کشف نخستین سیارک چهارگانه در منظومه شمسی

کشف نخستین سیارک چهارگانه در منظومه شمسی نیو وبلاگ: ستاره شناسان نخستین منظومه سیارکی چهارگانه را در منظومه شمسی کشف کردند.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، گروهی از محققان تایلندی و فرانسوی سومین قمر را درحال چرخش به دور سیارک کمربند اصلی "الکترا" کشف کردند که اولین سیارک چهارگانه در منظومه شمسی نام گرفته است.
اغلب سیارک ها مسافرانی تک و تنها هستند، اما بعضی از آنها دارای جفت هستند و جفت آنها معمولا یک جرم کوچک است که به دور آنها که بزرگ تر هستند، می چرخد. اما در موردی نادر، یک منظومه سیارکی سه گانه با دو قمر که به دور جرم اصلی بزرگتر از خود می چرخند، پیدا شد.
سیارک "الکترا"(Elektra) که در ناحیه بیرونی کمربند اصلی سیارکی به دور خورشید می چرخد، نخستین بار در سال ۱۸۷۳ با قطر قابل توجهی در حدود ۲۰۰ کیلومتر کشف شد. با این وجود، نخستین قمر آن تا سال ۲۰۰۳ مشاهده نشده بود و در آن زمان بود که دریافته شد یک صخره شش کیلومتری هر پنج روز یک مرتبه در فاصله حدود ۱۳۰۰ کیلومتری به دور آن می چرخد. همینطور قمر دوم آن در سال ۲۰۱۴ پدیدار شد که یک صخره کوچکتر به طول تنها دو کیلومتر است که هر ۱.۲ روز در فاصله ۵۰۰ کیلومتری از "الکترا" می چرخد.
حالا سومین قمر "الکترا" پیدا شده است که آنرا به اولین منظومه سیارکی چهارگانه شناسایی شده تبدیل نموده است. عرض این قمر فقط ۱.۶ کیلومتر است و در فاصله ۳۴۴ کیلومتری هر ۱۶ ساعت یک مرتبه به دور "الکترا" می چرخد.

در حالیکه دو قمر دیگر در مسیرهای تقریباً دایره ای به دور این سیارک می چرخند، سومین قمر آن مداری غیرعادی و تخم مرغی شکل را دنبال می کند.
این کشف توسط دکتر "آنتونی بردئو"(Anthony Berdeu) انجام شده است و در این راه از الگوریتم های جدیدی که برای آرشیو کردن داده های "تلسکوپ بسیار بزرگ"(VLT) در شیلی ایجاد کرد، بهره برد. این الگوریتم ها تابش نور سیارک اصلی را کم می کنند و آنرا از تصویر حذف می کنند و اجازه می دهند اجرام کم نورتر حول آن قابل مشاهده باشند.
هنگامی که این الگوریتم روی مجموعه داده های به دست آمده از سال ۲۰۱۴ که در آن دومین قمر "الکرا" کشف شده بود، اعمال شد، ""بردئو" سومین قمر را پیدا کرد و برای تایید یافته خود، این الگوریتم ها را روی دو مجموعه داده دیگر از "الکترا" اعمال کرد که آنها هم وجود قمر سوم را تایید کردند و در هر کدام از آنه قابل مشاهده بود.
شاید این نخستین سیارک چهارگانه کشف شده باشد، اما "الکترا" به احتمال زیاد آخرین سیارک چندگانه نخواهد بود.
محققان می گویند که از روش جدید "بردئو" میتوان برای تصویربرداری از سیارک ها و اجرام منظومه شمسی به منظور یافتن قمرهای پنهان دیگر بهره برد.
این تحقیق در مجله Astronomy & Astrophysics انتشار یافته است.

1400/11/28