آغاز برنامه پشتیبانی از تجاری سازی رساله ها و طرح های فناورانه حوزه مواد و صنایع معدنی

آغاز برنامه پشتیبانی از تجاری سازی رساله ها و طرح های فناورانه حوزه مواد و صنایع معدنی به گزارش نیو وبلاگ، افتتاحیه فن تز (فراخوان پشتیبانی از تجاری سازی رساله ها) در حیطه مواد و صنایع معدنی و پشتیبانی از ایده ها و طرح های فناورانه این حوزه به همت کانون مدیریت دارایی های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با همکاری ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته در محل دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار گردید.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، برنامه فن تز با هدف فرهنگ سازی و ارزش آفرینی از رساله های در رابطه با فناوری های جهت ساز و با خروجی های قابل ثبت در مراجع بین المللی و معتبر، بعنوان یک رویداد حمایتی برگزار می گردد. چشم انداز این مسیر، پشتیبانی از ثبت اختراعات و کمک به فرایند توسعه فناوری، ترویج و تجاری سازی رساله های حوزه فناوری های راهبردی است. این برنامه بگونه ای طراحی شده است که رساله های مستعد و دارای قابلیت فناورانه، با اهداف رویداد با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و نهادهای حامی و بازیگران فعال اکوسیستم نوآوری، مسیر ارزش آفرینی را طی کنند.
چشم انداز برنامه «فن تز» بعنوان یک رویداد حمایتی، پشتیبانی از ثبت اختراعات و کمک به فرایند توسعه فناوری، ترویج و تجاری سازی رساله های حوزه فناوری های راهبردی است.
نشست افتتاحیه فن تز در حیطه مواد و صنایع معدنی و پشتیبانی از ایده ها و طرح های فناورانه این حوزه با حضور و سخنرانی مصطفی میلانی؛ دبیر ستاد توسعه و فناوری مواد و ساخت پیشرفته، علیرضا زراسوندی؛ مشاور امور بین الملل معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ایرج تاج الدینی؛ مدیرعامل یکی از شرکتهای فعال در حوزه اکتشاف ذخایر معدنی، میترا امین لو، مدیر کانون مدیریت دارایی های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و مرتضی براتی، معاون این کانون برگزار شد.
محورهای فراخوان شامل مواد نوظهور، مواد معدنی و فلزی، مواد شیمیایی و پتروشیمی، بازیافت عناصر از سرباره های معدنی، تلغیظ و تلخیص مواد، مدیریت باطله و پسماند و بازیافت عناصر، تصفیه و بازچرخانی آب مصرفی در معادن، تحول دیجیتال در معدن و صنایع معدنی و هوشمندسازی، روش های نوین اکتشاف و استخراج، مدیریت آب و انرژی در معدن و صنایع معدنی و استحصال عناصر کمیاب از شورابه ها است.
برای اولین بار، طرح های فناورانه به فن تز ورود کردند
میترا امین لو، مدیر کانون مدیریت دارایی های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان طی سخنانی در این جلسه تصریح کرد: مخاطبان این طرح شامل فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای که از رساله خود دفاع کرده اند، دانشجویان مقطع دکتری تخصصی که از پروپزال خود دفاع کرده اند و پژوهشگران مقطع پسادکتری است که مقاله منتشر نکرده اند.
وی ضمن اشاره به تمایز فن تز در حیطه مواد و صنایع معدنی با سایر فن تزها اظهار داشت: در این فن تز طرح های فناورانه هم اجازه ورود دارند.
وی ادامه داد: این طرح دو تبصره مهم را هم به همراه دارد؛ نخست اینکه مخاطبان تا زمان انجام اتمام ارزیابی های برنامه فن تز نباید مبحث رساله خویش را افشاء عمومی کرده باشند و دیگر اینکه انتشار مقاله، چکیده رساله و پوستر، شرکت در نمایشگاه ها و همایش ها از مصادیق افشاء عمومی است. مقاله منتشر نشده و درحال داوری مشمول این تبصره نیست.
به قول مدیر کانون مدیریت دارایی های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، محافظت از دستاوردهای فناورانه دانشجویان، ترویج انجام رساله ها در حیطه فناوری های جهت ساز و کمک به توسعه فناوری و تجاری سازی رساله های مستعد همچون اهداف برنامه فن تز است.
وی تصریح کرد: دانشجویان و اساتید در حوزه فناوری های راهبردی پروژه ها و ایده هایی را در دست دارند؛ اما اگر به این پروژه ها، بر مبنای سطح آمادگی فناوری نگاه نماییم در می یابیم که این رساله ها قرار نیست در دانشگاه از سطح ۳ بالاتر بیایند و چون مسیری برای ادامه پیدا نمی کنند، تلاشی که دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی انجام می دهد، عملا ابتر می ماند و کشور هم بی نصیب می ماند. ازاین رو، مرکز توسعه فناوری های راهبردی در برنامه فن تز می کوشد برای این دانشجویان و اساتید مسیر سفری را طراحی نموده و آنها را برای ورود به جامعه و بهره برداری یاری کند.
امین لو در زمینه نحوه پشتیبانی از طرح های برگزیده، اظهار داشت: حمایت ما از طرح های برگزیده از جنس حمایت حفاظت PCT خواهد بود و می کوشیم تا رساله ها را از سطح TRL۳ به سطح بازار بیاوریم. برای این کار، یک مسیر جهش توسعه فناوری نیاز داریم که برای تحقق این مهم، با ستادهای راهبردی مان صحبت کردیم، قرار شد تا طرح های برگزیده به ستادهای مربوطه، ارجاع و برای آنها پروژه توسعه فناوری تعریف شود و در این راه، هر نیازی به حمایت پتنتی بود، کنارشان خواهیم بود.
تبدیل ایده به فناوری قابل عرضه
در ادامه، مصطفی میلانی، دبیر ستاد توسعه و فناوری مواد و ساخت پیشرفته ضمن اشاره به این که ستاد از پروپوزال های اولیه حمایت کرده و در راه تبدیل شدن آن به یک فناوری قابل عرضه می کوشد، اظهار داشت: در فن تز یکسری زیرساخت ها و نیازهای اولیه مطرح است که مقرر است آنرا به محصول تبدیل نماییم که محوریت این طرح دانشجویان هستند.
وی ادامه داد: در این خصوص کمک های بلاعوضی به مجموعه دانشگاهی خواهد شد و با وجود این که محوریت کار دانشجو است اما یکی از قالب های حمایتی می تواند کمک به استاد راهنما هم باشد.
میلانی تصریح کرد: همینطور استفاده از تسهیلات جهت ایجاد زیرساخت مواد اولیه، توسعه زیرساخت و فناوری هم همچون برنامه های حمایتی ستاد توسعه و فناوری مواد و ساخت پیشرفته است.
به نقل از ایشان، ستاد توسعه مقرر است مهد فناوری و توسعه علم را به یک گام جلوتر هدایت کند.
میلانی، ابزار اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری قانون جهش دانش بنیان را یکی از ابزارهای اثرگذار خواند و افزود: از نظر من در صنایع بزرگ و معدنی کشور، این قانون بسیار اثربخش است؛ در حوزه فناوری، اگر تنها چهار درصد از فناوری های سرمایه گذاری شده، بازگشت داشته باشند؛ یعنی سرمایه گذاری درست است که معاونت علمی و فناوری می خواهد ریسک معامله را از روی شانه شرکت ها بردارد و به سرمایه گذار اعتماد دهد که این فناوری می تواند ظرفیت خوبی داشته باشد.
نگاه ویژه به رساله ها، نگاهی زیرساختی به دانش بنیان ها است
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، علیرضا زراسوندی، مشاور امور بین الملل معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم هم اظهار نمود: فن تز، عاملی برای بقای فناوری در کشور خواهد بود. همینطور ارتباط میان صنعت و دانشگاه در توسعه دانش بنیان و کارآفرینی ضروریست و نگاه ویژه به رساله ها، یک نگاه زیرساختی به شرکتهای دانش بنیان را به همراه دارد.
وی افزود: طرح دستیار فناوری با هدف بهبود توانمندی دانشجویان، آموزش مهارت های در رابطه با کارآفرینی، تقویت کار تیمی، ارتقای دانش تجاری، تأمین منابع انسانی متخصص شرکتهای فناور و دانش بنیان و کمک به پیشگامی در زمینه فناوری و نوآوری کشور از راه حضور و فعالیت دانشجویان علاقه مند در پارک های علم و فناوری تصویب و به دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری استان ها ابلاغ گردید.
به نقل از ایشان، در طرح دستیار فناوری، دانشجویان امکان فعالیت در شرکتهای فناور و دانش بنیان همکار با پارک های علم و فناوری را در چارچوب یک دوره کارآموزی ۶ ماهه (۳۰۰ ساعت) همراه با دریافت حقوق پیدا می کنند.
زراسوندی ضمن اشاره به حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از طرح مذکور، اظهار نمود: پارسال دو هزار و ۱۶۶ نفر در این طرح شرکت نمودند و از این میزان ۵۰۰ نفر مشغول کار هستند.



1402/12/13
15:16:37
0.0 / 5
199
تگهای خبر: اقتصاد , بازی , پروژه , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی