گاهی می کنند. با طولانی شدن این وضعیت و مواجه شدن با مرگ های متوالی، محدودیت روابط اجتماعی و دوری از فضای آموزش حضوری سبب شد تا نوجوانان بیش از سایر گروه ها به سبب عمده افت تحصیلی و دیگر عوارضی مثل افسردگی و اضطراب و گوشه گیری، به روان شناسان و مشاوران مراجعه داشته باشند. از طرف دیگر پناه بردن به فضای مجازی و تبدیل شدن آن به صورتی اعتیاد و بالا رفتن سطح استرس و پرخاشگری، لطمه های سنگینی به روان کودک و نوجوان وارد کرده است.
راهکار چیست؟
سیدمراغه به راهکارهایی برای حفظ سلامت روان در وضعیت بحران اشاره نمود و توضیح داد: نخستین جایگاه امن برای حفظ سلامت روان هر فرد، خانواده است. نهاد خانواده با وفاق، تعاملات همدلانه و رویکرد حمایتی می تواند تاثیر به سزایی در بهبود مشکلات روان شناختی داشته باشد. با آموزش مهارت ها و بالابردن سطح آگاهی خانواده در مورد سلامت روان، خانواده ها تغذیه صحیح، روش های خودمراقبتی و مهارت های خودتنظیمی، مهارت های حل مساله، غلبه بر افکار منفی و فاجعه ساز که موجب ایجاد استرس، اضطراب، اختلال در تمرکز، اختلال خواب و کاهش انرژی و خستگی می شود را می آموزند. این آموزش ها منجر به حفظ سلامت روان افراد می شود. از طرف دیگر در جامعه ما انجمن های تخصصی مانند انجمن روان شناسی مدارس یا دیگر انجمن های مرتبط که راهگشا و راهنمای جامعه علمی و اجرائی هستند، وجود ندارند. تشکیل این انجمن ها توسط متخصصان در نهادها، اداره ها و مدارس می تواند بار مشکلات روان شناختی این دوران را بکاهد. بدین سبب در هر حوزه ی خاص نیازمند هستیم تا کمیته های علمی لطمه ها و اختلالات درون نمود و برون نمود را رصد کند و بطور خاص سلامت روان افراد را پایش کنند.
این روانشناس در انتهای سخنان خود اشاره کرد: از آنجائیکه توجه تخصصی و مستمر به حوزه های مختلف سلامت روان در جامعه ی ما مورد نیاز است، ایجاد ساختار برای ارتقای خدمات سلامت روان ضروری بنظر می رسد که در صورت ایجاد مشکلاتی اینچنین در آینده، با آمادگی بیشتری اقدامات لازم صورت گیرد. ایجاد پلت فرم های مجازی مانند ایجاد خطوط تلفنی فوریتی و مشاوره بر خط، کارافزارهای مبتنی بر تلفن همراه و کامپیوتر جهت آموزش روان شناختی که به ابزارهای معتبر و شناخته شده ی علمی و تخصصی مجهز باشند، در زمینه ی سلامت روان ضروری و مهم می باشد. همین طور با تدارک ساز و کارهایی هدفمند بمنظور ارتقای روابط حمایتی می توان پیوند و تعلق جمعی و عاطفی در وضعیت بحران ایجاد کرد که در بهبود عوارض روان شناختی این دوران اهمیت بیشتری پیدا می کند.



منبع:

1400/08/14
17:09:06
0.0 / 5
514
تگهای خبر: اقتصاد , خدمات , فضا , فضای مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی