جدید ترین جزئیات از مریخ نورد ژورونگ چین

جدید ترین جزئیات از مریخ نورد ژورونگ چین به گزارش نیو وبلاگ، مدارگرد شناسایی مریخ ناسا تایید نمود که مریخ نورد ژورونگ چین، ماه ها ساکن بوده است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، این مریخ نورد در ماه مه ۲۰۲۲ وارد خواب زمستانی شد و الان دلیلی وجود دارد که باور نماییم از خواب بیدار نشده است. در ۱۰ فوریه، مأموریت تیان ون ۱ چین - نخستین مأموریت بین سیاره ای این کشور - دومین سالگرد خویش را در مدار مریخ جشن گرفت. اما به نظر می آید یکی از بخش های اصلی این مأموریت یعنی مریخ نورد ژورونگ، متوقف شده است و الان عکسی از وضعیت ساکن آن وجود دارد.
ژورونگ در ماه مه ۲۰۲۲ وارد خواب زمستانی برنامه ریزی شده شد تا از زمستان تاریک و سرد مریخ بیرون برود، چونکه این مریخ نورد برای تأمین انرژی و گرما به انرژی خورشیدی متکی است. کنترل کننده های آن در اداره ملی فضایی چین (CNSA) پیشبینی می کردند که در ماه دسامبر با بازگشت نور در بهار مریخ بیدار شود، اما آژانس هنوز هیچ بروزرسانی در رابطه با ژورونگ عرضه نکرده است.


تصاویر جدید انتشار یافته توسط دانشگاه آریزونا که دوربین HiRISE در مدارگرد شناسایی مریخ ناسا را مدیریت می کند، نشان داده است که ژورونگ بین ۷ سپتامبر ۲۰۲۲ و ۸ فوریه ۲۰۲۳ حرکت نکرده است. تصاویر نشان داده است که مریخ نورد هنوز از خواب زمستانی بیدار نشده است.

در ژانویه، ساوت چاینا مورنینگ پست گزارش داد که مریخ نورد هنوز ارتباط خویش را با کنترل مأموریت برقرار نکرده است. علل زیادی وجود دارد که مریخ نورد امکان دارد در خواب زمستانی بماند. گرد و غبار امکان دارد روی صفحات خورشیدی ژورونگ جمع شده باشد و کارایی آنها را کاهش داده باشد.
این مریخ نورد برخلاف سایر کاوشگرها همچون کاوشگر یوتو(Yutu) متعلق به چین، فاقد واحد گرمکن رادیوایزوتوپی است، اما در عوض دارای یک جفت پنجره است که به یک ماده شیمیایی به نام n-undecane اجازه می دهد انرژی گرمایی را ذخیره کند. این ماده گرما را جذب می کند و در طول روز ذوب می شود و در شب باردیگر جامد می شود و گرما را آزاد می کند.
طوفان های گرد و غبار در منطقه Utopia Planitia در مریخ امکان دارد بر توانایی این مریخ نورد برای تولید گرما و نور تاثیر گذاشته باشند. این مورد به صورت بالقوه می تواند موضوعی باشد که سکوت ژورونگ را توضیح می دهد.
جیا یانگ، معاون طراح مأموریت تیان ون۱ در سپتامبر ۲۰۲۲ به خبرنگاران اظهار داشت: به جهت اینکه ژورونگ از خواب زمستانی بیدار شود، مریخ نورد باید به دمای ۵ درجه فارنهایت (منهای ۱۵ درجه سانتیگراد) برسد و حداقل ۱۴۰ وات انرژی تولید نماید.




منبع:

1401/12/06
13:45:53
0.0 / 5
304
تگهای خبر: دانشگاه , دوربین , سیاره , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی