گزارش نیو وبلاگ؛

وقتی مرگ و زندگی ۲ روی سکه قصاص می شود

وقتی مرگ و زندگی ۲ روی سکه قصاص می شود نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، رهایی محکوم به اعدام از چوبه دار به واسطه رضایت خانواده خواستار قصاص موج رضایتمندی و خرسندی را در فضای استان سمنان و بخصوص شهرستان شاهرود بوجود آورده است.



خبرگزاری مهر گروه استان ها - محمد حسین عابدی؛ در اولین روزهای دهه سوم مهرماه ۱۴۰۲ خبر توقف اجرای حکم اعدام یک متهم به اسید پاشی به اذن خدا و رضایت خانواده خواستار قصاص بار دیگر موج مثبتی از اهمیت رضایت دادن در مورد قصاص را در جامعه مدنی شرق استان سمنان و مشخصاً شهرستان شاهرود به راه انداخت.
تحقیقات خبرنگار مهر نشان داده است که سه نفر دیگر در زندان شاهرود در انتظار اجرای حکم اعدام و قصاص نفس هستند تلاش ها برای دریافت رضایت از خانواده های اولیای دم از جانب مشاوران زندان مجموعه دادگستری و دستگاه قضایی و همینطور معتمدان و ریش سفیدان شهرستان شاهرود ادامه دارد تا شاید بتوان برای این سه نفر هم رضایت گرفت و آنها را زندگی باردیگر بخشید.
موضوع بخشش اصلاً ساده نیست
بخشش آن هم پای چوبه دار مبحث ساده ای نیست بلکه باید تمام جوانب آنرا سنجید و در نتیجه نمی توان به درستی در مورد آن قضاوت کرد چون که شرایط در هر پرونده قضایی با دیگری متفاوت بوده نمی توان انتظار یک نتیجه واحد را برای چندین پرونده قضایی مطالبه کرد.
موضوع رضایت خانواده خواستار نسبت به قصاص یک جوان شاهرودی سبب شد تا بار دیگر نگاهی به مبحث بخشش و همینطور قصاص بیندازیم چون که در ایام اخیر اظهار نظرهای گوناگونی در ابعاد مختلف در فضای مدنی و حقوقی شهرستان شاهرود مطرح می شود.
پیش از هر چیز باید این توضیح را داد که این گزارش به هیچ عنوان قصد قضاوت پیرامون پرونده ۳ محکوم به اعدام دیگر در شهرستان شاهرود نداشته و صرفا به ابعاد جامعه شناختی و حقوقی پدیده قصاص که البته حق طبیعی قانونی و شرعی است، خواهد پرداخت همینطور نگاهی به رویه های قضایی پیرامون این مورد خواهیم انداخت.

مجازات قتل نفس
یک حقوقدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه قانون شرعی و حقوقی کشورمان برای قتل قصاص در نظر گرفته است می گوید از آنجائیکه مجازات قاتل، قصاص شمرده می شود در نتیجه قتل، زندان ندارد و بنابراین حساسیت پرونده هایی از این دست بیشتر برای آن است که قاتل یا جان خویش را از دست می دهد و یا کاملا آزاد می شود.
مهدی نبوی با اعلان اینکه پرونده های قتل مانند سکه ای هستند که یک روی آن آزادی و روی دیگر آن مرگ است افزود در بعضی از کشورها برای قتل ان های به طور عمده طویل المدت در نظر گرفته می شود اما در قانون اسلامی مجازات قاتل پرداخت دیه یا قصاص است و دلیل فقهی و حقوقی آن هم از دست رفتن جان یک انسان شمرده می شود که با هیچ چیز دیگری همچون زندان قابل جبران نیست.
وی با اعلان اینکه در پرونده های قتل جان یک فرد از میان برداشته شده و این در حالیست که حتی اگر قاتل به ۱۰۰ سال زندان هم محکوم شود فرد مقتول دیگر زنده نخواهد شد افزود به عبارت دیگر باید مجازات با جرم تناسب داشته باشد در نتیجه قاتل زمانیکه جان فردی را می گیرد متناسب آن می بایست با جان خود بهای آنرا بپردازد.
مواد حقوقی و فقهی
این حقوقدان ادامه می دهد: مبحث مطروحه دلیل فقهی و قانونی مبحث است اما پرونده های قتل یک بعد اجتماعی و مدنی هم دارند بنابراین سفارش می شود حتی الامکان اولیای دم از قصاص بپرهیزند چون که تأثیرات بخشش در جامعه آنچنان وسعت گسترده ای می یابد که برکات آن غیر قابل توصیف است.
نبوی با اعلان اینکه در این پرونده ها سفارش می شود که فشاری بر خانواده مقتول وارد نیاید چون که در وهله اول آنها داغدار و بر مبنای شرع و قانون مختار به بخشش یا قصاص هستند و این حق آنها شمرده می شود که هیچکس نمی تواند آنرا از آنها بگیرد، بیان نمود: در وهله دوم اما علیرغم این که قصاص حق است نمی توان سفارش به بخشش کرد اما حتما باید شرایط حاکم بر آن خانواده را به لحاظ روحی روانی و غیره در نظر داشت.
وی اضافه کرد: به عبارت دیگر قصاص از آن دست موضوع هایی است که نمی توان از خارج گود در مورد آن قضاوت کرد چون که فشارهای وارده بر خانواده مقتول برای همگان قابل درک نیست باید در نظر داشت که اگر خانواده مقتول بر حق خود پافشاری کرده و اعدام بخواهد مورد قضاوت یک گروه قرار می گیرد و اگر طلب بخشش کند مورد قضاوت گروه دیگر و بنابراین این شرایطی نیست که به درستی در درک آدمی بگنجد.
قصاص یا زندگی
یک دانش آموخته دیگر حقوق در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: اگر جایگزین قصاص می توانست زندان های طولانی مدت باشد شاید مقوله دریافت رضایت برای عدم اعدام قاتل قدری توجیه داشته و حتی شاید تسهیل شود اما از آنجائیکه قتل قصاص دارد قاتل جان خویش را از دست می دهد و یا کاملا بی قید و بند آزاد می گردد.
میثم قربانی بیان نمود: ما در همین شهرستان شاهرود موردی را داشتیم که فردی از قصاص جوانی گذشت و جوان پس از مدتی از زندان خارج شد این جوان نه تنها قدردان این زندگی باردیگر بود بلکه نسبت به آزار خانواده مقتول مبادرت می ورزید و بارها و بارها آنها را مورد رذالت قرار داد و از آنجائیکه خانواده مقتول رضایت داده بودند مجدداً نمی توانستند فرد را به زندان بازگردانند در نتیجه مبحث رضایت به همین سادگی هم نیست که گروهی جمع شوند نزد خانواده مقتول بروند و با صحبت از آنها رضایت بگیرند تا قاتل اعدام نشود.
وی با اعلان اینکه اثر بخشش در کل جامعه سیطره پیدا خواهد نمود و یک نوع فرهنگ سازی است، اضافه کرد: بنظر می رسد اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حقوقدانان به این اجماع برسند که زندان های طولانی مدت و یا حتی حبس ابد را هم به قانون قتل اضافه کنند شاید هم مبحث بازدارندگی و هم طلب بخشش برای عدم اعدام قاتل توجیه درست تری داشته باشد.

بررسی جامعه شناختی ماجرا
البته این مورد احتیاج به بررسی جامعه شناختی هم دارد هر چند اصلاً قصد نداریم که در رابطه با بخشش یا اجرای حکم قصاص در هر پرونده ای شامل سه پرونده اعدامی موجود در شاهرود نتیجه گیری یا قضاوت نماییم. یک جامعه شناس و محقق اجتماعی در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: بخشش دارای دو جنبه درونی و بیرونی است ابتدا می تواند برای خانواده مقتول با اینکه دشوار، اما نشانه بزرگواری و آرامش خاطر باشد و دوم برای جامعه می تواند یک موج مثبت ایجاد نماید که حائز اهمیت می باشد.
سید مجید رضا موسوی با اعلان اینکه بخشش دارای ابعاد گسترده ای است اما بسیار اهمیت دارد که جامعه چطور با آن برخورد کند، بیان نمود: در این نوع موارد متأسفانه موجی از مردم بخصوص در فضای مجازی می باشند که بر روی خانواده مقتول فشار وارد می آورند نمونه آنرا در مبحث یک ورزشکار که در تهران دختری را کشته بود اما جای او را لو نمی داد مشاهده شد که چه زجری را به خانواده غزاله تحمیل کردند.
وی با اعلان اینکه گاهی ورود اشتباه جامعه به این موضوعات حتی کار را خراب تر هم می کند، اضافه کرد: بنظر می رسد که ضمن احترام به نظرات خانواده های مقتولان باید جامعه اجازه دهد که متصدیان و دست اندرکاران بخصوص مددکاران زندان و دادگستری و کسانی که دوره های آموزشی لازم را دراین زمینه دیده اند به ماجرا ورود کرده تلاش خویش را صورت دهند تا اگر امکان داشت رضایتی دریافت شود بنابراین بشدت باید از قضاوت دوری کرد.
دو گزینه پیش رو
برخی حقوق دانان بر این عقیده هستند هرچند زندان های طویل المدت هم مقتول را زنده نمی کند اما حداقل از آزادی بی قید و شرط قاتل هم جلوگیری می کند و از طرفی اعدامی هم صورت نگرفته است مانند اقدامی که در بسیاری کشورها به انجام می رسد.
در حقیقت و در شرایط کنونی خانواده مقتول تنها دو گزینه را پیش رو خواهد داشت این انتخاب را دشوار می سازد اگر یک خانواده نخواهد قاتل را اعدام کند و از طرفی موافق آزادی بی قید و شرط او هم نباشد باید چه اقدامی را صورت دهد اگر رضایت دهد قاتل یکی از اعضای خانواده شان آزاد می شود و اگر اعدام بخواهند مقتول باردیگر زنده نمی شود و تنها یک خانواده دیگر هم داغدار خواهند شد.
پس بنظر می رسد مجازات های تکمیلی مانند زندان های طولانی مدت یا نفی بلد حتی تبعید و… بتواند انتخابهای بیشتری را پیش روی خانواده مقتول قرار دهد در نهایت باید گفت سه جوان شاهرودی دیگر به طور عمده به جرم قتل الان در انتظار اجرای حکم هستند بنابراین با تمام حق که خانواده های مقتولان دارند باید دید که سرنوشت این پرونده ها آیا به مجازات اعدام منتهی می شود یا خیر


منبع:

1402/07/27
13:39:19
0.0 / 5
229
تگهای خبر: تحقیقات , فضا , فضای مجازی , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی