صالحی خبر داد

اختصاص 10 درصد بودجه 100 میلیون یورویی صندوق توسعه برای پرداخت بدهی ایران به پایگاه های علمی

اختصاص 10 درصد بودجه 100 میلیون یورویی صندوق توسعه برای پرداخت بدهی ایران به پایگاه های علمی به گزارش نیو وبلاگ، معاون پژوهشی وزیر علوم اظهار داشت: 10 درصد از از بودجه 100 میلیون یورویی صندوق توسعه ملی که به وزارت علوم اختصاص داده شده است، برای پرداخت بدهی های گذشته ایران به پایگاه های علمی اختصاص داده ایم.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، پیمان صالحی با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه رسانه های ایران اظهار داشت: پژوهش هایی که در کشور به انجام می رسد را باید به سمت حل مسائل کشور سوق دهیم. ما باید همیشه موضوع تولید علم به عنوان پایه ای برای فناوری های آینده توجه داشته باشیم.

وی با اعلان اینکه فناوری در دنیا بصورت پیوسته است، اضافه کرد: اگر علم یک فناوری را در اختیار نداشته باشیم، نمی توانیم آن فناوری را به دست بیاوریم. علم یک فناوری را در اختیار نداشته باشیم، باید آن فناوری را وارد کشور نماییم.

معاون پژوهشی وزیر علوم درباب جایگاه رتبه علمی ایران اظهار داشت: بر طبق نظام های رتبه بندی «وب آو ساینس» و «اسکوپوس»، ایران توانسته است از نظر تعداد انتشارات علمی به ترتیب جایگاه های ۱۷ و ۱۵ دنیا را در سال ۲۰۲۲ از آن خود کند. همین طور ایران توانسته است برمبنای نظام رتبه بندی اسکوپوس و وب آو ساینس از نظر تعداد انتشارات علمی به ترنیب جایگاه نخست و دوم در سطح منطقه را به دست بیاورد.

وی با اعلان اینکه جمهوری اسلامی ایران در مقطعی توانسته است بیشترین میزان رشد علمی را به دست بیاورد، اشاره کرد: طی یک بازه زمانی ۲۳ ساله، ۵۰ جهانی به جایگاه ۱۵ ارتقا یافته ایم. بهیود جایگاه علمی طی بازه زمانی ۲۳ ساله بیان کننده شتاب ایران در ارتقاء جایگاه علمی است.

صالحی درباره ی ادامه روند بهبود جایگاه ایران اظهار داشت: رقابت منظور بهبود جایگاه در بین کشورهایی که توانستند رتبه های برتر را به دست بیاورند، دشوار است. پیش بینی شده است که بتواینم جایگاه چهاردهم از نظر تعداد انتشارات علمی را در آخر برنامه هفتم توسعه به دست بیاوریم. اگر بتوانیم جایگاه چهاردهم را به دست بیاوریم، اتفاق خوبی حاصل شده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم از نظر نیروی انسانی دارای گنجینه ای قوی هستیم، اضافه کرد: اساتید دانشگاه ها، پژوهشگران بسیار توانمند هستند. اگر تعدادی از عوامل سبب شده که ضرب آهنگ علمی ایران مثل قبل نباشد، به سبب فرسودگی زیرساخت های تحقیقاتی کشور است.

وی با اعلان اینکه تحقیقات نیاز به تجهیزات پیشرفته دارد، اظهار داشت: عمر نیازهای فناوری کوتاه شده است. منظور از عمر نیازهای فناوری، عمر یک فناوری است که در بازار ارائه می شود. هنگامی که یک فناوری در جهان ارائه می شود، اگر تحقیقاتی در دسترس نباشد از صف اول فیلم های تحقیقاتی دنیا دور می مانیم.

صالحی با اعلان اینکه تجهیزات تحقیقاتی روز دنیا نسبت به تجهیزات قدیمی، دقیق تر و ارزان تر هستند، اظهار داشت: بررسی ها بیان کننده این است امروزه، تحقیقات به تجهیزات روز دنیا نیاز دارد. اگر نتوانیم تجهیزات قدیمی را به روزرسانی نماییم، ارتقا جایگاه کمی افت می کند.

معاون پژوهشی وزیر علوم اظهار داشت: بر این باور هستم که کم شدن ظرفیت حمایت های مالی از تجهیزات و کارهای تحقیقاتی در افت ضرباهنگ ارتقا جایگاه علمی کشور اثر گذاشته است.

وی با اشاره به این که تامین تجهیزات تحقیقاتی در کانون توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته است، اضافه کرد: ایشان فرمان داده اند که مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی بمنظور خرید تجهیزات و ارتقا پایگاه های اطلاعاتی وزارت علوم اختصاص داده شود که ۵۰ درصد این مبلغ پرداخت شده و مابقی تا انتهای سال پرداخت می شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم اشاره کرد: ۱۰ درصد از از بودجه ۱۰۰ میلیون یورویی صندوق توسعه ملی که به وزارت علوم اختصاص داده شده است، برای پرداخت بدهی های گذشته ایران به پایگاه های علمی اختصاص داده ایم.

وی افزود: بودجه ای که از صندوق به وزارت علوم اختصاص یافته است کمک بسیار شایانی به تامین تجهیزات نوین تحقیقاتی کرده است. اگر تامین تجهیزات نوین تحقیقاتی ادامه نداشته باشد، بازهم ضرباهنگ جایگاه علمی ایران افت می کند.

صالحی با اعلان اینکه بیش از ۱۵۰۰ مجله پژوهشی کشور مورد تایید وزارت علوم هستند، اظهار داشت: قبل از این که دولت سیزدهم شروع به کار کند، ۱۰۱ مجله پژوهشی توانسته بودند نمایه اسکوپوس را به دست بیاورند. طی دو سال گذشته، ۵۶ مجله پژوهشی دیگر توانستند نمایه اسکوپوس را به دست بیاورند. فقط ۱۰۱ مجله پژوهشی طی ۲۵ سال قبل توانسته بود نمای اسکوپوس را به دست بیاورد؛ اما طی دو سال قبل ۵۶ مجله دیگر به تعداد مجله های پژوهشی قبلی افزوده شد. افزایش تعداد مقالات مورد تایید نمایه های بین المللی می تواند به ما کمک نماید که با بهره بردن از توان داخلی بتوانیم جایگاه خودرا در سطح جهانی ارتقا دهیم.





منبع:

1402/12/02
08:11:33
0.0 / 5
314
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی