عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان مطرح كرد:

ایران در آستانه سونامی سالمندی است

ایران در آستانه سونامی سالمندی است به گزارش نیو وبلاگ، اصفهان شاخصهای آماری در کشور از آن حکایت می کند که تا سال ۱۴۲۰، ۱۴ درصد از جمعیت و در سال ۱۴۳۰، بیشتر از ۲۰ درصد از کل جمعیت ایران، یا به عبارت دقیق تر، جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر وارد جمعیت سالمندی خواهند شد.



یکی دیگر از سلسله نشست های خبری «ترجمان و تبادل دانش»، امروز ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۲ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار گردید. در این جلسه علمی، ماهرخ کشوری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به عرضه یکی از پژوهش های جدید انجام شده در این دانشگاه، با عنوان «طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه ارتقاء سالمندی فعال» پرداخت.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بیان نمود: پدیده سالمندی برای یک کشور افتخار است، چون که نشان داده است ما توانسته ایم انسان ها را در جامعه حفظ نماییم و مرگ و میر را کاهش دهیم.

سپس وی افزود: سازمان جهانی بهداشت (WHO)، افراد ۶۵ تا ۷۵ سال را سالمند جوان، ۷۵ تا ۸۵ سال را سالمند میانسال و از ۸۵ تا ۱۰۰ سال را سالمند سالخورده می نامد.

کشوری با اشاره به اینکه بر مبنای آمار جهانی، در سال ۲۰۲۰، در دنیا ۷۲۷ میلیون نفر سالمند وجود داشته است، خاطرنشان کرد: پیشبینی می شود که در سال ۲۰۵۰، جمعیت افراد سالمند به ۱/۵ میلیارد نفر برسد و ۸۰ درصد از این جمعیت را کشورهای رو به توسعه به خود اختصاص خواهند داد. ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و جمعیت سالمندان رشد سریعی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: شاخصهای آماری در کشور از آن حکایت می کند که تا سال ۱۴۲۰، ۱۴ درصد از جمعیت و در سال ۱۴۳۰، بالای ۲۰ درصد از کل جمعیت ایران، یا به عبارت دقیق تر، جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر وارد جمعیت سالمندی خواهند شد. پدیده سالمندی هم از نظر فیزیولوژیک و هم از نظر پاتولوژیک مسائلی را با خود به همراه دارد. بنابراین حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد از تخت های بیمارستان توسط سالمندان اشغال شده است.

وی با اشاره به اینکه در خلال ۲۵ سال آینده حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد از جمعیت کشور ایران وارد جمعیت سالمندی می شود، افزود: با چنین آماری، ضروری است در سطح کشور اقداماتی جدی انجام دهیم تا سالمندان ما سالمندانی سالم باشند. انجام اقداماتی از این دست در کشورهای پیشرفته حدود ۶۰ الی ۷۰ سال قبل شروع شده است.

کشوری یک سالمند سالم را تعریف کرد و در اینباره اظهار داشت: یک سالمند سالم به کسی نمی گویند که در بیمارستان بستری نشود، بلکه یک انسان بعدهای مختلفی مانند بعد معنوی، فیزیکی و اجتماعی دارد. زمانی حال یک سالمند خوب است که بعد اجتماعی زندگی او هم حفظ شود و از این نظر است که پدیده «سالمندی فعال» مطرح می شود. در واقع، داشتن چنین جمعیت سالمندی نیازمند برنامه ریزی عمیق و گسترده در سطح جامعه است و ما هم از هم اکنون باید خویش را برای مواجهه با پدیده سالمندی در کشور آماده نماییم.

وی اضافه کرد: سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تعریف سالمند فعال به فرایند بهینه سازی برای سلامت، مشارکت و امنیت به منظور بهبود کیفیت زندگی افراد در سالمندی اشاره می کند. باید آگاه باشیم که اگر سالمندی فعال داشته باشیم، در جامعه آگاهی، دانش، فعالیت و مشارکت بیشتری خواهیم داشت و کیفیت زندگی هم رشد پیدا می کند. علاوه بر این، رضایت از زندگی در ابعاد بهزیستی و روانشناختی هم رشد خواهد نمود و در نتیجه، افسردگی و انزوا که قاتل خاموش سالمندان است کاسته می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه به این نکته اشاره نمود که متاسفانه ما در ایران با تبعیض سنی مواجه هستیم و در این خصوص افزود: این در شرایطی است که در تخصیص منابع برای درمان بیمارن ما نباید سن را در نظر بگیریم و باید به همه گروههای سنی اولویت و اهمیت داده شود. ازاین رو در کشورهای روبه توسعه مانند ایران باید با نیازهای سالمندان آشنا شویم و برنامه ریزی نماییم تا بتوانیم سالمندی سالم را در جامعه ارزش گذاری نماییم.

وی در انتها تصریح کرد: این پژوهش در نتیجه مصاحبه با عرضه دهندگان خدمات سلامت و هم سالمندان انجام شده که در نتیجه انجام آن، یک سری نیازها برای سالمندان شناسایی شده است و این نیازها در سه گروه اصلی طبقه بندی شده است. این سه گروه شامل نیازهای جامع فردی در سالمند فعال، نیازهای آموزشی و اطلاع رسانی برای سالمندی فعال و نیازهای مدیریتی جهت سالمندی فعال، می شود. تعامل اجتماعی، روانی و عاطفی، همینطور خود مراقبتی و خودکارآمدی سالمند و اصلاح زیرساخت های سیاسی، حقوقی، اجتماعی و اقتصادی، توسعه دانشگاه های دوستدار سالمند و تدارک خدمات تخصصی و روزانه در سالمندی همچون نیازهایی است که در این سه طبقه بندی هم قرار می گیرند.





منبع:

1402/12/22
08:56:28
0.0 / 5
202
تگهای خبر: اقتصاد , پزشكی , پژوهش , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی