کنه ها با بهره گیری از الکتریسیته ساکن می جهند!

کنه ها با بهره گیری از الکتریسیته ساکن می جهند! نیو وبلاگ: پژوهشگران دریافته اند که کنه ها از الکتریسیته ساکن برای پرش روی میزبان های دور استفاده می نمایند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، اگر تا حالا فکر می کردید کنه ها ناخوشایند هستند، یک مطالعه جدید بطور قطع اوضاع را بدتر می کند. پژوهشگران دانشگاه «بریستول» کشف کرده اند که کنه ها می توانند توسط الکتریسیته ساکنی که میزبان آنها بطور طبیعی انباشته می کند، بوسیله شکاف های هوایی چندین برابر بیش از طول بدن شان بجهند.
این کار به آنها اجازه می دهد تا به میزبان هایی که خارج از دسترس پاهای کوچک آنها هستند، برسند و تماس برقرار کنند. این خاصیت همین طور بیماریها را به دورتر از آن چه قبلا تصور می شد، می برد.
سم انگلند نویسنده ارشد این مطالعه از دانشکده علوم زیستی دانشگاه بریستول توضیح داد: ما می دانستیم که خیلی از حیوانات همچون انسان ها می توانند بارهای الکترواستاتیکی قابل توجهی را جمع کنند. ما این را زمانی می بینیم که بعد از پرش روی ترامپولین گرفتار شوک می شویم یا بطورمثال هنگام مالیدن بادکنک روی موهایمان می بینیم که گرفتار برق گرفتگی خفیف می شویم.
وی ادامه داد: این دفعه الکترواستاتیکی برای حیوانات در طبیعت نیز زمانی اتفاق می افتد که به اجسام موجود در محیط خود مانند چمن، شن و ماسه یا حیوانات دیگر ساییده شوند. این بارها به طرز شگفت انگیزی زیاد هستند و می توانند معادل صدها یا هزاران ولت باشند، یعنی بیش از آن چه در پریز برق خانه خود دارید! نکته مهم این است که بارهای ساکن بر روی بارهای ساکن دیگر، بسته به مثبت یا منفی بودن آنها، جاذبه یا دافعه اعمال می کنند.
وی ادامه داد: ما می خواستیم بدانیم آیا بارهای ساکنی که در پستانداران، پرندگان و خزندگان بطور طبیعی انباشته می شوند، می تواند به اندازه ای زیاد باشد که کنه های انگلی با بهره گیری از آن به هوا بلند شوند و توانایی خودرا در یافتن یک میزبان جدید برای بهبود تغذیه خود افزایش دهند؟
دانشمندان در آزمایش های خود شاهد بودند که کنه ها به آسانی بوسیله هوا در شکاف های هوایی چند میلی متری یا چند سانتی متری کشیده می شوند.
انگلند اظهار داشت: ابتدا ما از اندازه گیری های قبلی بار معمولی حمل شده توسط حیوانات برای پیش بینی ریاضی قدرت میدان الکتریکی به وجود آمده بین یک حیوان حامل بار و علف هایی که می خواهند روی آنها بنشینند و منتظر بمانند تا میزبان ها از آنجا عبور کنند، استفاده کردیم.
وی ادامه داد: سپس ما کنه ها را با یک شکاف هوا در میان آنها زیر یک الکترود قرار دادیم و بار الکترود را افزایش دادیم تا کنه ها به سمت الکترود جذب شوند. با انجام این کار ما توانستیم حداقل قدرت میدان الکتریکی را که در آن کنه ها وجود دارد، تعیین نماییم. این حداقل میدان الکتریکی در مرتبه بزرگی پیش بینی شده توسط محاسبات ریاضی میدان الکتریکی بین یک حیوان حامل بار و علف بود، بدین سبب این احتمال وجود دارد که کنه ها در طبیعت توسط الکتریسیته ساکن به سمت میزبان خود جذب شوند.
گروه پژوهشی حالا امیدوار است که این کشف بتواند منجر به فناوری های جدیدی مانند اسپری های ضد الکتریسیته ساکن شود که بتواند نیش کنه را در انسان، حیوانات خانگی و حیوانات مزرعه به حداقل برساند.
انگلند در آخر اظهار داشت: حالا کشف کرده ایم که کنه ها می توانند بوسیله الکتریسیته ساکنی که سایر حیوانات بطور طبیعی ایجاد می کنند، چندین برابر بزرگ تر از اندازه خود در شکاف های هوایی به هوا بلند و جابجا شوند. این امر موجب می شود تا حیواناتی را که می خواهند به آنها بچسبند و از آنها تغذیه کنند، پیدا کنند. تابحال ما نمی دانستیم که یک حیوان می تواند از الکتریسیته ساکن استفاده نماید و این مرز تصور انسان را باز می کند که چگونه خیلی از نیروهای نامرئی مانند همین الکتریسیته ساکن می توانند به حیوانات و گیاهان کمک کنند تا زندگی خودرا ادامه دهند.
این یافته ها در مجله Current Biology انتشار یافته است.



1402/04/13
13:21:52
0.0 / 5
290
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی