در یك مطالعه پژوهشی بررسی شد

عوامل موثر بر مصرف کننده ایرانی در شبکه های اجتماعی

عوامل موثر بر مصرف کننده ایرانی در شبکه های اجتماعی نیو وبلاگ: پژوهشگران کشور در یک مطالعه پژوهشی، به بررسی رفتار مصرف کننده ایرانی در رسانه های اجتماعی پرداخته و برمبنای آن، پیشنهادهایی را برای بهبود وضعیت شبکه های داخلی مطرح نمودند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، رسانه های اجتماعی متعلق به نسل دوم برنامه های اینترنتی که به عنوان وب دو شناخته می شوند، هستند. سایت های رسانه های اجتماعی پدیده اینترنتی نوینی بوده و اولین نمونه این نوع شبکه ها در اواخر قرن بیستم ظاهر شدند. امروزه صدها میلیون نفر از کاربران به رسانه های اجتماعی متصل هستند و بسیاری از آنان بصورت کاملا یکپارچه در زندگی روزانه از رسانه های اجتماعی استفاده می نمایند. امریکای شمالی بالاترین آمار استفاده کاربران اینترنتی از رسانه های اجتماعی را دارد و پس از آن، آمریکای لاتین و اروپا قرار دارند. در کشور ما ایران هم در سال های اخیر استفاده از رسانه های اجتماعی، رشد بالایی داشته است.

بنا بر اطلاعات عرضه شده توسط متخصصان، تا سال ۱۴۰۰، تعداد کاربران ایرانی فعال در شبکه ای مانند تلگرام حدود ۵۰ میلیون تخمین زده شده است. این یعنی بیش از ۱۰ درصد کاربران تلگرام ایرانی هستند و با توجه به فیلتر بودن آن در کشور، این سهم از کاربر برای شبکه اجتماعی فوق، بسیار قابل توجه است. پس از تلگرام، برنامه واتساپ با حدود ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در جایگاه دوم و اینستاگرام با ۴۷ میلیون کاربر در جایگاه سوم قرار دارند. رسانه های اجتماعی دیگر هم مانند توییتر با ۲ میلیون کاربر فعال و لینکدین با ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در جایگاه های بعدی قرار می گیرند. همین طور بررسی ها نشان می دهند در حالی که بیشترین استفاده کنندگان تلگرام در ایران آقایان هستند، در واتساپ شرایط برعکس است و خانم ها اکثریت کاربران را می سازند.

با توجه به نفوذ بالای این رسانه های اجتماعی در بین کاربران ایرانی، محققانی از دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس، تحقیقی را به انجام رسانده اند که در آن، عوامل مؤثر بر رفتار مصرف کننده در رسانه های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.

در این تحقیق، از مشارکت حدود ۴۰۰ نفر از کاربران رسانه های اجتماعی بهره گرفته شده و اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران به کمک پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شده است.

نتایج این تحقیق به تائید ارتباط بین هفت شاخص اصلی در این خصوص یعنی کارکردها، قابلیت ها، حریم خصوصی، محتوی شبکه ها، عوامل بازاریابی، روان شناختی و محیطی با رفتار مصرف کننده در رسانه های اجتماعی انجامید. در حقیقت این هفت شاخص اصلی را میتوان به عنوان عوامل موثر بر رفتار فوق ارزیابی کرد.

به گفته محمد آقایی، استادیار و محقق مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فناوری دانشگاه تربیت مدرس و همکارانش، «با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیق ما پیشنهاد می گردد تا دست اندر کاران رسانه های اجتماعی داخلی تلاش نمایند ابتدا در مورد حریم خصوصی و رعایت آن که به شدت توسط مصرف کنندگان دنبال و بررسی می شود، تضمین های لازم را عرضه دهند».

آن ها اضافه می کنند: «همچنین توسعه قابلیت های رسانه های اجتماعی در سطح شبکه های بین المللی همچون استفاده از انواع اشتراک داده، تشکیل گروه و کانال، پرداخت درون برنامه ای و نظایر این ها را فعال نمایند».

در این تحقیق که نتایج آن در فصلنامه «پژوهش های مدیریت عمومی» متعلق به دانشگاه سیستان و بلوچستان منتشر شده اند، همین طور اشاره شده است که در بعد محتوای این شبکه ها می بایست با تشکیل و توسعه محتوای جذاب برمبنای دعوت از افراد خلاق تلاش گردد تا موجی از محتوای خلاق را تولید و منتشر نمایند.

آقایی و همکارانش می گویند: «در بعد بازاریابی هم رسانه های اجتماعی لازم است با بهره گیری از تبلیغات دیجیتال و رشد طبیعی کسب وکار با حضور در فضای دیجیتال تلاش شود تا سهم بازار مطلوب خویش را کسب نمایند».

همچنین بر اساس این تحقیق، شناخت نیازهای روانشناختی مخاطب برای درک هر چه بهتر علایق و سلیقه های مخاطب می تواند در عرضه نرم افزار مورد نظر برای شهروندان ایرانی مفید باشد.

مجریان این تحقیقی در آخر هم به این مورد پرداخته اند که توجه به عوامل محیطی همچون به روز شدن تکنولوژی ها، افزایش رقابت، مسائل حقوقی و قانونی، مسائل سیاسی و مباحث در ارتباط با نیازهای اجتماعی می تواند در پایداری یک شبکه اجتماعی در محیط رقابتی مؤثر باشد.



 


منبع:

1402/11/12
17:00:20
0.0 / 5
209
تگهای خبر: اطلاعات , اینترنت , اینستاگرام , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی