دانشمندان اسپانیایی:

چرت زدن احتمال مبتلاشدن به ضربان قلب نامنظم را بیشتر می کند

چرت زدن احتمال مبتلاشدن به ضربان قلب نامنظم را بیشتر می کند نیو وبلاگ: نیو وبلاگ: نتایج مطالعه جدید پژوهشگران اسپانیایی نشان داده 30 دقیقه خوابیدن در روز ممکنست خطر مبتلاشدن به ضربان قلب نامنظم را افزایش دهد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، گاهی اوقات چرت زدن برای مدتی کوتاه در روز وسوسه انگیز است اما متخصصان دریافته اند که چرت زدن ۳۰ دقیقه ای در روز ممکنست خطر مبتلاشدن به ضربان قلب نامنظم را افزایش دهد. فیبریلاسیون دهلیزی موجب ضربان قلب نامنظم و اغلب غیر طبیعی و سریع می شود. افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی پنج برابر بیش از همسالان خود در معرض خطر سکته مغزی هستند. این بیماری بیش از ۴۰ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و خطر سکته مغزی در مبتلایان به آن پنج برابر بیش از همسالان آنها است.
پژوهشگران «بیمارستان دانشگاه خوان رامون خیمنز در اسپانیا»(Juan Ramon Jimenez University Hospital in Spain) در این مطالعه به جهت اینکه دریابند آیا چرت زدن می تواند با این بیماری ارتباط داشته باشد یا خیر، داده های بیش از ۲۰ هزار نفر را که ضربان قلب نامنظم نداشتند، تحلیل و بررسی کردند. شرکت کنندگان هر دو سال یک پرسشنامه را پر کردند و برمبنای میانگین مدت چرت روزانه خود(نخوابیدن، کمتر از ۳۰ دقیقه خوابیدن یا ۳۰ دقیقه و بیشتر خوابیدن) به سه گروه تقسیم شدند.
آنها دریافتند در مقایسه با افرادی که در طول روز چرت می زنند، خطر مبتلاشدن به فیبریلاسیون دهلیزی در افرادی که ۳۰ دقیقه یا بیشتر در روز چرت می زنند، دو برابر می شود. در همین حال، در مقایسه با چرت های کوتاه، خطر در افرادی که از چرت زدن اجتناب می کردند بالا نبود.
تحلیل و بررسی بیشتر نشان داد که زمان خواب ایده آل بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه به نظر می آید، برای اینکه این افراد در مقایسه با افرادی که نیم ساعت یا بیشتر چرت می زنند، ۵۶ درصد کاهش خطر مبتلاشدن به ضربان قلب نامنظم را داشتند.
دکتر «دیاز-گوتیرز» از بیمارستان دانشگاه خوان رامون خیمنز در اسپانیا، اظهار داشت: مطالعات قبلی نشان داده است که الگوهای خواب ممکنست در ایجاد فیبریلاسیون دهلیزی نقش داشته باشد، اما تا آنجا که ما می دانیم این نخستین مطالعه برای تحلیل و بررسی این بیماری است. مطالعه ما نشان میدهد که چرت زدن در طول روز باید به کمتر از ۳۰ دقیقه محدود شود و نتایج نشان میدهد که مدت زمان چرت زدن بهینه بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه است.
او اظهار داشت که توضیحات زیادی برای ارتباط بین چرت زدن و سلامت قلب وجود دارد. به عنوان مثال، چرت های طولانی در طول روز ممکنست ساعت داخلی بدن را مختل کند و به خواب کوتاه تر در شب، بیدار شدن بیشتر در طول شب و کاهش فعالیت بدنی منجر شود. در همین حال چرت های کوتاه در روز ممکنست ساعت بدن ما را بهبود بخشد، سطح فشار خون را کم کند و استرس را کم کند.
وی ادامه داد: افراد دارای اختلال خواب شبانه باید از اتکا به چرت زدن برای جبران کمبود خواب خود اجتناب کنند.
فیبریلاسیون دهلیزی که با علائمی مانند تپش قلب، سرگیجه و تنگی نفس مشخص می شود، حدود ۱.۴ میلیون نفر در بریتانیا را تحت تاثیر قرار می دهد.
این بیماری می تواند بزرگسالان در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد، اما در افراد مسن و مردان شایع تر است.




منبع:

1402/01/28
12:01:55
0.0 / 5
328
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی