عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس:

در پر تنش ترین حوضه های آبریز دنیا قرار داریم

در پر تنش ترین حوضه های آبریز دنیا قرار داریم به گزارش نیو وبلاگ، عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید براینکه در پر تنش ترین حوضه های آبریز دنیا قرار داریم، اظهار داشت: افغانستان بر خلاف ایران با کشورهای همسایه خود حکم بالادست را داشته و از آب بعنوان یک ابزار سیاسی در دولت های مختلف برای توازن قدرت با کشورهای همسایه بهره برده است.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، حجت میان آبادین در نشست تخصصی بررسی چالش آب در ایران به بررسی چالش های هیدروپلیتیک و دیپلماسی آب ایران پرداخت.

وی ضمن اشاره به بحث امنیت آب تصریح کرد: مساله بحران آب نه تنها برای ایران بلکه برای کشورهای همسایه، منطقه و بین الملل هم مطرح است. در مساله امنیت آب چندین حوزه مانند؛ انرژی، آب آشامیدنی، مساله غذایی، صنعت، مسائل زیست محیطی و امنیت انسانی و ملی قابل بررسی است.

این استاد دانشگاه افزود: حوزه امنیت دارای دو بعد؛ مقیاس فرو ملی و مقیاس فرا ملی است.۴۲ درصد جمعت کره زمین در حوضه های آبریز فراملی زنگی می کنند یا به عبارتی زندگی آنها وابسته به شرایط کشورهای فراملی است. با بررسی های بدست آمده، ۳۱۰ حوضه آبریز فرامرزی و ۶۰۰ حوزه آبخوان زیر زمینی، ۱۶۰۰ دریاچه و ۲۳۴ تالاب بین المللی مشترک در بین کشورها وجود دارد که با عنایت به ماهیت خود، زمینه مناقشات و همکاری میان کشورها را بوجود می آورد.

وی ضمن اشاره به این که کشورهای اروپایی و آمریکایی هزینه های زیادی را برای مطالعات هیدروپلیتیکی کشورها بخصوص کشورهای آسیای مرکزی انجام می دهند تصریح کرد: از سال ها پیش کشورهای مختلف مطالعات خویش را در حوزه هیدروپلیتیکی کشورها انجام می دهند همچون مطالعات دانشکده نیروی دریایی آمریکا در مورد مناقشات آب ایران، ترکیه، سوریه و عراق بر روی سد سازی های ترکیه بر روی دجله و فرات در سال ۱۳۸۰ و یا پروژه های وزارت خارجه فنلاند بر روی منابع آب های مشترک آسیای مرکزی تنها نمونه هایی از این دست است که میتوان برشمرد.

میان آبادین افزود: اخیرا هم دو اندیشکده مطالعات اقلیمی آمریکا به بررسی تغییرات اقلیمی و چگونگی تاثیرات آن بر چالش های امنیتی، شورش ها و قیام های اجتماعی احتمالی در ایران و همینطور اثر آن بر سیاست های آمریکا در منطقه غرب آسیا پرداخته که گزارش آن درآبان ماه سال ۱۴۰۲ انتشار یافته است. این مطالعه با حضور دو حزب کنگره آمریکا، مقامات وزارت امور خارجه و کارمندان نهادهای غیر دولتی انجام شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این بعد از اجرای برجام در سال ۲۰۱۵ دو اندیشکده در ترکیه فعالیت خویش را بر روی منابع آب های مشترک ایران آغاز کردند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان وضعیت هیدروپلیتیکی ایران خاطرنشان کرد: ایران از نظر تعداد همسایه پس از چین و روسیه بیشترین تعداد همسایه را دارد. بدین سان ما با ۱۵ کشور همسایه هستیم که با همه آنها مرز مشترک آبی داریم. البته کمتر کشوری در دنیا چنین شرایط هیدروپلیتیکی دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، وی با تکیه بر این که آب همواره بعنوان ابزار نظامی در دست گروههای تجزیه طلب مانند اسرائیل، داعش و طالبان بوده است، اظهار داشت: ما در پر تنش ترین حوضه های آبریز دنیا قرار داریم آسیای مرکزی که ایران هم جز آن است از نظر مناقشات آبی بالاترین سطح را دارد. مساله این مورد تا آن حد است که خیلی از کشورها به جز سفارت، دفتر تخصصی آب های فرامرزی در آن کشورهای مورد نظر دارند.

عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس و آسیای مرکزی که ایران هم جز آن است از نظر مناقشات آبی بالاترین سطح را دارد. مساله این مورد تا آن حد است که خیلی از کشورها به جز سفارت، دفتر تخصصی آب های فرامرزی در آن کشورهای مورد نظر دارند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه به مشکلات آب های فرامرزی ایران با افغانستان و سد سازی های این کشور بر روی آب های مشترک با ایران هم اشاره نمود و اظهار نمود: افغانستان بر خلاف ایران با کشورهای همسایه خود حکم بالادست را داشته و از آب بعنوان یک ابزار سیاسی در دولت های مختلف برای توازن قدرت با کشورهای همسایه بهره برده است.

میان آبادی بزرگترین چالش پس از آب را مساله گرد و غبار دانست و اضافه کرد: بالاترین آمار در زمینه گرد و غبار را اول شمال آفریقا با ۱۱۵۰ میلیون تن و بعدی فلات تبت با جابه جایی ۶۰۰ میلیون تن گرد و غبار در سال را دارد که در مقایسه با ایران، کشور ما در وضعیت بهتری قرار دارد ولی اگر مساله فرامرزی ایران در قسمت گرد و غبار که در سه جبهه خوزستان، تالاب هورالعظیم و شمال شرق کشور وجود دارد، حل نشود تبدیل به بحران بزرگتری خواهد شد.




1402/10/30
13:31:07
0.0 / 5
260
تگهای خبر: برجام , پروژه , دانشگاه , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی