تصویر خارق العاده فضاپیمای جونو از قمر سیاره مشتری

تصویر خارق العاده فضاپیمای جونو از قمر سیاره مشتری نیو وبلاگ: تصویر فضاپیمای ˮجونوˮ از قمر سیاره مشتری موسوم به ˮاروپاˮ، سطح پوشیده از یخ آنرا به نمایش می گذارد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، فضاپیمای "جونو"(Juno) ناسا، اولین تصویر خودرا از قمر مشتری موسوم به "اروپا"(Europa) گرفته است که سطح پوشیده از یخ آنرا با جزییات خارق العاده ای نشان میدهد.
این تصویر، نزدیکترین نگاه به قمر اروپا بشمار می رود که طی بیش از ۲۰ سال قبل ارائه شده است؛ زمانی که فضاپیمای "گالیله"(Galileo) متعلق به ناسا در ژانویه سال ۲۰۰۰ به فاصله ۳۵۱ کیلومتری از سطح قمر رسید.
تصاویر جونو با آشکار کردن خاصیت های سطح در منطقه "Annwn Regio" نزدیک خط استوای قمر اروپا، در نزدیک ترین فاصله ثبت شدند.
اروپا، ششمین قمر بزرگ منظومه شمسی بشمار می رود که کمی کوچک تر از ماه زمین است. دانشمندان فکر می کنند که یک اقیانوس شور در زیر پوسته یخی آن قرار دارد که موجب ایجاد پرسش هایی در مورد شرایط بالقوه ای شده است که می توانند از زندگی در زیر سطح اروپا پشتیبانی کنند.


بااینکه داده های جونو هیجان انگیز هستند اما فضاپیما فقط یک پنجره دو ساعته را برای جمع آوری داده ها داشت و با سرعت حدود ۲۳.۶ کیلومتر در ثانیه از کنار قمر گذشت.
"اسکات بولتون"(Scott Bolton)، پژوهشگر ارشد جونو در "مؤسسه تحقیقاتی جنوب غربی"(SwRI) در سن آنتونیو اظهار داشت: این فضاپیما هنوز در مراحل اولیه است اما طبق همه نشانه ها، پرواز جونو از کنار اروپا یک موفقیت بزرگ بود.
اولین عکس فقط نمایی از علم جدید و قابل توجهی است که از مجموعه سیستم ها و سنسورهای جونو به دست می آید که داده ها را در حین گذر از پوسته یخی قمر به دست آوردند.


این بخش از اولین تصویر اروپا که طی این پرواز بوسیله سیستم "جونوکم"(JunoCam) فضاپیما گرفته شده است، روی نواری از سطح اروپا در شمال خط استوای آن زوم می کند.
به سبب کنتراست بالا رفته بین نور و سایه که در امتداد پایانه مشاهده می شود، خاصیت های زمین ناهموار به آسانی قابل مشاهده هستند؛ همچون قسمت های بلند سایه افکن، در صورتیکه برآمدگی ها و فرورفتگی های روشن و تاریک در سراسر سطح منحنی می شوند. گودال مستطیلی نزدیک پایانه ممکنست یک دهانه برخوردی تخریب شده باشد.


جونو طی پرواز، تصاویری را با بالاترین وضوح از ماه جمع آوری کرد و علاوه بر تعامل قمر با مگنتوسفر مشتری، داده های ارزشمندی را در مورد ساختار پوسته یخی اروپا، فضای داخلی، ترکیب سطح و یونوسفر به دست آورد.
"کندی هانسن"(Candy Hansen)، یکی از پژوهشگران پروژه جونو که سرپرستی برنامه ریزی دوربین را در "موسسه علوم سیاره ای"(PSI) در توسان، آریزونا بر عهده دارد، اظهار داشت: گروه پژوهشی، مجموعه کامل تصاویر به دست آمده توسط جونو را با تصاویر ماموریت های قبلی مقایسه خواهند کرد تا ببینند آیا خاصیت های سطح اروپا در دو دهه گذشته تغییر کرده اند یا خیر.
نماهای نزدیک جونو و داده های دستگاه "رادیومتر مایکروویو"(MWR)، جزییات جدیدی را در مورد چگونگی تغییر ساختار یخ اروپا در زیر پوسته آن ارائه می دهند.
دانشمندان می توانند از همه این اطلاعات برای به دست آوردن زوایای دید جدید در مورد ماه استفاده کنند؛ همچون داده هایی در مورد مناطقی که ممکنست آب مایع در زیر سطح آنها وجود داشته باشد.
با توجه به این داده ها در مورد زمین شناسی اروپا، مشاهدات جونو برای ماموریت های آینده، همچون "اروپا کلیپر"(Europa Clipper) ناسا سودمند خواهند بود.
اروپا کلیپر که مقرر است در سال ۲۰۲۴ به فضا پرتاب شود، جو، سطح و داخل قمر را بررسی خواهدنمود و هدف اصلی علمی آن پاسخ دادن به این پرسش است که آیا مکان هایی در زیر سطح اروپا وجود دارند که بتوانند حیات را پشتیبانی کنند یا خیر.
با تاکید بر مشاهدات جونو و ماموریت های قبلی مانند "وویجر۲"(Voyager 2) و گالیله، ماموریت اروپا کلیپر می تواند جو، سطح و درون قمر را در سال ۲۰۳۰ بررسی کند. هدف این ماموریت، بررسی قابلیت سکونت قمر و درک بهتر اقیانوس زیرسطح آن، ضخامت پوسته یخی و جستجوی توده های احتمالی است که ممکنست آب زیرسطحی را به فضا منتقل کنند.
این پرواز از نزدیک، مسیر جونو را تغییر داد و زمان چرخش به دور مشتری را از ۴۳ به ۳۸ روز کم کرد. همچنین، این فضاپیما مقرر است در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ پروازهای از نزدیک قمر "آیو" (Io)، آتشفشانی ترین جرم منظومه شمسی را انجام دهد.




منبع:

1401/07/10
11:31:16
0.0 / 5
238
تگهای خبر: اطلاعات , پروژه , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی